  • 1. Data: 2002-08-02 19:09:11
    Temat: zlikwidowac prawo autorskie dla osob prywatnych ?
    Od: kamil386 <k...@p...onet.pl>

    wszyscy wiedza ze to prawo jest nie zyciowe, komputer staje sie coraz
    bardziej popularnym narzedziem, niedlugo bedzie w prawie kazdym domu,
    no i wlasnie jest taka sprawa ze wiekszosc osob ma piraty, w
    kakiejkolwiekby nie postaci (divx/mp3/programy/gry)

    i co bedzie wtedy jak sie okarze ze 95% doroslych obywateli to
    przestepcy, moze tak byc np. ze kary za piracenie beda rosly, ale
    ludzi i tak to nie przekona, wiec po jakims czasie bedziemy mieli
    durzo osob posiadajacych piraty, i piracenie jako przestepstwo
    wyrzszej rangi, no i co wtedy z tym fantem zrobic ?

    wybudowac olbrzymie wiezienie i wsadzic wszystkich do niego ?
    zakazac urzywania komputerow ?

    juz byl podobny precedens w polskim prawie w postaci mozliwosci
    posiadania przy sobie niewielkiej ilosci narkotykow, czyli ograniczone
    dopuszczenie przestempstwa, wiec dlaczego nie da sie tak samo zrobic z
    piratami ?

    owszem wszyscy powinnismy byc swieci, ale tak nie jest i zadne prawo
    tego nie zmnieni, zreszta chca zmienic to zwykle tylko ci ktorym sie
    to oplaca, tzn. osoby zwiazane z firmami wydawniczymi

    w Newsweeku 10.03.2002 (str.100):
    "Kiedy zatem w czasie ceremonii prezes Grammy Michael Greene wyglosil
    filipke przeciw kopiowaniu i rozpowszechnianiu muzyki z sieci, z sali
    dobieglo tylez oklaskow, ile gwizdow."

    mowi zamo za siebie, ludzie nie chca byc legalni (czy to swiadomie czy
    nie), jak glosi slogan na witrynie Microsoftu ("Badz legalny")
    nie, poniewaz bycie legalnym jest za drogie poprostu

    inni mowia ze to sprawa wychowania....
    ja mysle raczej ze ludzie nie polepniaja przestempstw ze strachu, ale
    wtedy to polega raczej na tym, ze istnieje granica (wyrazna), i ze
    trzeba wykonac pewne dzialania wymagajace przekroczenia tej granicy..
    np. cos takiego, jest noc, nikogo nie ma a tu stoi zaparkowany
    samochod nie zamkniety...
    i teraz ile osob potraktowalo by to jako okazje, zalozmy ze 15%, a w
    przypadku zamknietego np. 5%, i tak mozna wszystko wartosciowac
    np. gdyby byl to czlowiek to zabilo by go np. 0,5% osob
    dopuki sa to male procenty jest sens stosowac prawo, ale jesli 95%
    osob (niewazne jak swieta jest reszta), to prawo mija sie z celem

    co innego firmy, poniewaz sa to instytucje ktore musza pokazywac swoje
    dochody, prowadzic ksiegowosc, i umozliwiac wglad do niej odpowiednim
    osobom, powinny tez dopuszczac skontrolowanie komputerow, i tam
    kontrola powinna byc wykonywana z cala surowoscia prawa

    moim zdaniem tu nastopila taka glupia sytuacja, ze kiedy pojawila sie
    informacja niezwiazana z nosnikiem, zaczeto stosowac do niej prawo
    jakie sie stosuje do rzeczy, i to byl pierwszy podstawowy blad

    otuz informacja *NIE JEST* rzecza, i nie powinno sie do niej stosowac
    takie samo prawo

  • 2. Data: 2002-08-02 19:27:54
    Od: Astec SA <b...@a...pl>

    kamil386 wrote:
    [..]
    > otuz informacja *NIE JEST* rzecza, i nie powinno sie do niej stosowac
    > takie samo prawo

    I się nie stosuje. Posiadanie pirackich filmów i muzyki NIE jest przestępstwem.
    Tylko na programy komputerowe rozciągnięto przesadną ochronę.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0_700.htm

  • 3. Data: 2002-08-03 08:28:32
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Astec SA" [...]

> [...]
    przestępstwem.
    > Tylko na programy komputerowe rozciągnięto przesadną ochronę.

    Bo wielkie firmy "wyczuly wielkie pieniadze".

    Kosztem malych, ktorym do dzis wie wydaje,
    ze moga miec z tego pieniadze.

    Ale rynek jest nieublagany i jak sadze,
    niedluga oprogramowanie podzieli los "soli"

    niegdys symbol dobrobytu dzis wysypywana na ulice.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-08-03 16:05:12
    Od: "hocus" <n...@d...gliwice.pl>

    Hej!

