  • 161. Data: 2022-02-04 07:47:44
    Temat: Re: unijne kary
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 03.02.2022 o 17:44, J.F pisze:

    > A komu sprzedaje te maszyny?
    > Moze nie ma sie co przejmowac tą niewiele znacząca konkurencja?

    Jeśli Ciebie to interesuje, to tu znajdziesz odpowiedzi:
    http://www.gush.pl/bielaz-chluba-wschodnioeuropejski
    ej-motoryzacji/
    http://www.kmg.agh.edu.pl/KN/pps/bielaz%20dlaczego%2
    0(nadal)%20pracuje%20w%20naszych%20kopalniach.pdf
    https://naviny.belsat.eu/pl/news/bezzalogowe-wywrotk
    i-giganty-nowy-projekt-bielaz/

    > W Polsce byla Fadroma. I znikla jakos bez sladu.

    > Powiem tak - wymien europejkiego producenta magnetofonow.
    > A odtwarzaczy CD? A radioodbiornikow?

    Po co? Że Kasprzak nie był jedyną firmą w branży czy co?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 162. Data: 2022-02-07 18:34:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Feb 2022 00:04:33 +0100, n...@o...pl wrote:

    > Co tam było do sprzedania, bajkopisarzu?
    > Biedronki powstały "od nowości".

    No nie, znam jedna, ktora zajmuje stary sklep "spoldzielczy".
    Jakie byly losy sklepu i jak wpadl w lapy Biedronki to nie wiem.

    > A jak radzi sobie Społem?

    Sobie radzi.

    > Banki, które zostały sprywatyzowane, poradziły sobie świetnie.

    tak swietnie, ze czesc sie ponownie nacjonalizuje.

    > A jak te, który nie zostały? Możesz baranie zacząć od SKOK-ów :D

    Ale SKOKi to prywatne.
    Poza tym banki to za PRL zostaly polaczone, potem rozdzielone,
    sprywatyzowane w roznym stopniu ... no i to specyficzny rodzaj
    dzialalnosci.

    J.

  • 163. Data: 2022-02-07 18:54:01
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 07.02.2022 o 18:34, J.F pisze:

    > No nie, znam jedna, ktora zajmuje stary sklep "spoldzielczy".
    > Jakie byly losy sklepu i jak wpadl w lapy Biedronki to nie wiem.

    To ja znam drugi, gdzie biedronka zajęła kino Femina w Warszawie.

    Ale co to gadać z fanatykami. Taki widzi Biedronkę ale już huty,
    stoczni, fabryk nie zauważa.

    Nic dziwnego że siedzi u mnie w KF-ie :)

  • 164. Data: 2022-02-07 19:32:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 7 Feb 2022 18:54:01 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > To ja znam drugi, gdzie biedronka zajęła kino Femina w Warszawie.
    > Ale co to gadać z fanatykami. Taki widzi Biedronkę ale już huty,
    > stoczni, fabryk nie zauważa.
    > Nic dziwnego że siedzi u mnie w KF-ie :)

    Ale ja sie pytalem o pare innych kategorii naszych wspanialych fabryk.
    Jak widziales przyszlosc naszych fabryk komputerow, samochodow,
    telewizorow, itp ?

    A niech bedzie nawet hut i stoczni ... skoro takie swietne, to czemu
    bankrutowaly ?

  • 165. Data: 2022-02-07 20:02:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Feb 2022 14:42:41 +0100, Wiesiaczek wrote:

    > Chyba nie ogarniasz tematu.
    >
    > Partia jest tworem, którego celem jest właśnie rządzenie.
    > To partia mianuje dyrektorów i całą ekipę zarządzającą.
    > I to zarówno w tamtym jka i w tym sysyemie - pogódź się z tym.

    W "tym" systemie nie, bo nie ma panstwowego przemyslu.

    Tzn jak widac - troche jest, partia rzadzi, efekt ... roznie bywa.

    > Jak już wyjaśniłem, "padanie" przedsiębiorstw było spowodowane
    > wstrzymaniem dostaw z zagranicy komponentów i surowców do produkcji.
    > Miało to na celu wyeliminowanie polskich firm ze światowego rynku, i ten
    > cel został osiągnięty.

    A ktory rok masz na mysli?
    Przed 1981 komponenty i surowce byly, tylko dewiz na zakup brakowalo.
    po 1981 pojawily sie embarga rozne - ale fabryki jakos funkcjonowaly.

