  • 1. Data: 2002-08-02 13:31:21
    Temat: powod wypowiedzenia umowy o prace
    Od: "Iwona" <s...@w...pl>

    witam wszystkich, :o))

    czy wypowiedzenie umowy o prace "Z POWODU NIEMOZLIWOSCI ZAPEWNIENIA
    PRACOWNIKOWI WARUNKOW FINANSOWYCH ZGODNYCH Z JEGO OCZEKIWANIAMI" jest
    wypowiedzeniem z winy pracodawcy ( = pracownikowi nalezy sie odprawa) ? czy
    z winy pracownika?

    pozdrawiam serdecznie
    Iwona

  • 2. Data: 2002-08-02 13:55:07
    Temat: Re: powod wypowiedzenia umowy o prace
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 02 Aug 2002 13:31:21 GMT, "Iwona" <s...@w...pl>
    zakodował:

> [...]
    >PRACOWNIKOWI WARUNKOW FINANSOWYCH ZGODNYCH Z JEGO OCZEKIWANIAMI" jest
    >wypowiedzeniem z winy pracodawcy ( = pracownikowi nalezy sie odprawa) ? czy

    Trochę dziwne sformułowanie. Skoro pracodawca nie spełnia Twoich
    oczekiwań, to Ty powinnaś wypowiedzieć. Skoro on Ci wypowiada, to ja
    bym to rozumiał tak, że nie jest w stanie sprostać zobowiązaniom wobec
    Ciebie, których realizacji się podjął podpisując umowę.
    IMO odprawa się należy.
    Coś mi ten tekst śmierdzi. Skontaktuj się z PIP (pip.gov.pl a dla
    Krakowa http://www.oip.pl/krakow/) i zastanów się nad odwołaniem od
    uzasadnienia - na wypowiedzeniu powinno być pouczenie (ja bym się na
    takie uzasadnienie nie zgodził).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-08-02 14:00:31
    Od: "Wojek" <w...@p...onet.pl>

[...]
    :
    : pozdrawiam serdecznie
    : Iwona
    :
    Jak dla mnie to z winy pracodawcy, bo po co zatrudnial skoro nie mial
    pieniedzy zeby zaplacic pracownikowi tyle ile chcial a jezeli nie jest w
    stanie w tej chwili zaplacic tyle ile powinien to wina lezy po stronie
    pracodawcy (no chyba ze pracownik razaco sie przyczynil do tego, ale to inna
    bajka). Jezeli pracownik w trakcie pracy zarzadal wyzszej kwoty to
    pracodawca moze co najwyzej sie nie zgodzic, ale nie moze wypowiedziec umowy
    bo pracownik chce wiecej pieniedzy, moze to zrobic natomiast pracownik,
    ktoremu wydaje sie ze za malo zarabia.

    Wojek

  • 4. Data: 2002-08-02 14:31:49
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Iwona" <s...@w...pl> napisał w wiadomości:
> [...]
    > PRACOWNIKOWI WARUNKOW FINANSOWYCH ZGODNYCH Z JEGO OCZEKIWANIAMI" jest
    > wypowiedzeniem z winy pracodawcy ( = pracownikowi nalezy sie odprawa) ?

    Dziwne uzasadnienie. Jak pracodawca nie jest w stanie wydolić to wypowiada
    warunki płacy i proponuje nowe na które pracownik może przystać lub nie
    Art.42.§1-3 Kodeksu Pracy. Ten zapis który obecnie otrzymałaś może
    przysporzyć wielu problemów. Wyjasnij to dokładnie z pracodawcą.

    Serwiz

  • 5. Data: 2002-08-02 15:02:42
    Od: "Iwona" <s...@w...pl>

[...]
    : >
    : Dziwne uzasadnienie. Jak pracodawca nie jest w stanie wydolić to wypowiada
    : warunki płacy i proponuje nowe na które pracownik może przystać lub nie
    : Art.42.§1-3 Kodeksu Pracy.

    juz wypowiedzial - kilka miesiecy temu - i sie zgodzilam -- na najnizsza
    krajowa :o((
    -- wiec juz nizej nie moze.

