  • 1. Data: 2003-10-16 18:42:58
    Temat: spolka z o.o.
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    Pytania:

    1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    odprowadzac skladki do ZUSu ?
    2. Ile w praktyce kosztuje zalozenie spolki z o.o. ?
    3. Czy minimalny kapital zakladowy (50k pln) moze zostac wniesiony jako
    gotowka na koncie ?
    4. Jakie sa przeciwskazania dla kupowania spolek - takich np z ogloszen w
    gazetach (jesli sa oczywiscie neizadluzone) ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 2. Data: 2003-10-16 19:40:49
    Temat: Re: spolka z o.o.
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > 1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    > odprowadzac skladki do ZUSu ?

    Jesli nie sa w stosuku pracy to nie.

    > 2. Ile w praktyce kosztuje zalozenie spolki z o.o. ?

    Jakies 3-4 tys to kszty umowy spolki i rejestracji .Do tego wklady na
    kapital zakladowy.

    > 3. Czy minimalny kapital zakladowy (50k pln) moze zostac wniesiony jako
    > gotowka na koncie ?

    Jak najbardziej.

    > 4. Jakie sa przeciwskazania dla kupowania spolek - takich np z ogloszen w
    > gazetach (jesli sa oczywiscie neizadluzone) ?

    Firma spolki moze byc zle kojarzona ale mozna ja zawsze zmienic. Jesli nie
    ma dlugow, udziały nie sa obciazone to mozna kupic.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-10-17 19:23:11
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny(a) lablador l...@p...fm w wiadomości
    bmms83$1ml$...@a...news.tpi.pl powiedział(a), że:

    > Jesli nie sa w stosuku pracy to nie.

    Hmm dobra odpowiedź ale gmatwasz - przecież jeśli nie są w stosunku pracy to
    nie pobierają wynagrodzenia, nieprawdaż? A jeśli nie są w stosunku pracy i
    nie pobierają wynagrodzenia ale dostają zwrot wydatków bądź dietę? IMHO z
    tym jest nadal pewien problem.

    > Jesli nie ma dlugow, udziały nie sa obciazone to mozna kupic.

    Można nawet z długami, obciążone, tylko trzeba wiedzieć w co się wchodzi.
    Bilans musi wyjść na zero.

    --
    Olgierd
    "Znajdzie się pała na dupę Bzdurygała"

  • 4. Data: 2003-10-17 20:10:36
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    > nie pobierają wynagrodzenia ale dostają zwrot wydatków bądź dietę? IMHO z

    afaik to pozostaja w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia

    tzn chodzi o to:

    sp z o.o. ma swoj 4 osobowy zarzad
    i spolka ich utrzymuje, ale nie wyplaca wynagrodzenia - tzn zarzad mieszka w
    nieruchomosci nalezacej do spolki, spolka wyplaca im diety, zarzad porusza
    sie firmowym samochodem

    wszystko to sa koszty, ale zarzad nie pobiera wynagrodzenia

    czy w takim wypadku US zakwestionuje wydatki jakoby mogly nie byc kosztami ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 5. Data: 2003-10-17 20:54:06
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Olgierd" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Wielce Czcigodny(a) lablador l...@p...fm w wiadomości
    > bmms83$1ml$...@a...news.tpi.pl powiedział(a), że:

    > Hmm dobra odpowiedź ale gmatwasz -

    Nie gmatwam tylko precyzyjnie odpowiadam na pytanie. Pytanie dotyczylo
    "pobierania wynagrodzenia" a nie prawa do wynagrodzenia. Zdarzaja sie
    wypadki (sam znam jeden) gdzie ze wzgledu na ciezka syt. ekonomiczna zarzad
    nie pobieral wynagrodzenia przez pare miesiecy (oczywiscie mial prawo do
    wynagrodzenia bo pozostawal w stosunku pracy) W tej sytuacji nie budzi
    watpliwosci ze mimo nie pobierania wynagrodzenia skladke do zus odprowadzic
    nalezy. Natomiast taka sama sytuacja w odniesieniu do zarzadu w stosunku
    zlecenia wskazywala bedzie na nieodplatny charakter stosunku zlecenia i
    obowiazek odprowadzania skladek nie powstanie. Stad moja odpowiedz.

    > Można nawet z długami, obciążone, tylko trzeba wiedzieć w co się wchodzi.
    > Bilans musi wyjść na zero.

    "Papierowe spolki" na sprzedaz zwykle nie posiadaja srodkow trwalych. Co
    najwyzej wierzytelnosci obok dlugow. Nawet jesli bilans wyjdzie na zero to
    zaryzykowalbys kupno takiej spolki? Wierzytelnosci moga byc niesciagalne i
    najprawdopodobniej takie beda skoro spolka nie wykonala zobowiazan i zostala
    z dlugami.

