  • 1. Data: 2005-04-12 18:00:12
    Temat: utracona działka?(prosba o pomoc)
    Od: "manta" <b...@i...pl>

    Witam

    W roku 1994 w spadku po ojcu otrzymałem działkę, ale nie wiedziałem, że jej
    część (90m2) od 1971r jest u użytkowana przez Urząd Miasta jako część drogi
    (płynęła tam niewielka rzeczka). Na początku lat 90 teren został osuszony a
    koryto rzeczki zasypane.

    Pod koniec roku 2004 z polecenia Urzędu Miasta na tym terenie były
    prowadzone pomiary geodezyjne wtedy właśnie dowiedziałem się, że moja
    działka jest większa.

    Cały numer polega na tym, że w roku 1995r Urząd Miasta wydzierżawił tę część
    działki mojemu sąsiadowi, który ją ogrodził, posadził kilka drzewek i
    wybudował tam szambo (niezgodnie z planem zagospodarowania).

    W listopadzie 2004r zostały przeprowadzone czynności ustalenia przebiegu
    granicy przez uprawnionego geodetę.

    Z końcem roku sąsiadowi wygasła umowa dzierżawy i nie została przedłużona na
    dalszy okres.

    Sytuacja na dzień dzisiejszy jest taka, że sąsiad nie chce zwrócić tej
    działki i domaga się ode mnie zwrotu kosztów, które poniósł twierdzi, że
    odda sprawę do sądu i będzie żądał nakazania sprzedaży działki.

    Trochę to zagmatwane stąd moje pytanie czy sąsiad ma jakieś prawa do tej
    działki i czy może pozwać mnie do sądu?

    Czy ja tą działkę mogę ogrodzić mimo protestów sąsiada?

  • 2. Data: 2005-04-13 10:39:41
    Temat: Re: utracona działka?(prosba o pomoc)
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Trochę to zagmatwane stąd moje pytanie czy sąsiad ma jakieś prawa do tej
    > działki i czy może pozwać mnie do sądu?

    Jeżeli opisałeś wszystko dokładnie - to nie.

    > Czy ja tą działkę mogę ogrodzić mimo protestów sąsiada?

    Tak, w końcu to Twoja działka.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 3. Data: 2005-04-13 11:26:07
    Od: " b" <b...@g...pl>

    Beniamin <b...@c...pl> napisał(a):

    > Jeżeli opisałeś wszystko dokładnie - to nie.

    Polemizowałbym - art.231 KC

    Art. 231. § 1. Samoistny posiadacz gruntu w dobrej wierze, który wzniósł na
    powierzchni lub pod powierzchnią gruntu budynek lub inne urządzenie o
    wartości przenoszącej znacznie wartość zajętej na ten cel działki, może
    żądać, aby właściciel przeniósł na niego własność zajętej działki za
    odpowiednim wynagrodzeniem.

    § 2. Właściciel gruntu, na którym wzniesiono budynek lub inne urządzenie o
    wartości przenoszącej znacznie wartość zajętej na ten cel działki, może
    żądać, aby ten, kto wzniósł budynek lub inne urządzenie, nabył od niego
    własność działki za odpowiednim wynagrodzeniem.

    Jeśli udowodni posiadanie w dobrej wierze i to, że szambo jest więcej warte
    niźli rzeczony skrawek działki...

    pozdrawiam

    b.

  • 4. Data: 2005-04-13 12:34:42
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    > Polemizowałbym - art.231 KC
    >
    > Art. 231. § 1. Samoistny posiadacz gruntu w dobrej wierze, który wzniósł
    > na
    > powierzchni lub pod powierzchnią gruntu budynek lub inne urządzenie o

    Czy ktoś, kto dzierżawił działkę od urzędu miasta jest samoistnym
    posiadaczem w dobrej wierze?

    Pozdrawiam,
    Beniamn

  • 5. Data: 2005-04-13 15:24:23
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ktoś, kto dzierżawił działkę od urzędu miasta jest samoistnym
    > posiadaczem w dobrej wierze?

    Chyba tak, natomiast ja bym raczej powalczył z Urzędem - jakim prawem
    podnajął nie swoją własność? Odszkodowanie za kilka lat wstecz i inne można
    by chyba od nich wygrać. Za straty itd. A sąsiad równolegle może od nich
    dochodzić zwrotu poniesionych inwestycji.

    --
    --==<< Scottos >>==--

  • 6. Data: 2005-04-13 16:24:44
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Scottos napisał(a):
> [...]

    > by chyba od nich wygrać. Za straty itd. A sąsiad równolegle może od nich
    > dochodzić zwrotu poniesionych inwestycji.

    Jeżeli dzierżawił - znaczy nie był samoistny.

    --
    FAlkenstein