  • 1. Data: 2022-01-18 01:13:17
    Temat: "Watykan knebluje biskupów" (Rzepa)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    https://www.rp.pl/kosciol/art19298001-watykan-kneblu
    je-biskupow

    ,,Rzeczpospolita" dotarła do przeznaczonej ,,do użytku wewnętrznego"
    instrukcji Stolicy Apostolskiej, w której wyjaśnia ona zasady
    udostępniania kościelnych akt. Dokument został rozesłany miesiąc temu
    przez nuncjusza apostolskiego, abp Salvatore Pennacchio, do wszystkich
    diecezji i kurii zakonnych w Polsce. Wynika z niego wprost, że akta
    postępowań kanonicznych może przekazywać tylko Watykan, nawet jeśli
    kurie biskupie mają ich kopie. Sądy i prokuratury mogą prosić za Spiżową
    Bramą o wgląd w akta, ale tylko na drodze międzynarodowej pomocy
    prawnej.

    Może mi ktoś wytłumaczyć jakie są tu granice takiej
    pseudo-dyplomatycznej niezalezności? Obywatel polski pod postacią
    księdza lub biskupa nabywa wiedzę o popełnieniu czynu zagrożonego na
    terenie PL, a pewnie i Watykanu, odpowiedzialnością karną i nie ma on
    obowiazku udostępnienia materiałów tego dotyczących na żadanie sądu?

    A tak pewnie będzie to wyglądać to w praktyce:
    "Sąd wystąpił do kurii o akta dochodzenia kanonicznego ks. H. i
    dodatkowo ukaranego przez Watykan za zaniedbania w tej sprawie [-->
    szczegóły w art.] bp. Edwarda Janiaka. Kuria odmówiła. Sąd napisał zatem
    do Nuncjatury Apostolskiej, a ta pouczyła go, że powinien zwrócić się do
    niej na drodze dyplomatycznej przez resort dyplomacji. Sąd skorzystał z
    rady i pod koniec października złożył stosowną prośbę w MSZ, która
    następnie notą dyplomatyczną została przekazana nuncjaturze. Ta zaś
    pismem datowanym na 17 listopada 2021 r. odpowiedziała (również notą
    dyplomatyczną), że nie uwzględni prośby, bo dotyczy ona ,,dokumentu
    wystawionego przez Stolicę Apostolską i przechowywanego w archiwum misji
    dyplomatycznej" i zgodnie z Konwencją wiedeńską o stosunkach
    dyplomatycznych jest ono ,,nienaruszalne w każdym czasie".

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2022-01-18 11:12:56
    Temat: Re: "Watykan knebluje biskupów" (Rzepa)
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 18 Jan 2022 00:13:17 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > terenie PL, a pewnie i Watykanu, odpowiedzialnością karną i nie ma on
    > obowiazku udostępnienia materiałów tego dotyczących na żadanie sądu?

    Ten obywatel nosi sutannę i ,,Oni mogą Panu majstrowi skoczyć tam, gdzie Pan
    może Pana majstra w dupę pocałować."

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2022-01-18 12:55:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 18 stycznia 2022 o 01:13:20 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > terenie PL, a pewnie i Watykanu, odpowiedzialnością karną i nie ma on
    > obowiazku udostępnienia materiałów tego dotyczących na żadanie sądu?

    Cóż, wg mnie cała sprawa rozbija się o "nawet jeśli kurie biskupie mają ich kopie".
    Zniszczyć te kopie i sprawa załatwiona.
    Czy może niszczenie dokumentów jest karalne?
    Szczególnie jeśli mogą stanowić dowód w sprawie karnej?
    Hmm, pytanie jeszcze czy w trwającej już czy w ew. przyszłej...
    No to nie dawać kuriom kopii i załatwione już na zawsze.

  • 4. Data: 2022-01-18 13:12:17
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 18 Jan 2022 03:55:31 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > Czy może niszczenie dokumentów jest karalne?

    Zależy, kto niszczy.
    Na przykład w ziobroturze płyta z nagraniem przejazdu Pasztetowej "się
    uszkadza", a nagrania rozmów Obajtka giną.
    I co? I jajco.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 5. Data: 2022-01-18 13:25:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 18 Jan 2022 13:12:17 +0100, Olin wrote:

    > Zależy, kto niszczy.
    > Na przykład w ziobroturze płyta z nagraniem przejazdu Pasztetowej "się
    > uszkadza",

    Jak "sie uszkadza", to nikt nie zniszczyl :-)

    > a nagrania rozmów Obajtka giną.
    > I co? I jajco.

    Sledzwo jakies w sprawie zaginiecia bylo?

    Umorzyli z powodu niewykrycia sprawcow?

    J.

  • 6. Data: 2022-01-18 13:29:24
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 18 Jan 2022 13:25:51 +0100, J.F napisał(a):

    > Sledzwo jakies w sprawie zaginiecia bylo?

    Przecie pisałem, że jajco.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Stefan Kisielewski

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 7. Data: 2022-01-18 22:03:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    Jeżeli postępowanie toczyło się w Watykanie, to faktycznie polska kuria
    - nawet jeśli ma jakieś kopie - to nie bardzo może to udostępnić.
    Zaproponowana droga wydaje się sensowna. No chyba, że jakaś część
    procesu w Polsce się toczyła, to można wzywać na świadków osoby w tym
    uczestniczące.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-01-18 22:10:39
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > udostępnić. Zaproponowana droga wydaje się sensowna. No chyba, że
    > jakaś część procesu w Polsce się toczyła, to można wzywać na świadków

    No to konkretnie: Czy postępowanie *w Polsce* (np. przesłuchiwanie
    świadków) o ile nie miało miejsca na eksterytorialnym terenie ambasady
    ma być niedostępne dla wymiaru sprawiedliwości RP3? A jak chcesz
    pełnego cynizmu: Watykanowi/KRK jest na rękę zagarnąć tyle immunitetu na
    ile się im tylko pozwoli. "Jak dasz (KRK) palec, wezmą całą rękę"

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2022-01-18 23:38:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-01-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Zaproponowana droga wydaje się sensowna. No chyba, że jakaś część
    > procesu w Polsce się toczyła, to można wzywać na świadków osoby w tym

    Raczej wątpię aby samo postępowanie, tj. konkretne czynności
    wyjaśniające i ich dokumentacja toczyły się w Watykanie. Przecież nie
    ciągają do Watykanu każdego księdza, którego proces dotyczy.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-01-19 01:01:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2022 o 22:10, A. Filip pisze:

> [...]
    > pełnego cynizmu: Watykanowi/KRK jest na rękę zagarnąć tyle immunitetu na
    > ile się im tylko pozwoli. "Jak dasz (KRK) palec, wezmą całą rękę"

    Pytanie, czy to w ogóle jest przesłuchanie świadków w rozumieniu naszego
    prawa. Natomiast można na pewno przesłuchać osoby biorące w tym udział.
    Raczej nie jest to spowiedź święta.

    --
    Robert Tomasik