  • 21. Data: 2002-06-28 19:49:23
    Temat: Re: spadek, do kogo należy
    Od: "Jacek" <j...@w...pl>

    Jeżeli jest bezdzietne małżeństwo to żona w zbiegu z rodzicami ma
    zagwarantowane min. 1/2 spadku
    Ale jeżeli jest współwłasność domu to cały dom nie wchodzi do spadku po mężu
    a jedynie 1/2,czyli jego udział
    W zbiegu rodziców z małżonkiem jest więc - małzonek 1/2 każde z rodziców po
    1/4. takie są przepisy

  • 22. Data: 2002-06-28 20:40:27
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "Ewa Nilsson" <j...@N...poczta.gazeta.pl> wrote in message
    > Jak juz wspomniałam w tym wątku nie jestem prawnikiem więc proszę o
    > wyrozumiałość. Głupio mi zarzucać ci pomyłkę ale zastrzeliłas mnie z tą
    > sprawa dziedziczenia w wypadku bezdzietnego małżenstwa. Żona (mąż) mają
    > dziedziczyć na równych prawach z rodzicami??? To znaczy, że jesli
    małżonkowie
    > byli współwłaścicielami domu to po śmierci męża teściowa ma prawo do 1/4
    > tegoż domu???
    > Dla mnie brzmi to bzdurnie, bez urazy...
    Ale to prawda. Generalnie bowiem dziedziczy malzonek wraz z dziecmi (a jak
    jakies dziecko umrze, to z wnukami po nim). Ale jesli nie ma dzieci, wnukow,
    prawnukow, to wtedy malzonek dziedziczy z rodzicami i rodzenstwem zmarlego.

    Wyjasnialam to pare postow wyzej, wiec zacytuje:
    "(...)art. 931 kc, zaczynajacego sie od slow" W pierwszej
    kolejnosci powolane sa do spadku dzieci spadkodawcy oraz jego malzonek" oraz
    art. 932 kc, zaczynajacego sie od slow "W braku zstepnych spadkodawcy
    powolani sa do spadku z ustawy jego malzonek, rodzice i rodzenstwo" W braku
    zstepnych oznacza- jezeli zmarly nie zostawil dzieci, wnukow, prawnukow,
    praprawnukow itd." Prawo jest w tej kwestii jasne.
    Ale uwaga! To nie sa rowne prawa. Bo jesli malzonkowie byli
    wspolwlascicielami domu, a np. umrze maz, to do zony nalezy 1/2 jako jej
    czesc wynikajaca czysto z podzialu majatku i dodatkowo 1/4 jako polowa
    czesci po mezu. Reszte dziedzicza jego rodzice i rodzenstwo razem, wiec
    niekoniecznie sama tesciowa.
    Pozdrawiam,
    Marta

  • 23. Data: 2002-07-01 08:53:10
    Od: Tomasz Kiełpiński <k...@U...onet.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:afige5$ffh$1@news.tpi.pl
    [ciach]
    > Czyli, ze jesli podzielimy majatek na 18 czesci, to corka dostanie 8/18,
    > kazdy z 2 wnukow po 4/18 (wnuki razem 8/18), a macocha 2/18.
    > Jesli zas Pan K. nie ozeni sie ze swoja konkubina, to czesc, ktora by jej
    > przypadla otrzymaja po polowie corka i wnuki.
    > Oczywiscie uklad ten Pan K. moze jeszcze przed smiercia zmienic
    > testamentem.

    Dzięki, tak mi się właśnie wydawało.

    > Pozdrawiam,
    > Marta

    Wzajemnie,
    Kiełpiś
    --
    Bzdrężyło, szłapy maślizgajne Tomasz Kiełpiński
    Bujowierciły w gargazonach. kielpis(at)poczta(dot)onet(dot)pl