    Dan.

  • 6. Data: 2003-10-17 21:02:52
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > afaik to pozostaja w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia

    dokladnie taka syytuacje opisalem wyzej. Sam fakt faktycznego nie pobierania
    wynagrodzenia w stosunku pracy nie zwalnia od obowiazku odprowadzenia
    skladek przez platnika.

> [...]
    > nieruchomosci nalezacej do spolki, spolka wyplaca im diety, zarzad porusza

    Nie jestem specjalista od podatkow ale z tego co pamietam to czynsz za
    mieszkanie placony przez spolke pracownikowi stanowi jego przychod i
    powinien byc uwzgledniony jako podstawa naliczenia skladek Co do diet to sa
    one wolne od podatku i skladek zus.

    > wszystko to sa koszty, ale zarzad nie pobiera wynagrodzenia
    >
    > czy w takim wypadku US zakwestionuje wydatki jakoby mogly nie byc kosztami
    ?

    Jesli zarzad jest w stosunku pracy to US nie powinien tego kwestionowac.
    Zakwestionuje napewno niewykonanie obowiazku odprowadzenia zaliczek na pod
    doch. od os. fiz. od wynagrodzen czlonkow zarzadu.

    Dan.

  • 7. Data: 2003-10-18 07:40:55
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > Jesli zarzad jest w stosunku pracy to US nie powinien tego kwestionowac.
    > Zakwestionuje napewno niewykonanie obowiazku odprowadzenia zaliczek na pod
    > doch. od os. fiz. od wynagrodzen czlonkow zarzadu.

    pozostaje w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia - moze tak byc ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 8. Data: 2003-10-18 08:41:43
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > pozostaje w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia - moze tak byc ?

    Nie moze. Swiadczenie pracy w ramach stosunku pracy ma zawsze charakter
    odplatny. Nawet jesli w umowie o prace strony nie postanowily o
    wynagrodzeniu to przyjmjuje sie ze pracownikowi nalezy sie okreslone
    przepisami najnizsze miesieczne wynagrodzenie. Tak tez do tego podejda
    organy skarbowe i zus. Nie ma znaczenia ze pracownik nie pobiera faktycznie
    i nie chce pobierac wynagrodzenia bo prawa do wynagrodzenia zrzec sie nie
    mozna.
    Natomiast jesli chodziloby o stosunek zlecenia to nie ma z tym problemu.

    Dan.

  • 9. Data: 2003-10-18 09:02:18
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    faktycznie
    > i nie chce pobierac wynagrodzenia bo prawa do wynagrodzenia zrzec sie nie

    czyli zarzad spolki nie pobierajacy wynagrodzenia nie pozostaje w stosunku
    pracy ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 10. Data: 2003-10-18 10:36:31
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > czyli zarzad spolki nie pobierajacy wynagrodzenia nie pozostaje w stosunku
    > pracy ?

    Skad taki wniosek? Jesli czlonek zarzadu zawarl umowe o prace to w stosunku
    pracy pozostaje a ewentualne zrzeczenie sie wynagrodzenia jest prawnie
    bezskuteczne. Faktyczne nie pobieranie wynagrodzenia (przy zawartej umowie o
    prace) lub nieuwzglednienie w umowie prawa do wynagrodzenia nie oznacza
    braku prawa do niego. Po stronie czlonka zarzadu powstaje roszczenie o
    wynagrodzenie, po stronie spolki obwiazek zaplaty wynagrodzenia i
    odprowadzenia naleznych zaliczek jako platnika.

    Nalezaloby jeszcze wyjasnic czy dobrze rozumiesz "pozostawanie w stosunku
    pracy przez czlonka zarzadu". Samo powolanie do tej funkcji nie powoduje
    nawiazania stosunku pracy miedzy spolka a czlonkiem zarzadu. Jesli wiec
    powolano czlonka zarzadu a nie zawarto z nim umowy o prace to stosunek pracy
    nie powstaje. Wowczas strony laczy stosunek zlecenia a jesli funkcja
    pelniona jest bez wynagrodzenia to zlecenie ma charakter nieodplatny. Jesli
    zas powolaniu towarzyszylo zawarcie umowy o prace to (niezaleznie czy mowa
    jest w niej o wynagrodzeniu i niezaleznie od tego czy wyn. jest faktycznie
    pobierane) miedzy czlonkiem zarzadu powstaje stosunek pracy ze skutkami
    opisanymi wyzej.

    Dan