    Mimo, iz naleze do grupy ludzi, którym szczególnie powinno zalezec na
    poszanowaniu praw autorskich (informatyk/programista), to w pewnej mierze
    zgadzam sie z przedmówca. Nie ulega dla mnie watpliwosci, ze jesli ktos
    zarabia uzytkujac okreslony program, powinien bezwzglednie go zakupic.
    Zarabianie na nielegalnym oprogramowaniu jest rzecza naganna i powinno byc
    tepione. Natomiast jesli oprogramowanie jest wykorzystywany do celów
    prywatnych i niezarobkowych (nauka, uprawianie hobby itp.) prawo powinno tu
    przewidywac inne traktowanie "piractwa". Obecna sytuacja jest chora - to nie
    ulega watpliwosci i przypuszczam, ze nie dotyczy to wylacznie naszego
    kraju... Ale moim zdaniem jest to wynikiem zlej (czy moze: braku
    jakiejkolwiek) strategii firm softwareowych wobec prywatnego uzytkownika.
    Gdybym mial np. mozliwosc kupienia dla wlasnego uzytku Photoshopa za 200
    zl... nawet bym sie nie zastanawial. Ale jesli mam za niego dac 4k ???
    Sorry, ale ja postoje... Inna sprawa, ze - przynajmniej w naszym kraju -
    taka polityka moglaby nie przyniesc spodziewanych rezultatów (po co mam
    wogóle cos placic, jesli moge miec za darmo...) Choc tego typu - niestety
    powszechne - stanowisko osobiscie traktuje (byc moze naiwnie ;-) jako efekt
    przyzwyczajenia ludzi do trwajacej "od zawsze" sytuacji - jaka mamy obecnie,
    a nie jakas wrodzona ceche narodowa.

    Troche gorzej ma sie sprawa z grami i innego rodzaju oprogramowaniem i
    danymi rozrywkowymi (gry, muzyka, filmy, programy dla dzieci...). To z
    definicji nie sa produkty, które moga byc wykorzystywane w celach
    zarobkowych. Wiec ustanowienie prawa, ktore zezwalaloby na zupelnie dowolne
    ich powielanie do uzytku domowego (czyli czesto jedynego ich zastosowania)
    byloby katastrofa dla wszystkich wytwarzajacych tego typu "dobra". Jak wiec
    widac, sprawa mimo wszystko nie jest taka oczywista...

    Pozdrawiam
    Hocus

  • 5. Data: 2002-08-05 12:31:05
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "hocus" <n...@d...gliwice.pl> wrote in message
> [...]
    > zgadzam sie z przedmówca. Nie ulega dla mnie watpliwosci, ze jesli ktos
    > zarabia uzytkujac okreslony program, powinien bezwzglednie go zakupic.
    [...]

    Dlaczego ne ulega dla Pana watpliwosci, ze jesli Ktos uzywa Linuxa
    dla celow zarobkowych powinien go najpierw zakupic ?

    > Ale moim zdaniem jest to wynikiem zlej (czy moze: braku
    > jakiejkolwiek) strategii firm softwareowych wobec prywatnego uzytkownika.

    O nie.. to ne jest brak strategii. Strategia MS jest majstersztykiem...

    Firma ktora wymiotla konkurencje dzieki piractwu i dzieki piractwu
    dzierzaca pierwszenstwo na rynku walczy zpiractwem....
    To nie jest brak strategii.

    Dziwie sie tylko, dlaczego informatycy (jak Pan) nie widza,
    ze jest to strategia godzaca glownie w informatykow

    > Gdybym mial np. mozliwosc kupienia dla wlasnego uzytku Photoshopa za 200
    > zl... nawet bym sie nie zastanawial.

    Jest Pan pewny ?
    A bdyby mogl goPan miec za darmo (legalnie) i mogl kupic za 200
    dal by Pan 200 ?

    > Ale jesli mam za niego dac 4k ???
    > Sorry, ale ja postoje...

    No nie.. I zarabialby Pan na piracie a nie dal nedznyvh 4k ?
    Taksowkarz by zarabiac musi dac ok 40 k...

    > Inna sprawa, ze - przynajmniej w naszym kraju -
    > taka polityka moglaby nie przyniesc spodziewanych rezultatów (po co mam
    > wogóle cos placic, jesli moge miec za darmo...)

    jak to PO CO ?
    Aby spokojnie z czystym sumieniem popatrzyc rano do lustra.....

> [...]

    > ich powielanie do uzytku domowego (czyli czesto jedynego ich zastosowania)
    > byloby katastrofa dla wszystkich wytwarzajacych tego typu "dobra".

    I TU sie Pan myli. Wlasnie obecna sytuacja jest katastrofalna dla ludzi
    "wytwarzajacych tego typu dobra".

    Slyszal pan o jakiejs Polskiej grze ktora podbila swiat ?
    A moze nie mamy dobrych informatykow ?

