  • 1. Data: 2011-06-14 10:22:48
    Temat: zlikwidowana Spółka Jawna - kogo pozwać?
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    Witam,

    mój dłużnik Spółka Jawna, zakupił u mnie towary (wrzesień 2010r),
    windykacja ciągnie się w nieskończoność więc chcę złożyć pozew do sądu.

    Problem polega na tym że w styczniu spółka została wykreślona z KRSu.

    Na kogo mam teraz pisać pozew? Na spółkę czy wspólników?
    I jakie postępowanie? Nakazowe czy upominawcze? wartość 800 zł, mogę
    udokumentować zamówienia i faktury (nie zawierają podpisu dłużnika)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2011-06-14 10:52:36
    Temat: Re: zlikwidowana Spółka Jawna - kogo pozwać?
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@N...gazeta.pl>

    A masz adresy zamieszkania wspólników?

  • 3. Data: 2011-06-14 10:56:31
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    W dniu 2011-06-14 12:52, ąćęłńóśźż pisze:
    > A masz adresy zamieszkania wspólników?

    Zdobędę jeżeli będzie trzeba

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2011-06-14 11:31:36
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@N...gazeta.pl>

    No to zdobądź :-)

    Tak swoją drogą wymyśliłem ciekawy przypadek:
    Pozywamy pięcioro wspólników sj., każdy reprezentowany przez pełnomocnika, a
    następnie... przegrywamy ;-))
    Zresztą na odwrót też jest do śmiechu.
    O czym był wątek "Zawód: adwokat"???

    -----

  • 5. Data: 2011-06-14 12:04:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > I jakie postępowanie? Nakazowe czy upominawcze? wartość 800 zł, mogę
    > udokumentować zamówienia i faktury (nie zawierają podpisu dłużnika)

    Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej, zatem nawet gdyby istniała
    pozywasz wspólników, co wynika z art 22§2 ksh. WYjątki są w art. 31 ksh.

  • 6. Data: 2011-06-14 12:13:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-06-14 14:04, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Piotr" <p...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Spółka jawna nie posiada osobowości prawnej,

    bo jest ułomną osobą prawną.

    > zatem nawet gdyby istniała
    > pozywasz wspólników, co wynika z art 22§2 ksh. WYjątki są w art. 31 ksh.

    Nawet gdyby istniała, to pozywa się spółkę i dopiero po bezskutecznej
    egzekucji rozszerza się klauzulę na wspólników.

    art. 31
    § 1. Wierzyciel spółki może prowadzić egzekucję z majątku wspólnika w
    przypadku, gdy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna
    (subsydiarna odpowiedzialność wspólnika).

    § 2. Przepis § 1 nie stanowi przeszkody do wniesienia powództwa
    przeciwko wspólnikowi, zanim egzekucja z majątku spółki okaże się
    bezskuteczna.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-06-14 12:17:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > § 2. Przepis § 1 nie stanowi przeszkody do wniesienia powództwa przeciwko
    > wspólnikowi, zanim egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna.

    Zwłaszcza zacytowany przez Ciebie §2 przeczy Twojej tezie.

  • 8. Data: 2011-06-14 12:31:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-06-14 14:17, Robert Tomasik pisze:
    > wiadomości news:it7j9n$7qs$1@news.onet.pl...

    > Zwłaszcza zacytowany przez Ciebie §2 przeczy Twojej tezie.

    Pozwać sobie wspólników można, ale klauzulę na nich uzyska się dopiero
    po bezskuteczności egzekucji wobec spółki (31/1).

    A że egzekucji wobec zlikwidowanej spółki już się nie będzie
    prowadzić... Wygląda na to, że ktoś zaniedbał terminu zgłoszenia swojej
    wierzytelności w postępowaniu upadłościowym/likwidacyjnym.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-06-14 12:53:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Wygląda na to, że ktoś zaniedbał terminu zgłoszenia swojej wierzytelności
    > w postępowaniu upadłościowym/likwidacyjnym.

    Gdy spółka istnieje, to najlepiej jednym pozwem pozwać spółkę i wspólników.
    Bo jedna opłata sądowa, a od razu mam cały wyrok. To, o czym piszesz
    oczywiście jest prawdą, ale jak się okaże, że egzekucji z majątku spółki
    nei da się przeprowadzić - piszę ogólnie, bo wiadomo, że nie da się
    egzekwować z nieistniejącej spółki - to jedynie wniosek o klauzulę nam jest
    potrzebny, by egzekwować z ich majątku. Po drugie, moim zdaniem nie masz
    racji z tą klauzulą.

    Jesli pozwiesz spółkę - jak proponujesz - to zadziała to tak, jak piszesz.
    Czyli egzekwujesz ze spółki, a jak się nie da, to występujesz o nadanie
    klauzuli wykonalności przeciwko współnikom. Mój sposób jest inny. Pozywam
    spółkę i wszystkich wspólników i otrzymuję klauzulę na spółkę i wszystkich
    wspólników od razu. I mogę egzekwować z tego, kto mi pasuje.

  • 10. Data: 2011-06-14 13:58:13
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@N...gazeta.pl>

    Jeśli wezwania do zapłaty docierały do spółki, a likwidator nie kontaktował
    się z wierzycielem, to pachnie kodeksem karnym.

    -----
    > Wyglada na to, ze ktos zaniedbal terminu zgloszenia swojej wierzytelnosci w
    postepowaniu likwidacyjnym.