    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek samochodowy, 2 piesi - co robic?
    Date: Wed, 31 Dec 2003 22:03:38 +0100

    Użytkownik "szerszen" <w...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:u2FIb.345547$dt3.260382@news.chello.at...

    > zgadzam sie jak najbardziej tylko do pasow byl jeszcze kawalek,
    zatrzymanie
    > nie bylo przed pasami tylko wczesniej, zmiana pasa ruchu byla jeszcze
    > wczesniej i nie mam mowy o wyprzedzaniu na pasach, dochodzi do tego
    > wtargniecie na jezdnie, bo bieganie po ulicy trydno nazwac
    przechodzeniem, i
    > nie ma znaczenia z ktorej to strony nastapilo, bo jak juz pisalem do
    pasow
    > byl kawalek, a biorac pod uwage ze pytajacy jechal skrajnym prawym, a po
    > lewej mial samochod, mogl nie widziec wbiegajacych dzieciakow z lewej
> [...]

    Zrozum, że mnie chodzi o to, że jeżeli nie widział pasów i okolicy - nie
    ważne z jakiego powodu - to powinien zwolnić przed nimi. I nie ma
    znaczenia, czy nie widział, bo przed pasami był samochód, czy z innego
    powodu. Równie dobrze mogła to być mgła, deszcze, śnieżyca albo kretyn z
    transparentem zasłaniającym chodnik.

    Jedyne, co mogło by go w tej sytuacji tłumaczyć to wadliwe oznakowanie
    przejścia, którego nie mógł dojrzeć na czas. A więc na przykład brak
    pionowego znaku i zatarte poziome oznakowanie albo przysypane śniegiem. To
    jedyny argument, który mógł by go obronić. A w każdym razie jedyny
    racjonalny, jaki mi przychodzi do głowy.

    Oczywiście te dzieci nie powinny biegać po przejściu, ale w sytuacji, gdy
    on omijał stojący przed przejściem samochód, to i tak pozostaje bez
    różnicy, bo dzieci zobaczył pewnie wyłaniając się spoza samochodu. No to
    dzieci miały metr, góra dwa, by wejść w jego tor jazdy, więc idąc to
    potrzebowały cyrkla 1,5 sekundy (przyjmuje 6 km/h). To, czy biegły czy
    szły spacerkiem w takim wypadku ma znikome znaczenie. Kwestia załóżmy
    sekundy lub dwóch. Przekładając to na drogę pojazdu, to jeśli w tym
    momencie jechał 30 km/h średnio (upraszczam, bo hamował, ale nie chce mi
    się liczyć tego dla ruchu opóźnionego), to w sekundzie pokonuje 8,3 metra,
    a więc w półtorej sekundy 15,45 metra. Zatrzymał się 15 mętów za
    przejściem, a nie wiemy w którym miejscu na przejściu je trafił. Ale
    załóżmy na jego korzyść, że zatrzymał się 15 metrów od uderzenia. No to do
    uniknięcia uderzenia, nawet jakby szły normalnie (przyjmuję, że to 6 km/h)
    braknie mu około 2,5 metra. Tak więc pewnie skutki uderzenia byłyby
    mniejsze, ale wpływu na samo zaistnienie wypadku to nie miało żadnego.