  • 1. Data: 2002-11-17 18:42:29
    Temat: spadek-darowizna
    Od: "piort" <p...@p...pl>

    Chciałbym teraz - ciepłą ręką - przekazać córce z pierwszego małżeństwa
    należna jej część spadku. Córka z pierwszego małżeństwa jest do mnie i mojej
    rodziny nastawiona (po 30 latach) wrogo i nie jest wzorem uczciwości. Jak to
    zrobić najprościej, aby zabezpieczyć aktualną rodzinę przed roszczeniami po
    mojej śmierci. Piotr.

  • 2. Data: 2002-11-18 20:36:02
    Temat: Re: spadek-darowizna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Ja bym po prostu spisał testament, w którym określiłbym dokładnie co ma
    dostać. Nie możesz dać jej w chwili obecnej spadku po sobie, albowiem będzie
    to darowizna, nie spadek. Nie będzie się zaliczać do spadku. Teoretycznie
    możesz dokonać obecnie darowizny, a w sporządzonym testamencie pozostałą
    część zapisać pozostałej rodzinie, ale nie jestem pewien, czy nie wywoła to
    zamieszania z tzw. zachowkiem. Czyli że będzie mogła się i tak domagać 1/2
    tego, co jej ustawowo się należy. Sądzę, że najprościej napisać testament.

  • 3. Data: 2002-11-18 22:15:03
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisa_(a):

> [...]
    > tego, co jej ustawowo się należy. Sądzę, że najprościej napisać testament.

    darowizna nie będzie się zaliczać do spadku?

    KG

  • 4. Data: 2002-11-18 22:51:07
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Nov 2002, Kamil Golaszewski wrote:

    >+ Robert Tomasik napisa_(a):
    >+ >
    >+ > Ja bym po prostu spisał testament,

    Fakt, że pytający chciał "ciepłą ręką" dać coś 'teraz'
    może nieco skomplikować mu zamiary ;)
    [...]
    >+ darowizna nie będzie się zaliczać do spadku?

    Przecież jak podarował - to to już nie jest jego, prawda ?
    A spadek to majątek w chwili smierci...IMHO :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-11-19 06:40:08
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisa_(a):

    > Fakt, że pytający chciał "ciepłą ręką" dać coś 'teraz'
    > może nieco skomplikować mu zamiary ;)

    Najbardziej skuteczna byłaby darowizna połączona ze zrzeczeniem się
    przez córkę dziedziczenia - w formie aktu notarialnego (art.1048 kc)

    > Przecież jak podarował - to to już nie jest jego, prawda ?
    > A spadek to majątek w chwili smierci...IMHO :)

    przepisy o zachowku - np. art.996 kc,
    art.1039 kc

    KG