    Ten zapis który obecnie otrzymałaś może
    : przysporzyć wielu problemów. Wyjasnij to dokładnie z pracodawcą.
    :
    jakich problemow? Co w tej sytuacji moge zrobic??

    iwona

  • 6. Data: 2002-08-02 15:29:51
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    On Fri, 02 Aug 2002 16:00:31 +0200, Wojek wrote:

> [...]
    > : PRACOWNIKOWI WARUNKOW FINANSOWYCH ZGODNYCH Z JEGO OCZEKIWANIAMI" jest
    > : wypowiedzeniem z winy pracodawcy ( = pracownikowi nalezy sie odprawa)

    w tym przypadku z winy pracodawcy,
    pracodawca w takiej sytuacji najcz??ciej likwiduje stanowisko pracy,
    pracownikowi nale?y si? wi?c odprawa,

    natomiest je?eli pracodawca nie likwiduje stanowiska pracy, a po prostu
    podaje tak? przyczyn? i zatrudia kogo? innego,mo?na mi?dzy innymi ??dac przywrócenia
    do
    pracy

    Wojciech

  • 7. Data: 2002-08-02 21:11:56
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    > Ten zapis który obecnie otrzyma?a? mo?e
    > : przysporzyae wielu problemów. Wyjasnij to dok?adnie z pracodawc?.
    > :
    > jakich problemow? Co w tej sytuacji moge zrobic??

    Problemy mog? byae z ewentualnym dochodzeniem roszcze?
    Pracodawca mo?e np obstawaae, ?e rozwi?zal umow? na zasadach ogólnych i ?e przyczyna
    jak?
    poda? byae mo?e by?a nieprawid?owa, ale mogla? dochodziae swoich roszcze? na drodze
    s?dowej, a poniewa? nie wszcz??a? post?powania w ci?gu 7 dni od daty
    otrzymania wypowiedzenia to terminy diabli wzi?li - proces w takiej sytuacji
    móg?by byae dosyae trudny, mog?aby? wi?c (w zale?no?ci o co wniesiesz) nie odzyskaae
    pracy,nie otrzymaae
    odszkodowania,lub nie dostaae odprawy ...

    Aby unikn?ae k?opotów zwróae si? do pracodawcy na pismie o pisemne wyja?nienie, czy
    rozwi?za?
    stosunek pracy:
    a) z przyczyn le??cych po stronie pracodawcy w zwi?zku z likwidacj? stanowiska pracy,
    czy
    b) na zasadach ogólnych, okre?lonych w kodeksie pracy (art 30 par 1 pkt 2 k.p.)

    je?eli pracodawca nie odpowie nic, albo odpowie, ?e rozwi?za? umow? na
    zasadach ogólnych, bedziesz musia?a zastanowiae si? nad wniesieniem do
    s?du pracy odwo?ania od wypowiedzenia umowy o prac?, masz na to 7 dni od
    dnia, w którym dosta?a? pismo o wypowiedzeniu umowy (art 264 par 1 k.p.).

    na mocy art 263 par 1 k.p. nie b?dziesz musia?a wnosiae op?at s?dowych,

    rozwi?zanie umowy o prac? przez pracodawc? na zasadach ogólnych, z podaniem takiej
    przyczyny o jakiej piszesz jest bezskuteczne
    mozesz wi?c ??daae uznania tego o?wiadczenia przez s?d za bezskuteczne, mo?esz te?
    zamiast
    przywrócenia do pracy dochodziae odszkodowania, ale nie polecam tego
    rozwi?zania

    je?eli pracodawca odpowie, ?e rozwi?zal umow? o prac? w zwi?zku z
    likwidacj? stanowiska pracy, to przed tym si? nie obronisz. Mozesz jedynie
    domagaae si? odprawy, no i je?eli pracodawca na twoje miejsce
    zatrudni kogo? innego - bedziesz mog?a domagaae si? przywrócenia do pracy

    (przez najblizszy tydzie? niestety nie bed? mia? dost?pu do aktualnych przepisów,
    tak?e dobrze by by?o jakby kto? sprawdzi?, czy przepisy o szczególnych
    zasadach rozwi?zywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn
    dotycz?cych zak?adu pracy nie zmieni?y si?, dysponuj?
    niestety do?ae archaicznym wydaniem - z przed ok 1,5 roku - chodzi o ustaw? z
    28.12.1989 r o
    szczególnych zasadach rozi?zywania ..., Dz.U z 1990 r. Nr 4 poz 19 z
    pó 1/4 n zmianami, chodzi o art 1 w zw z art 10, no i art 8)

    poniewa? w najgorszym wypadku b?dziesz mia?a tylko 7 dni (od chwili
    otrzymania wypowiedzenia), na wniesienie odwo?ania, musisz wyznaczyae
    pracodawcy taki termin na odpowied 1/4 na twoje pismo, ?eby? w razie czego
    mog?a dotrzymaae terminu kodeksowego.

