  • 11. Data: 2002-06-28 09:34:43
    Temat: Re: spadek, do kogo należy
    Od: Tomasz Kiełpiński <k...@U...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kiełpiński" <k...@U...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:afha2l$o8m$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl

    Żeby nam się łatwiej liczyło, przyjmijmy że mówimy o wartości spadku w
    momencie śmierci żony p.Kowalskiego i od tego czasu się nie zmienił.
    Jakie części tej wartości otrzymają poszczególni spadkobiercy?

    Pozdrawiam,
    Kiełpiś

    --
    Bzdrężyło, szłapy maślizgajne Tomasz Kiełpiński
    Bujowierciły w gargazonach. kielpis(at)poczta(dot)onet(dot)pl

  • 12. Data: 2002-06-28 09:50:40
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    > A tu mam pewne wątpliwości.
    > Po pierwsze: przypadkiem nie 1/3, 1/3 i po 1/6?

    Masz rację ,przepraszam nie wiem czemu podzieliłem tak jak gdyby było troje
    dzieci. Tak 1/3 małżonkowi, 1/3 córce i dzieciom po 1/6. bo małżonek musi
    dostać min. 1/4, no ale tu dostaje więcej )

    > I po drugie: czy to że sprawa spadkowa po śmierci żony nie została
    > przeprowadzona ma jakieś znaczenie?

    Hm...chyba nie, ale nie jestem pewien w tym punkcie

  • 13. Data: 2002-06-28 12:24:37
    Od: "bubu" <j...@i...pl>

    Miła Martusiu!!!!!!!!!
    Twoja odpowiedź świadczy ,że prawdopodobnie studiujesz prawo.
    Przyznać musisz ,że można długo "gdybać" jeśli nie znamy wszystkich
    szczegułów sprawy.Dlatego nadal twierdzę , że bezwzględnie jest potrzebna
    specjalistyczna porada prawna i spadkobierca musi wydać te pare groszy na
    poradę.Wszystkich niuansów tej sprawy nie jesteś w stanie wyjaśnić
    jednym postem w internecie.
    Pozdrawiam "bubu"

  • 14. Data: 2002-06-28 12:37:54
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Bubu :

    Stan sprawy jest taki iż nie ma tutaj możliwości jakichkolwiek komplikacji.
    Jeżeli chodzi o ustalenie ustawowego dziedziczenia i podane masz co ma byc
    przedmiotem dziedziczenia, to żadna wielka prawnicza ekspertyza nie jest tu
    potrzebna , wystarczy kodeks oraz umiejętność interpretacji przepisów.

  • 15. Data: 2002-06-28 14:01:46
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "bubu" <j...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > specjalistyczna porada prawna i spadkobierca musi wydać te pare groszy na
    > poradę.Wszystkich niuansów tej sprawy nie jesteś w stanie wyjaśnić

    Drogi "bubu".
    Ja juz skonczylam prawo. Teraz pisze doktorat. A to nie moja wina, ze
    pytanie bylo na poziomie studenta 3 roku. W tej sprawie nie dalo sie gdybac.
    Wyjasnilam Ci to. Matka zmarlego ustawowo moglaby dziedziczyc tylko, gdyby
    ten nie zostawil dzieci. Zajrzyj do podanych przeze mnie przepisow.
    Faktem jest, ze dla nieprawnikow prawo spadkowe wydaje sie byc czarna magia,
    ale to tylko tak wyglada z zewnatrz. A akurat przepisy, ktore reguluja te
    kwestie sa proste i nie pozostawiaja miejsca na interpretacje. Dlatego
    Wojtek i Jacek mieli racje, a zarzucanie im pisania glupot bylo
    nieprzemyslane.
    Natomiast spadkobiercom zupelnie dobrze moze to samo wylozyc sad na sprawie
    spadkowej. Za darmo.
    Pozdrawiam,
    Marta Wieszczycka

  • 16. Data: 2002-06-28 15:07:39
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Tomasz Kiełpiński" <k...@U...onet.pl> wrote in message
    > To ja mam jeszcze jedno pytanie jak w temacie. Prawie czysto teoretyczne
    ;-)