    Po 1989 handel zagraniczny znormalnial, tylko ... np jakie komputery z
    Elwro chcialbys kupic? Odre, RIAD ?

    > To nie ma większego znaczenia czy "padły" czy "zostały sprzedane".
    > Po prostu zostały wyeliminowane z rynku, co uwolniło zachodnie
    > korporacje od polskiej konkurencji.

    Jak sie tym zachodnim korporacjom sprzedalo fabryke drogo, to powinna
    korporacja dbac, aby przynosila zysk. A mozliwosci duzo, bo sila
    robocza tania.

    No chyba, ze sie sprzedalo tanio, i bardziej sie oplacalo teren zaorac
    i sprzedac.

    > Aktualnie stocznie niemieckie produkują statki pełną parą a nasze... sam
    > chyba wiesz?

    Naprawde produkuja? Swego czasu na Discovery ogladalem program o
    nowym statku pasazerskim, ktory brytyjski armator chcial zamówic.
    I sie okazalo, ze brytyjskie stocznie juz takich nie robia, trzeba
    bylo zlecic Niemcom.
    Te "zachodnie korporacje" zostaly zreszta czesto wyparte przez
    wschodnie.

    Ale nasze stocznie ... przeciez nie zostaly sprzedane, to czemu padly?
    Surowcow im zachod nie sprzedawal, czy co?
    Czy po prostu nie byly oplacalne i kiepsko robily?

    Ja nie mialem pod nosem stoczni, za to mialem Elwro, FAT, Hutmen,
    Fadroma, PaFaWag, Dolmel ... mozesz sobie poczytac o dalszych losach..

    > A czy przeprowadzano uczciwe lub zresztą, jakiekolwiek przetargi?

    Czy uczciwie - trudno powiedziec.
    Przetarg ... to nie pietruszka na targu, potencjalnych nabywcow
    niewielka ilosc, to trzeba "zalatwiac" dlugo.

    A tu czasu nie ma, bo zaklad sobie nie radzi i nie ma pieniedzy na
    wyplaty.

    > Powtórzę, że tym firmom nie nałożono embarga na komputery na ten przykład.

    A to nasz wspanialy przemysl nie potrafil zrobic lepszych komputerow?

    Ale co bys tymi komputerami chcial zrobic, ze embargo takie istotne?

    A patrzyles na ceny tych komputerow - ile to srednich pensji stanowil?

    J.

  • 166. Data: 2022-02-07 20:14:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Feb 2022 22:55:52 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Wydaje się, że jakby ktoś miał przejmować, żeby zamknąć to sam musiałby
    > być bliski monopolu, przynajmniej na poziomie regionalnym. Bo przecież
    > po co takiemu Philipsowi byłoby ubijać Kasprzaka, gdy były Sony, Akai,

    Kasprzaka moze nie, ale taki Dolmel eksportowal turbiny, generatory i
    silniki do paru krajow. I wiadomo - kazda taka sprzedaz, to strata dla
    korporacji.
    Dolmel kupila ABB, i jakos tak nie rozwinela produkcji ..

    > Aiwy, Grundingi, Sanyo, Panasoniki, JVC i kilka innych. Nb. jak zażarta jest
    > tu konkurencja widać po zniknięciu lub marginalizacji wielu z tych firm.

    Ano - okazalo sie ze w Korei, Tajwanie i Chinach robia to taniej.

    > Przejąć, żeby nadal produkować, miałoby nieco większy sens, ale to też
    > nie jest jakiś samograj, bo kraj się otwiera, maszyny nie dorównujące
    > zachodnim standardom, jakość zwykle też, a zacznie znikać tania siła
    > robocza, więc czy jest sens inwestować i to pewnie sporo?

    Nasza sila robocza ciagle tania.

    > Chyba takie przejęcia to jedynie żywność i inne podstawowe produkty o
    > niskiej wartości dodanej (jak np. papier).

    Papieru nie importujemy ze Szwecji ?

    J.

  • 167. Data: 2022-02-07 20:33:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Feb 2022 07:47:44 +0100, Wiesiaczek wrote:

> [...]
    ej-motoryzacji/
    > http://www.kmg.agh.edu.pl/KN/pps/bielaz%20dlaczego%2
    0(nadal)%20pracuje%20w%20naszych%20kopalniach.pdf

    Zdanie "niektore z nich do dnia dzisiejszego pracuja w kopalniach w
    naszym kraju" optymizmem nie napawa. Ale jest "wiele zostanie jeszcze
    zakupionych".