    STRATEGIA MARKETINGOWA.... To jest klucz.

    Wie Pan ile kosztuje zaprojektowanie modulu Panieci,
    a opracowanie technologii? Ile kosztuje material ?
    A mimo to modul Panuieci mozna kupic za ok 1,2 K

    Zwrocil Pan uwage na to, ze torebki na zakupy sa w sklepach rozdawane za
    darmo ?
    jakPan myskli ? to katastrofa dla producentow takich torebek ?

    Niestety rynek zrobil sie taki, ze drobne programy trzeba ROZDAWAC i to jest
    wlasciwy marketing.

    Oczywiscie tym rozdajacy nie musi byc informatyk,
    jak nie rozdaje plastikowych woreczkow z uszkami ich producent.

    Cena rownowagi dla progrramu jest tak mala, ze aby wszystko bylo OK
    programy powinny byc kupowane przez wielkich odbiorcow
    I ROZDAWANE jako dodatki do prasy, do samochodu,
    do reklamy samochodu.....

    nie jest...

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 6. Data: 2002-08-06 22:07:16
    Od: kamil386 <k...@p...onet.pl>

    On Sat, 3 Aug 2002 18:05:12 +0200, in pl.soc.prawo you wrote:

> [...]
    >zgadzam sie z przedmówca. Nie ulega dla mnie watpliwosci, ze jesli ktos
    >zarabia uzytkujac okreslony program, powinien bezwzglednie go zakupic.

    ok, zgadza sie ,tylko dodam ze najlepiej jak by powiedziec ze jak tos
    ma na kompie w ktorym chociaz jedna czesc (moze z wyj. np. myszki)
    kupiona jest na fakture, na firme
    to bylo by bardziej precyzyjne i nie budzilo watpliwosci

    >Zarabianie na nielegalnym oprogramowaniu jest rzecza naganna i powinno byc
    >tepione. Natomiast jesli oprogramowanie jest wykorzystywany do celów

    inaczej troche, prowadzenie dzialalnosci gospodardzej, np. kafejka
    inernetowa, z nielegalnymi kopiami programow bylo by nielegalne

> [...]
    >Gdybym mial np. mozliwosc kupienia dla wlasnego uzytku Photoshopa za 200
    >zl... nawet bym sie nie zastanawial. Ale jesli mam za niego dac 4k ???

    ja mysle ze nie musiala by byc, poprostu nie trzeba bylo by kupowac do
    domu i tyle, ale mozna by bylo i tu zaczyna sie masa mozliwosci jak
    skusic (nie zmusic!!!) urzytkownika do nabycia licencji, a nie pujscia
    do kumpla co ma nagrywarke
    to tak troche jak z reklama, zeby urzytkownik poszedl do sklepu bo
    bedzie wiedzial ze dostanie cos wiecej niz tylko kolorowe pudelko
    ktore i tak potem wyrzuci do smieci

> [...]
    >przyzwyczajenia ludzi do trwajacej "od zawsze" sytuacji - jaka mamy obecnie,

    ja poprostu mysle ze tu wygrywa zdrowy rozsadek (nad moralnoscia moze,
    ale swoiscie pojeta), bo jak mam miec moralny kupujac np. dzieciom
    niemoralna gre gdzie sie wszyscy zabijaja ?, i jaka moralnosc mial
    tworca robiac taka gre ?, dobra powiecie nie kupuj.... ale jak ja
    bardzo chce ja miec..... ale tak bardzo bardzo......

    zreszta to nie trwa od zawsze....... bardziej "od zawsze" trwaja np.
    ksiazki, i zauwaznie jak ludzie je sobie porzyczaja, jak to jest ze
    ksiazka za ktora trzeba zaplacic 90 zl jest u mnie w bibliotece, nik
    sie nie oburza, a bardziej... przeciej ludzie porzyczaja od siebie
    ksiazki, jak ja porzycze np. ksiazke za 120 zl, bo mnie nie stac (tyle
    to pamieci do kompa kosztuja, a i tak mowi sie ze drogo), wiec ja wole
    miec np. pamiec -> cos co stale urzywam, od ksiazki co odloze na
    pulke, wiec jak ja porzycze od kogos to nie kupie w ksiegarni, wiec
    wydawca i autor i wrzyscy po drodze straca.....
    no a ilez by to zyskali gdyby np. byla taka mentalnosc w
    spoleczenstwie ze nikt by nikomu książek nie porzyczal......
    to dlaczego z grami ma byc inaczej......

> [...]
    >byloby katastrofa dla wszystkich wytwarzajacych tego typu "dobra". Jak wiec
    >widac, sprawa mimo wszystko nie jest taka oczywista...

    ja mysle ze poprostu rynek sie konczy, i musza troche inaczej zabiegac
    o klienta, pisalem wyrzej

    moze ktos z was wie gdzie jest tekst tego przemowienia...