  • 1. Data: 2004-02-21 21:28:11
    Temat: szkoda spowodowana potrąceniem dzika - odszkodowanie???
    Od: "soja" <s...@i...pl>

    witam,

    Przeżyłem dziś bardzo niemiłą przygodę. Jadąc samochodem z całą rodziną
    drogą przez las miałem bardzo bliskie spotkanie z dzikiem. Efekt - dzik padł
    martwy, ale ja mam skasowany cały przód, co raczej mocno zaboli mnie
    finansowo. Wkurzony, i pełen emocji wezwałem policję, która spisała protokół
    z zdarzenia, zrobiłem kilka zdjęć rozbitego samochodu i ciała dzika. Byłem
    przekonany że należy zarządać od Koła Łowieckiego, któremu podlega dany
    teren - odszkodowania (choćby częściowego) za poniesione straty. Teraz, po
    kilku godzinach zaczynam się zastanawiać na chłodno jakie mam szanse.

    Czy ktoś z Was próbował dochodzić swych praw w takiej lub podobnej sprawie?
    Koledzy (koleżanki) prawnicy - co byście zrobili na moim miejscu? Myślałem
    aby najpierw spróbować ugody, a później ewentualnie pójść do sądu.
    Argumentacja? Koło łowieckie czerpie zyski ze zwierzyny leśnej (np.
    "dewizowy odstrzał"), nawet mięso zabitego dzika zostało przez nich
    wykorzystane. Dlaczego to ja mam wyłącznie ponosić konsekwencje przebywania
    tych zwięrząt w lesie i wypływających stąd zagrożeń dla uczestników ruchu
    drogowego.......:-((

    byłbym wdzięczny za wszystkie słowa porady, mogą pomóc mnie oraz innym
    osobom, które spotka taki problem :-)))

    pozdrawiam
    janusz

  • 2. Data: 2004-02-21 21:49:14
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Myślę, że obejdzie się bez sądu.
    Wystąp do koła łowieckiego o zwrot kosztów
    naprawy auta.

  • 3. Data: 2004-02-22 07:42:47
    Od: poreba <d...@p...com>

    Marcyś <m...@x...pl> niebacznie popelnil

    > Myślę, że obejdzie się bez sądu.
    > Wystąp do koła łowieckiego o zwrot kosztów
    > naprawy auta.
    I sprawdź czy zdarzenie nie miało miejsca na docinku drogi
    oznaczonym znakiem ostrzegawczym A-18b "zwierzęta dzikie".
    Koła podnoszą wtedy zwykle, że kierujący nie zachował
    szczególnej ostrożności, do której obligował ten znak.

    --
    pozdro
    poreba

  • 4. Data: 2004-02-22 08:09:28
    Od: "Figaro" <l...@w...pl>

    Jeżeli kolizję miałeś ZA znakiem "uwaga dzikie zwierzęta", to nie licz na
    odszkodowanie.
    Jeżeli znaku nie było, lub był dalej to odszkodowanie otrzymasz.

  • 5. Data: 2004-02-22 09:26:21
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "Figaro" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jeżeli kolizję miałeś ZA znakiem "uwaga dzikie zwierzęta", to nie licz na
    > odszkodowanie.
    > Jeżeli znaku nie było, lub był dalej to odszkodowanie otrzymasz.

    Masa pytań.
    A jeśli to był dzik z sąsiedniego koła łowieckiego??
    Dlaczego koło łowieckie ma płacić za szkody wyrządzone przez nie należące do
    nich zwierzę?
    Las i zwierzyna jest własnością skarbu państwa.
    Dlaczego odpowiedzialnym za pobyt zwierzęcia na drodze nie robić zarządu
    dróg ?
    Przecież to oni nie zabezpieczyli drogi przed wtargnięciem zwierzyny.

    Pozdr
    Leszek

  • 6. Data: 2004-02-22 11:00:06
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@b...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Figaro" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Masa pytań.
    > A jeśli to był dzik z sąsiedniego koła łowieckiego??

    Nie ma znaczenia. Liczy się teren.

    > Dlaczego koło łowieckie ma płacić za szkody wyrządzone przez nie należące
    do
    > nich zwierzę?
    > Las i zwierzyna jest własnością skarbu państwa.

