    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wadliwy samochod
    Date: Wed, 30 Jun 2004 09:43:01 +0800

    In article <cbt24d$398$1@nemesis.news.tpi.pl>, soulie wrote:
    > powtarzajaca sie usterke. Podczas napraw gwarancyjnych dealer usuwal owa
    > usterke, ale zawsze pojawiala sie ponownie po 2-4 tygodniach od wyjazdu z
    > serwisu. Kiedy ostatni raz sie pojawila (6 raz) nie kazalem otwierac
    > zlecenia naprawy, zostawilem w serwisie samochod i przedlozylem pismo
    > reklamacyjne niezgodnosci towaru z umowa z żądaniem wymiany samochodu na
    > nowy. Dealer jednak znow usunal usterke i skasowal bledy w komputerze

    Wezwij go pisemnie do przedstawienia uzasadnienia takiego postępowania.

    > samochodu po czym powolal rzeczoznawce ktory nie stwierdzil nieprawidlowego
    > dzialania samochodu. Moje pytanie: czy dealer mial prawo naprawiac samochod
    > skoro nie zlecalem naprawy gwarancyjnej tylko zlozylem wniosek reklamacyjny
    > z żądaniem wymiany samochodu na nowy? Czy nie powinno byc tak, ze dealer

    Miał prawo:
    Art. 8.
    1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
    doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę
    na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych
    kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z
    umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
    niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

    Zapewne uznał że wymaga to nadmiernych kosztów, ale niech się trochę pomęczy i
    to uzasadni.
    Twoim argumentem jest zaś tutaj ten fragment "a także bierze się pod uwagę
    niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia".
    Dosyć cięzko ocenić wagę obu.

    > powinien powolac rzeczoznawce do samochodu w stanie w jakim go oddalem (z
    > widoczna usterka)? Ostatnie pytanie: czy jesli zglosze sprawe do sądu nie

    Tak, ale nie musiał bo nie kwestionował zasadności reklamacji tylko forme jej
    załatwienia.

    > bede mogl korzystac z samochodu na czas rozprawy?

    Wstrzymaj się jeszcze trochę z tym sądem. Nie wyczerpałeś wszystkich sposobów
    mediacji a sprawa niekoniecznie jest jednoznaczna. Najlepiej jakbys się zwrócił do
    Federacji Konsumentów:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl

    Na ww. stronach znajdziesz adresy lokalnych oddziałów.

    --
    Marcin