    Przy czym tak mi sie wydaje, ze w klasie 20-40 ton, to jest wieksza
    konkurencja. 320 ton to juz jest cos, ale to nie u nas, trzeba
    lepszych klientow.

    Jesli kupujemy ... bo tansze są ?

    A potem popatrz na koniec ... zachodnie silniki jednak lepsze ?

    > https://naviny.belsat.eu/pl/news/bezzalogowe-wywrotk
    i-giganty-nowy-projekt-bielaz/

    Interesujace.
    No coz, nigdy nie twierdzielem, ze my czy Bialorusini nic nie mozemy
    wymyslec, ale w praktyce jakos nie wychodzilo.
    Trzeba dopiero sprywatyzowac ? :-)

    > Po co? Że Kasprzak nie był jedyną firmą w branży czy co?

    Nie - jaka przyszlosc czekala europejskich producentow elektroniki
    uzytkowej ...

    J.

  • 168. Data: 2022-02-08 05:57:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Kasprzaka moze nie, ale taki Dolmel eksportowal turbiny, generatory i
    > silniki do paru krajow. I wiadomo - kazda taka sprzedaz, to strata dla
    > korporacji.

    No ale dla ich konkurencji również, więc jesli chciano ubić, to dlaczego
    też robić innej konkurencji?

    > Dolmel kupila ABB, i jakos tak nie rozwinela produkcji ..

    Jaka była wtedy ich pozycja na rynku?

    > Papieru nie importujemy ze Szwecji ?

    Obecnie nie wiem, ale akurat moi rodzice robili w tym przemyśle i tuż po
    "transformacji" kilka mniejszych lub nawet wcale nie tak mniejszych
    papierni poszło w pieruny, choć szczegółów nie znam. Taki nieco w sumie
    inny przykład:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fabryka_Papieru_%E2%80
    %9ESzczecin-Skolwin%E2%80%9D

    Wygląda, że ktoś kupił bo miał np. sporo zamówień na jakiś konkretny
    rodzaj i tam tę produkcję ciągnął, a resztę olał. Skończyło się
    zapotrzebowanie to całość zbankrutowała.

    --
    Marcin

  • 169. Data: 2022-02-08 06:18:46
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 07.02.2022 o 19:32, J.F pisze:

> [...]
    > telewizorow, itp ?
    >
    > A niech bedzie nawet hut i stoczni ... skoro takie swietne, to czemu

    To akurat wie każdy rozgarnięty człowiek.
    Ale podam trop: Stanowiły konkurencję dla zachodnich fabryk.

    I nie podniecaj się tym, ze nasze produkty były mniej nowoczesne etc.
    One po prostu były i zagarniały znaczną część rynku zbytu.
    Fabryki i stocznie pracowały na pełnych obrotach i ta cała produkcja
    była wchłaniana przez rynek.

    Ogarniasz?

  • 170. Data: 2022-02-08 06:30:43
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 07.02.2022 o 20:33, J.F pisze:

> [...]
    > No coz, nigdy nie twierdzielem, ze my czy Bialorusini nic nie mozemy
    > wymyslec, ale w praktyce jakos nie wychodzilo.

    Nie, nie trzeba było.Biełąz jest tu dobrym przykładem.
    Zresztą, jak może widzisz, zachód ma chrapkę na sprywatyzowania Białaza
    i innych fabryk Białoruskich. Wycięcie takiej konkurencji to jednak coś!

    > Nie - jaka przyszlosc czekala europejskich producentow elektroniki
    > uzytkowej ...

    Elektronikę użytkową przejęły już dawno Chiny i chyba nie ma na świecie
    producenta, który by taki rzeczy produkował bez chińskich komponentów.
    Pewnie sładałby swoje produkty z Chińskich podzespołów tak jak to robią
    czołowe światowe firmy.

    Kasprzak produkował jednak również elektronikę przemysłową i wojskową, a
    ta mogłaby się rozwijać w dalszym ciągu. Taki warszawski RAWAR nie
    produkował elektroniki użytkowej, więc o nim ciszej, ale radary dla
    całej gospodarki i wojska. Można było?