  • 11. Data: 2003-10-18 12:03:03
    Temat: Re: spolka z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, jelen wrote:

    >+ > >> 1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    >+ > >> odprowadzac skladki do ZUSu ?
    >+ > > Jesli nie sa w stosuku pracy to nie.
    >+ > Hmm dobra odpowiedź ale gmatwasz [...]
    >+ > nie pobierają wynagrodzenia, nieprawdaż?
    [...]
    >+ afaik to pozostaja w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia

    Niemożliwe.
    Jeśli jest stosunek pracy to sp-ka będzie przymuszona im
    wypłacić wynagrodzenie. I pracownik *nie może* z góry
    zrzec się wynagrodzenia: nawet nie da się tak zrobić
    że "wy mi płacicie czynsz" - tj. niby można, ale w momencie
    stwierdzenia przez pracownika "wypłatę poproszę, a ja wam
    za czynsz zapłacę jak będę chciał" - trzeba wypłacić.

    [...]
    >+ sp z o.o. ma swoj 4 osobowy zarzad
    >+ i spolka ich utrzymuje, ale nie wyplaca wynagrodzenia - tzn zarzad
    >+ mieszka w nieruchomosci nalezacej do spolki,
    +++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    -----

    To od strony podatku.
    Patrząc od strony ZUSu - ma on wtedy podstawę przyjąc że
    "wypłacano" (w naturze) wynagrodzenie.
    Krótko mówiąc: należą się podatki.
    A ZUS... pewnie też, ale tu trzeba jednoznacznie określić
    czym są dochody uzyskiwane przez "mieszkanie w lokalu
    spółki" :) Jak wynagrodzeniem za stosunek służbowy
    (powołanie) - to spełniają wymóg umowy o pracę.
    [...]
    >+ wszystko to sa koszty, ale zarzad nie pobiera wynagrodzenia
    >+
    >+ czy w takim wypadku US zakwestionuje wydatki jakoby mogly nie byc kosztami ?

    *Jeśliby* układ był taki: zarząd dostaje wynagrodzenie,
    które pokrywa "rynkowy" czynsz (patrz ustawa) - to
    zarząd płaci podatek dochodowy, firma ma przychód i koszt
    (równe) czyli podatku dochodowego nie ma, wynajem na
    cele mieszkalne jest zwolniony z VAT (czyli niby VATu
    też nie ma, ale zdecydowanie psuje się "struktura" do
    odliczeń !).
    Jeśli zarząd dostaje "mieszkanie za frico" - to jest
    gorzej, bo firma nie ma przychodów (no to nie jest to
    koszt UZYSKANIA PRZYCHODU), a od użyczenia lokalu jest
    przychód - i na .podatki znajdziesz dyskusję (ze wskazaniem
    na strony firm doradczych) z której wynika że prawdopodobnie
    podatek dochodowy należy się DWA RAZY. Są zdania odrębne
    (że tylko raz), ale tak i tak nie przystaje to do twojego
    opisu :(

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2003-10-19 15:01:27
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > Nalezaloby jeszcze wyjasnic czy dobrze rozumiesz "pozostawanie w stosunku
    > pracy przez czlonka zarzadu". Samo powolanie do tej funkcji nie powoduje
    > nawiazania stosunku pracy miedzy spolka a czlonkiem zarzadu. Jesli wiec
    > powolano czlonka zarzadu a nie zawarto z nim umowy o prace to stosunek
    pracy
    > nie powstaje. Wowczas strony laczy stosunek zlecenia a jesli funkcja
    > pelniona jest bez wynagrodzenia to zlecenie ma charakter nieodplatny.
    Jesli
    > zas powolaniu towarzyszylo zawarcie umowy o prace to (niezaleznie czy mowa
    > jest w niej o wynagrodzeniu i niezaleznie od tego czy wyn. jest faktycznie
    > pobierane) miedzy czlonkiem zarzadu powstaje stosunek pracy ze skutkami
    > opisanymi wyzej.

    Swietnie - dzieki !
    Jeszcze ostatnia watpliwosc - czy czlonek zarzadu pelniacy funkcje
    nieodplatnie musi miec oplacane ubezpieczenie spoleczne ?

    pozdrawiam,
    jelen

  • 13. Data: 2003-10-19 17:01:01
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Swietnie - dzieki !
    > Jeszcze ostatnia watpliwosc - czy czlonek zarzadu pelniacy funkcje
    > nieodplatnie musi miec oplacane ubezpieczenie spoleczne ?

    Przy zalozeniu ze pelni ja w stosunku zlecenia nieodplatnego (czyli nie
    zawarto umowy o prace) to nie ma w ogole podstawy naliczenia skladki z tego
    tytulu, wiec nie odprawadza sie zadnych skladek.

    Dan.

  • 14. Data: 2003-10-25 16:21:09
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > 1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    > odprowadzac skladki do ZUSu ?

    Jest jeden wyjątek, bo jak rozumiem pytasz nie tylko o członka zarządu
    ale i wspólnika (skoro pytasz o zakładanie/kupno) - jeżeli jeden
    wspólnik na 100% to ZUS płaci (a co śmieszniejsze umowy o pracę
    skutecznie z samym soba zawrzeć nie może).