    No cóż, takie jest prawo.

    > Dlaczego odpowiedzialnym za pobyt zwierzęcia na drodze nie robić zarządu
    > dróg ?
    > Przecież to oni nie zabezpieczyli drogi przed wtargnięciem zwierzyny.

    Niby jak? Płotem wysokości 2 m? dziki potrafią skakac tak wysoko.

    ______________
    RF

  • 7. Data: 2004-02-22 11:51:52
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c1a242$7et$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie ma znaczenia. Liczy się teren.

    Teren należy do państwa a nie koła łowieckiego.

    > No cóż, takie jest prawo.

    Jakie? Podaj prawo które mówi że za wypadek z dzikiem odpowiada koło
    łowieckie.

    > Niby jak? Płotem wysokości 2 m? dziki potrafią skakac tak wysoko.

    Widziałeś jak zabezpieczone są autostrady? Myślę że 1,5 m wystarczy.

    Zresztą to problem administratora drogi a nie kierowcy.

    --

    Pozdr
    Leszek

  • 8. Data: 2004-02-22 13:03:56
    Od: "soja" <s...@i...pl>

    dzięki wszystkim za uwagi i porady!!!

    co do znaku - kurcze, dlaczego to jest takie jednoznaczne - jest znak - nie
    ma odszkodowania, nie ma znaku - jest odszkodowanie.
    Ja na prawdę nie jechałem szybko - w momencie zderzenia - mogłem mieć około
    40-50 km/h..... Przy wyższej prędkości skutki zderzenia mogłyby być wręcz
    tragiczne. Dzik miał około 120 kg żywej wagi!!!!
    Po za tym - jakie szanse ma kierowca spotykając dzika - który wybiega z
    otoczenia (liście, krzewy) o takim samym kolorze jak jego sierść... Moim
    zdaniem żadnych!!!!! Dostrzegłem go dopiero w momencie kiedy wbiegał na
    jezdnię (wraz z resztą stada) a wtedy na prawdę jest za późno na jakąkolwiek
    reakcję.

    Ale dzięki - spróbuję najpierw załatwić sprawę ugodowo.

    pozdrawiam wszystkich
    soja

  • 9. Data: 2004-02-23 00:37:33
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Leszek" <l...@b...fm> niebacznie popelnil

    > A jeśli to był dzik z sąsiedniego koła łowieckiego??
    Sąsiedniego względem czego?
    A jeżeli obwód łowiecki nie jest wydzierżawiony i nie ma
    na nim koła łowieckiego?

    > Dlaczego koło łowieckie ma płacić za szkody wyrządzone przez nie
    > należące do nich zwierzę?
    Bo prowadzi gospodarkę łowiecką w danym obwodzie?
    Bo tak postanowili posłowie uchwalając ustawę prawo łowieckie?
    (art.11 ust.2 pkt 8 - polecam)

    > Las i zwierzyna jest własnością skarbu państwa.
    Znikłeś jakieś 20% lasów w Polsce,
    a zwierzyna: tylko w stanie wolnym.

    > Dlaczego odpowiedzialnym za pobyt zwierzęcia na drodze
    > nie robić zarządu dróg ?
    Z tych samych powodów dla których nie robi się tego w przypadku
    pobytu na drodze krowy, konia, psa...

    --
    pozdro
    poreba

  • 10. Data: 2004-02-23 15:38:29
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > A jeżeli obwód łowiecki nie jest wydzierżawiony i nie ma
    > na nim koła łowieckiego?

    No właśnie. Kto wtedy ma płacić odszkodowanie??

    > Bo tak postanowili posłowie uchwalając ustawę prawo łowieckie?
    > (art.11 ust.2 pkt 8 - polecam)

    2. Gospodarowanie populacjami zwierzyny wymaga w szczególności:

    8)ochrony zwierzyny przed zagrożeniem ruchu pojazdów samochodowych na
    drogach krajowych i wojewódzkich.

    Z tego przepisu chcesz wyciągać wniosek że koło łowieckie odpowiada za
    szkody spowodowane zderzeniem samochodu z dzikiem????

    > Z tych samych powodów dla których nie robi się tego w przypadku
    > pobytu na drodze krowy, konia, psa...

    Bo z reguły te zwierzęta do kogoś należą.