  • 1. Data: 2007-05-25 05:17:54
    Temat: spadek z dobrodziejstwem inwentarza
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Zmarła moja Mama. Ostatnio mieszkała sama w mieszkaniu kwaterunkowym. Nie
    pozostawiła żadnego majątku, a wprost przeciwnie - kredyty (do chwili
    smierci były opłacane) i debet na koncie.
    Z tego co sie zorientowałam - zrzeczenie się prawa do spadku w praktyce nic
    nie da, gdyż "spadek" przejdzie po prostu na dzieci moje i rodzeństwa.
    Jedynym wyjściem żeby uniknąć przynajmniej częściowo spłacania tych
    zobowiązań jest zwrócenie się do sądu (a może wystarczy notariusz ?) o
    nabycie prawa do spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Sprawa tu jednak się
    komplikuje - potrzebna będzie wycena komornicza pozostawionego majątku . Czy
    musi to być na wniosek sądu czy mogę sama wystąpić o taką wycenę ?
    Mieszkanie komunalne trzeba pewnie w jakimś terminie opróżnić - aby
    pozostawić w nim wszystko w stanie nienaruszonym to musielibyśmy opłacać
    czynsz Im szybciej więc bedzie wykonana wycena - tym mniejsze będą koszty
    dodatkowe.
    I jeszcze jedno - bank Miillennium twierdzi, że nie moze zamknąć konta (nikt
    nie był upoważniony) , gdyż jest tam debet (w ramach przyznanego limitu) i
    kredyt do spłacenia (raty ściągane co miesiąc bezpośrednio z konta) . A to
    oznacza, że z każdym dniem - są coraz większe odsetki, kredyt automatycznie
    pewnie dalej będzie się ściągał i za chwilę stan konta przekroczy
    dopuszczalny debet, zaczną się odsetki karne itp. Czy bardzo się mylę
    uważając, że to konto powinno być "zamrożone" i nic nowego nie powinno się
    tam już pojawić ?

    Jeśli ktoś ma jakieś dobre rady - proszę o pomoc :)
    --
    * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - *
    Marzena

  • 2. Data: 2007-05-25 05:51:58
    Temat: Re: spadek z dobrodziejstwem inwentarza
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marzena pisze:

    > Jeśli ktoś ma jakieś dobre rady - proszę o pomoc :)

    Odrzuć spadek, a potem spadek niech odrzucą twoje dzieci (za zgodą sądu
    rodzinnego, z którą w przypadku samych pasywów nie powinno być problemów).

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 3. Data: 2007-05-25 07:13:20
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 25 Maj, 07:17, "Marzena" <m...@g...pl> wrote:

    > Jeśli ktoś ma jakieś dobre rady - proszę o pomoc :)
    > --
    > * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - *
    > Marzena
    > GG 4461779

    Umujac to najprosciej jak sie da, to spadek dziedziczy sie z ustawy,
    gdy nie ma testamentu.
    Rozumiem, ze taka sytuacja ma miejsce.
    W tym celu zainteresowana strona sklada wniosek do Sadu o nabycie
    spadku.
    Nie ma obowiazku skadania takiego wniosku.
    Moze go zlozyc zainteresowana strona tylko.
    Rozprawa ewentualna w sadzie nie okresla skladnikow majatku, tylko
    spadkobiercow, ktorzy przyjmuja lub odrzucaja spadek.
    Wystarczy stwierdzenie, ze odrzucasz spadek, by nie miec z opisywanymi
    problemami nic wspolnego.
    Podobnie moga uczynic inni spadkobiercy.

    VoyteG

  • 4. Data: 2007-05-25 07:29:49
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    On 25 Maj, 07:17, "Marzena" <m...@g...pl> wrote:

    (...) Nie ma obowiazku skadania takiego wniosku.