    Dopilnuj, ?eby pracodawca pokwitowa? odbiór twojego pisma, a je?eli tego nie
    zrobi to wy?lij to pismo poleconym (najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem
    odbioru), lub przynajmniej zló? je przy wiarygodnych ?wadkach.

    W razie czego mozesz zwróciae si? o pomoc do Pa?stwowej Inspekcji Pracy.

  • 8. Data: 2002-08-04 00:19:53
    Temat: Re:powod... - dlugie
    Od: "Iwona" <s...@w...pl>

    (ale b. pilne bo na poniedzialek)

    Dzieki za obszerna odpowiedz.

    Pismo o wyjasnienie przyczyny rozwiazania stosunku pracy juz napisalam, mam
    zamiar przeslac je mailem do firmy jeszcze dzis, a osobiscie zaniesc - w
    poniedzialek.

    Jednak nie jestem pewna co dalej... z ta przyczyna to nie jest chyba tak
    latwa i krotka historia - jest chyba wzieta troche z powietrza.

    W firmie pracuje prawie 3 lata ( 2 na stanowisku kierownika). W lutym br.
    wypowiedziano nam warunki placy (na najnizsza krajowa). Kto ich nie przymie
    = juz nie pracuje.. W zwiazku z tym zgodzilismy sie na nie.

    Po dwoch miesiacach zazadali od nas podpisania weksli in blanco, pomimo
    tego, ze podpisana byla wspolodpowiedzialnosc materialna (z informacja
    USTNA, ze kto nie podpisze weksla - juz nie pracuje) - z klauzula bez
    protestu, zwrot weksli 3 miesiace po ustaniu obowiazku pracy. Obawialismy
    sie tych weksli bardzo, ale po wizycie u prawnika zabezpieczylismy
    odpowiednio deklaracje wekslowa - tak zeby ewentualnie moc ja podpisac, ale
    pod warunkiem powrotu do starego systemu i wysokosci wynagrodzen. Nie
    zgodzili sie na to. Ale pracowalismy dalej, za najnizsza krajowa - temat
    weksli "zmarl". Po pewnym czasie (miesiac?) pracodawca zaczal szukac nowych
    pracownikow. Znalazl, przeszkolil, przyjal do pracy. (weksle oczywiscie byly
    warunkiem podpisania umowy) - bylam wtedy na zwolnieniu lekarskim. 1
    sierpnia wrocilam do pracy, dostalam wypowiedzenie o w/w tresci - przeciez
    tak naprawde to zwolnili mnie za to ze nie podpisalam weksla!!

    Mam miesieczny okres wypowiedzenia - który uplynie 30 wrzesnia. Dodatkowo
    niewykorzystany urlop z tego roku, kilka dni z ubieglego i spora ilosc
    nadgodzin. Wraz z wypowiedzeniem przygotowali mi podania o urlop (na caly
    sierpien) a do polowy wrzesnia mam sobie ODEBRAC godziny nadliczbowe (w
    stosunku 1:1 np. 16 godzin = 2 dni wolnego) potem chca mnie zwolnic z
    obowiazku swiadczenia pracy. Na urlop sie zgodzilam (teraz zaluje, ale chyba
    juz nie ma odwrotu :o(( ) jednak godzin nadliczbowych im nie podaruje - chce
    ekwiwalent - prosilabym o jakas podstawa prawna i sciage jak liczyc te
    godziny biorac pod uwage duze roznice w wynagrodzieniu i zwolnienia
    lekarskie.(jezeli jakas srednia, to czy tylko z przepracowanych miesiecy,
    czy tych gdy bylam na zwolnieniu tez), i czy sama podstawa czy +premie

    I jeszcze co do urlopu - a raczen swiadczen - nie mamy w firmie ZFSS - wiec
    powinnam otrzymac ("wczasy pod grusza") najpozniej do ostatniego dnia przed
    urlopem (dzis mija mi trzeci dzien urlopu) - pracodawca powiedzial mi "ze
    sie nie nalezy bo nie mamy funduszu" - co w tej sytuacji??

    Z gory bardzo dziekuje i tym co mi juz pomogli i wszystkim ktorzy pomoga
    :o)))

    pozdrawiam Iwona

  • 9. Data: 2002-08-04 02:12:28
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 04 Aug 2002 00:19:53 GMT, "Iwona" <s...@w...pl>
    zakodował:

    >obowiazku swiadczenia pracy. Na urlop sie zgodzilam (teraz zaluje, ale chyba
    >juz nie ma odwrotu :o((

    To, w tej sytuacji był błąd. Zwłaszcza, że tak czy inaczej masz być
    zwolniona z obowiązku świadczenia pracy.