    > 2. Ile w praktyce kosztuje zalozenie spolki z o.o. ?

    Kapitał (min. 50 tys.)+ fiki - miki: od ok.3 tys. do 10. Mniej , jak
    wszystko robisz sam, reszta to prawnik ew. korekty tego, co zawinszuje
    sobie sąd.

    > 3. Czy minimalny kapital zakladowy (50k pln) moze zostac wniesiony jako
    > gotowka na koncie ?

    Tak i wskazane, byś miał dobrze udokumentowane, że przelew nadałeś, tzn.
    by dowód operacji można było odtworzyć.

    > 4. Jakie sa przeciwskazania dla kupowania spolek - takich np z ogloszen w
    > gazetach (jesli sa oczywiscie neizadluzone) ?

    Jeżeli wiesz (wiesz, nie domyślasz się) że spółka jest czysta - niewielkie.
    Teoretycznie kupując spółkę z niskim k.z. masz czas na jego podwyższenie
    - w praktyce i tak musisz zwykle wprowadzić kasę do spółki i ją wydać,
    chyba, że od razu przyniesie zysk (bez inwestycji) co jest mało
    prawdopodobne. Jednakże wprowadzanie pieniędzy do spółki inaczej niż
    przez k.z. np. pożyczkę może okazac sie równie, jeżeli nie bardziej
    kłopotliwe.
    Jeżeli postanowisz kupić spółkę, której nazwe/umowę/siedzibe/adres
    postanowisz zmienić to zajmie to czas (sąd póki co nie jest limitowany
    żadnym terminem, w praktyce od 2-3 tygodni do nieskończoności, jak
    zechcą dokopać np. za to, że ty masz a oni nie) - w tym czasie będziesz
    miał sporo kłopotów, bo dla świata zewnętrznego (ZUS, GUS, agencje
    celne, US, banki) będziesz miał dwie nazwy/adresy/umowy/zarządy - jeden
    figurujący w rejestrze, a drugi, który zgłosiłeś, ale jeszcze nie masz
    na niego wypisu - traktowany będziesz jak oszust i kombinator.
    Wiem, co pisze, bo ćwiczyłem na sobie.
    Innym niebezpieczeństwem są np. poręczenia np. weksle, które nie
    figurują w bilansie, a o których możesz się dowiedzieć w najbardziej
    nieoczekiwanym momencie.
    Jeżeli bilans był fałszowany lub kasa okradana, tzn. faktyczne aktywa i
    pasywa nie maja wiele wspólnego z rzeczywistymi - wtedy Ty masz problem.
    Jeżeli "zaległe" roszczenie do spółki będzie miała np. osoba
    spokrewniona lub zaprzyjaźniona z tzw. wymiarem to ten problem może być
    na tyle duży, że Twoje życie ulegnie dramatycznej przemianie i
    bynajmniej nie na +.
    Z perspektywy własnych (i cudzych)doświadczeń poleciłbym założenie
    własnej z o.o. niz kupowanie.

    PZdr; Catbert, EHRM

  • 15. Data: 2003-10-25 18:04:08
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    > wspólnik na 100% to ZUS płaci (a co śmieszniejsze umowy o pracę
    > skutecznie z samym soba zawrzeć nie może).

    czyli trzeba odsprzedac 0,01% udzialow ;-)

    pozdrawiam,
    jelen

  • 16. Data: 2003-10-25 18:53:10
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > czyli trzeba odsprzedac 0,01% udzialow ;-)

    No, powiedzmy 1% - bo przy kapitale 50k i wymogu udziału min. 500 zł
    ładnie wygląda 100 udziałów i sprzedajesz 1 czyli 1%.

    Wprowadzenie drugiego wspólnika rodzi jednak pewne konsekwencje - np.
    jeżeli nie wprowadzisz do umowy, że np. prezes, czy członek zarzadu (w
    szczególnosci) może reprezentowac spółke samodzielnie, to będziesz miał
    reprezentacje wg. ksh, czyli łączną: w efekcie na całym mnóstwie
    dokumentów i kwitków będa figurować musiały dwa podpisy.
    Ponadto uchwały zgromadzenia, zatwierdzanie bilansu etc. będzie wymagało
    udziału drugiej osoby. Jeżeli będzie ona tylko figurantem, to może w
    pewnej chwili chcieć przestać nim być na zasadzie "nie, bo nie" i
    bruździć, albo najzwyczajniej w świecie olewać sprawy spółki, co jej
    utrudni normalne działanie.
    Jeżeli wspólników jest więcej niż sztuka, to o zgromadzeniach należy ich
    powiadamiać zgodnie z wymogami ksh. Wprawdzie w spółce jednoosobowej też
    sprawdzam obecność na zgromadzeniu i stwierdzam, że jestem obecny - przy
    większej liczbie osób jest to pewnym utrudnieniem, bo wymaga obecności w
    konkretnym miejscu i czasie jednocześnie.
    Obecność drugiego wspólnika pozwala na rezygnację z formy aktu
    notarialnego dla istotnych czynności - co daje oszczędności - są więc i
    pozytywy takiej sytuacji.
    Warto przeczytać ksh od deski do deski, przykładowe umowy spółek i
    przemyśleć treść samej umowy.

    Pzdr: Catbert, EHRM