    Ten wariant już tez rozważaliśmy, ale nieoddanie sprawy do sądu - skutkuje
    po 6 miesiącach przyjęciem spadku bezwarunkowym - a to dla nas najgorszy
    wariant.
    Odrzucenie spadku przez nas, a w dalszej kolejności przez dzieci - powoduje
    przejście spadku na rodzeństwo. Wariantu ciągania po sądach wujków
    wolelibysmy uniknąć .

    --
    * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - *
    Marzena

  • 5. Data: 2007-05-25 07:32:11
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marzena pisze:

    > Odrzucenie spadku przez nas, a w dalszej kolejności przez dzieci - powoduje
    > przejście spadku na rodzeństwo.

    Ale przecież to nie problem. Rodzeństwo też może odrzucić spadek.

  • 6. Data: 2007-05-25 08:20:57
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 25 Maj, 09:29, "Marzena" <m...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wolelibysmy uniknąć .
    >
    > --
    > * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - *
    Rozwiazanie nastepujace, zgodnie z ponizsza norma prawna KC.
    Zbierasz pelnomocnictwa potencjalnych kandydatow do spadku, nastepnie
    u notariusza lub w sadzie wykonujesz czynnosc prawna - odrzucenie
    spadku.

    Art. 1018. § 3. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku
    składa się przed sądem lub przed notariuszem. Można je złożyć ustnie
    lub na piśmie z podpisem urzędowo poświadczonym. Pełnomocnictwo do
    złożenia oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku powinno być
    pisemne z podpisem urzędowo poświadczonym.

    Powodzenia!
    VoyteG

  • 7. Data: 2007-05-25 08:26:18
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 25 Maj, 09:32, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Ale przecież to nie problem. Rodzeństwo też może odrzucić spadek.
    >
    > --
    > @2007 Johnson
    > j...@p...comhttp://johnsonpl.blogspot.com/

    Z tym, ze zastanawiam sie, jakie skutki prawne moga plynac z:
    Art. 1024. § 1. Jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, każdy z wierzycieli, którego wierzytelność istniała w
    chwili odrzucenia spadku, może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało
    uznane za bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów o ochronie
    wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika.

    Czy w opisanym przypadku Bankowi sluzy prawo do sciagania naleznosci,
    mimo odrzucenia spadku przez wszystkich?

    VoyteG

  • 8. Data: 2007-05-25 08:31:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    VoyteG pisze:

> [...]
    > uznane za bezskuteczne w stosunku do niego według przepisów o ochronie
    > wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika.

    Chodzi tu o wierzycieli spadkobiercy, a nie wierzycieli spadkodawcy.
    Czyli chodzi o sytuację że spadkobierca korzystny dla siebie spadek by
    pokrzywdzić swoich wierzycieli.

    > Czy w opisanym przypadku Bankowi sluzy prawo do sciagania naleznosci,
    > mimo odrzucenia spadku przez wszystkich?

    Oczywiście że nie. Bank ma ten kredyt już "w plecy".

  • 9. Data: 2007-05-25 08:33:21
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    VoyteG pisze:

> [...]

    Chodzi tu o wierzycieli spadkobiercy, a nie wierzycieli spadkodawcy.
    Czyli chodzi o sytuację że spadkobierca korzystny dla siebie spadek
    odrzuca by pokrzywdzić swoich wierzycieli.

  • 10. Data: 2007-05-25 14:45:44
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    Zbierasz pelnomocnictwa potencjalnych kandydatow do spadku, nastepnie
    u notariusza lub w sadzie wykonujesz czynnosc prawna - odrzucenie

    To się nei uda . Jeden z wujków mieszka na stałe za granicą . Ludzie już
    wiekowi - same problemy.
    Poza tym maja dzieci i wnuki - czy taki niechciany przez nikogo spadek
    mógłby przejśc na nie ?

    Dlatego wybierzemy raczej wariant przyjęcia spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza tzn. jego oszacowanie i wówczas odpowiadamy tylko do kwoty
    otrzymanego spadku.
    --
    Marzena