    From: "hocus" <n...@d...gliwice.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zlikwidowac prawo autorskie dla osob prywatnych ?
    Date: Sat, 3 Aug 2002 18:05:12 +0200

    Hej!

    Mimo, iz naleze do grupy ludzi, którym szczególnie powinno zalezec na
    poszanowaniu praw autorskich (informatyk/programista), to w pewnej mierze
    zgadzam sie z przedmówca. Nie ulega dla mnie watpliwosci, ze jesli ktos
    zarabia uzytkujac okreslony program, powinien bezwzglednie go zakupic.
    Zarabianie na nielegalnym oprogramowaniu jest rzecza naganna i powinno byc
    tepione. Natomiast jesli oprogramowanie jest wykorzystywany do celów
    prywatnych i niezarobkowych (nauka, uprawianie hobby itp.) prawo powinno tu
    przewidywac inne traktowanie "piractwa". Obecna sytuacja jest chora - to nie
    ulega watpliwosci i przypuszczam, ze nie dotyczy to wylacznie naszego
    kraju... Ale moim zdaniem jest to wynikiem zlej (czy moze: braku
    jakiejkolwiek) strategii firm softwareowych wobec prywatnego uzytkownika.
    Gdybym mial np. mozliwosc kupienia dla wlasnego uzytku Photoshopa za 200
    zl... nawet bym sie nie zastanawial. Ale jesli mam za niego dac 4k ???
    Sorry, ale ja postoje... Inna sprawa, ze - przynajmniej w naszym kraju -
    taka polityka moglaby nie przyniesc spodziewanych rezultatów (po co mam
    wogóle cos placic, jesli moge miec za darmo...) Choc tego typu - niestety
    powszechne - stanowisko osobiscie traktuje (byc moze naiwnie ;-) jako efekt
    przyzwyczajenia ludzi do trwajacej "od zawsze" sytuacji - jaka mamy obecnie,
    a nie jakas wrodzona ceche narodowa.

    Troche gorzej ma sie sprawa z grami i innego rodzaju oprogramowaniem i
    danymi rozrywkowymi (gry, muzyka, filmy, programy dla dzieci...). To z
    definicji nie sa produkty, które moga byc wykorzystywane w celach
    zarobkowych. Wiec ustanowienie prawa, ktore zezwalaloby na zupelnie dowolne
    ich powielanie do uzytku domowego (czyli czesto jedynego ich zastosowania)
    byloby katastrofa dla wszystkich wytwarzajacych tego typu "dobra". Jak wiec
    widac, sprawa mimo wszystko nie jest taka oczywista...

    Pozdrawiam
    Hocus