> [...]
    >lekarskie.(jezeli jakas srednia, to czy tylko z przepracowanych miesiecy,
    >czy tych gdy bylam na zwolnieniu tez), i czy sama podstawa czy +premie

    KP
    Art. 134. Par. 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz
    normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysoko?ci:
    1) 50% wynagrodzenia - za pracę w dwóch pierwszych godzinach
    nadliczbowych na dobę,
    2) 100% wynagrodzenia - za pracę w dalszych godzinach nadliczbowych
    oraz w godzinach nadliczbowych przypadaj?cych w nocy, niedziele lub w
    ?więta.

    Par. 1.1. Dodatek, o którym mowa w Par. 1, przysługuje także za każd?
    godzinę pracy przekraczaj?c? przeciętn? tygodniow? normę czasu pracy w
    przyjętym okresie rozliczeniowym.
    Par. 1.2. Wynagrodzenie stanowi?ce podstawę obliczania dodatków, o
    których mowa w Par. 1 i w Par. 1.1, obejmuje wynagrodzenie pracownika
    wynikaj?ce z jego osobistego zaszeregowania, okre?lonego stawk?
    godzinow? lub miesięczn?, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie
    został wyodrębniony przy okre?laniu warunków wynagradzania - 60%
    wynagrodzenia.
    Par. 2. Dodatek, o którym mowa w Par. 1, nie przysługuje za pracę w
    niedzielę w normalnym czasie pracy, jeżeli pracownikowi udzielono
    innego dnia wolnego od pracy w tygodniu. Dotyczy to również pracy w
    ?więto.

    Ale, niestety, skoro pracujesz na stanowisku kierowniczym, to:
    Art. 135. Par. 1. Pracownicy zarz?dzaj?cy, w imieniu pracodawcy,
    zakładem pracy, główni księgowi i kierownicy wyodrębnionych komórek
    organizacyjnych zakładu pracy, a także zastępcy tych osób, wykonuj?, w
    razie konieczno?ci, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do
    oddzielnego wynagrodzenia z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

    Więc tu raczej za dużo nie wywalczysz :(

> [...]
    >urlopem (dzis mija mi trzeci dzien urlopu) - pracodawca powiedzial mi "ze
    >sie nie nalezy bo nie mamy funduszu" - co w tej sytuacji??

    Właśnie dlatego, że nie ma ZFŚS musi zostać wypłacone świadczenie
    urlopowe. Podstawa, to art. 3 ustawy z 4 marca 1994r o ZFŚS. Należy Ci
    się jak psu kiełbasa właśnie najpóźniej w ostatnim dniu przed urlopem.
    Przyszła mi do głowy też taka myśl, czy to nie jest naruszenie
    podstawowego obowiązku pracodawcy. Jeżeli dałoby się to podciągnąć, to
    możesz rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (skontaktuj
    się z PIP, czy da się to rozegrać w ten sposób). Działa to tak, jak
    rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem przez pracodawcę. Wtedy IMO nie
    dostaniesz odprawy, ale dostaniesz ekwiwalent za urlop, jesteś free
    "od zaraz" a wynagrodzenie (a w zasadzie odszkodowanie) dostaniesz
    tak, jakbyś pracowała. Może też pracodawca wypłaci wtedy wynagrodzenie
    za godziny nadliczbowe (choć w świetle art 135 marne szanse).

    Art. 55. Par. 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia, jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie
    stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia
    i kwalifikacji zawodowych.
    Par. 1.1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w
    Par. 1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy - w wysoko?ci
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    Par. 2.O?wiadczenie pracownika o rozwi?zaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie, z podaniem przyczyny
    uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy. Przepis {art. 52 Par. 2} stosuje się
    odpowiednio.
    Par. 3.Rozwi?zanie umowy o pracę z przyczyn okre?lonych w Par. 1 i 1.1
    poci?ga za sob? skutki, jakie przepisy prawa wi?ż? z rozwi?zaniem
    umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2002-08-04 15:25:08
    Temat: Re: Re:powod... - dlugie
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    On Sun, 04 Aug 2002 02:19:53 +0200, Iwona wrote:

    > Jednak nie jestem pewna co dalej... z ta przyczyna to nie jest chyba tak
    > latwa i krotka historia - jest chyba wzieta troche z powietrza.

    z tego co piszesz wynika,ze pracodawca jednak nie likwiduje stanowiska pracy,
    w takim przypadku pisz pozew i do sadu,