    > Jest sobie Pan Kowalski. Pięć lat temu zmarła jego żona. Osiem lat temu
    > zmarł jego syn pozostawiając żonę i dwójkę dzieci. W dalszym ciągu żyje
    > córka Pana Kowalskiego.
    >
    > Pan Kowalski nie przeprowadził sprawy spadkowej po śmierci żony.
    >
    > Komu i w jakich częściach przypadnie masa spadkowa po śmierci Pana
    > Kowalskiego?
    >
    > I jak zmieni się sytuacja, jesli Pan Kowalski ożeni się z konkubiną, z
> [...]
    Na poczatku przyjmujemy wiec, ze istnial wspolny majatek panstwa Kowalskich.
    Po Pani K. nalezalo sie Panu K. 1/3 majatku, corce 1/3 majatku, a dzieciom
    syna po 1/6 majatku.
    Natomiast uwzgledniajac fakt, ze jeszcze potem zmarl Pan K., to jeszcze jego
    czesc zostaje podzielona nastepujaco: 1/3 (czyli 1/9 z calosci) uzyskuje
    nowa zona, 1/3 (czyli 1/9 z calosci)corka, i po 1/6 (czyli po1/18 z calosci)
    dwoje wnukow.
    W efekcie, z calego pierwotnego majatku corka otrzumuje 1/3 +1/9, kazdy z
    wnukow po 1/6+1/18, a nowa zona 1/9.
    Czyli, ze jesli podzielimy majatek na 18 czesci, to corka dostanie 8/18,
    kazdy z 2 wnukow po 4/18 (wnuki razem 8/18), a macocha 2/18.
    Jesli zas Pan K. nie ozeni sie ze swoja konkubina, to czesc, ktora by jej
    przypadla otrzymaja po polowie corka i wnuki.
    Oczywiscie uklad ten Pan K. moze jeszcze przed smiercia zmienic testamentem.
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 17. Data: 2002-06-28 15:43:35
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    tu
    > potrzebna , wystarczy kodeks oraz umiejętność interpretacji przepisów.

    Co innego w przypadku dziadków spadkodawcy, wówczas przysługiwało by im
    roszczenie quasi-alimentacyjne.
    A tak sprawa jest jasna.

    pozdr.
    T.

  • 18. Data: 2002-06-28 16:59:56
    Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    Jacek <j...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Hm...chyba nie, ale nie jestem pewien w tym punkcie
    >

    > Zaznaczam z góry ze nie jestem prawnikiem wiec prosze sie nie znecac jesli
    coś poplączę...
    Mam pewną wątpliwość "w temacie" konkubiny. Jezeli po smierci żony nie
    pzeprowadzono podziału spadku to znaczy że mąż niejako zawłaszczył spadek po
    żonie ze szkodą dzieci i wnuków (choc zapewne za ich przyzwoleniem) Jednak po
    jego śmierci ta "zawłaszczona" część powinna wrócić do rodziny, z pominięciem
    konkubiny lub drugiej żony.
    Przynajmnej tak na zdrowy rozum.....

    Pozdr. Ewa

  • 19. Data: 2002-06-28 17:08:30
    Od: "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl>

    Jak juz wspomniałam w tym wątku nie jestem prawnikiem więc proszę o
    wyrozumiałość. Głupio mi zarzucać ci pomyłkę ale zastrzeliłas mnie z tą
    sprawa dziedziczenia w wypadku bezdzietnego małżenstwa. Żona (mąż) mają
    dziedziczyć na równych prawach z rodzicami??? To znaczy, że jesli małżonkowie
    byli współwłaścicielami domu to po śmierci męża teściowa ma prawo do 1/4
    tegoż domu???
    Dla mnie brzmi to bzdurnie, bez urazy...
    Pozdr. Ewa

  • 20. Data: 2002-06-28 19:31:22
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > tegoż domu???
    > Dla mnie brzmi to bzdurnie, bez urazy...

    Udział małżonka spadkodawcy dochodzącego do dziedziczenia w zbiegu z
    rodzicami spadkodawcy wynosi 1/2 spadku a zatem jest w sytuacji
    uprzywilejowanej w stosunku do rodziców, jeśli zaś dziedziczy w zbiegu ze
    zstępnymi spadkodawcy jego/jej pozycja jest gorsza gdyż gwarantowana
    wysokość udziału w spadku wynosi 1/4.

    pozdr.
    T.