  • 21. Data: 2005-06-01 00:11:43
    Temat: Re: skrzyzowanie
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Paweł Sakowski wrote:
    > _Wydaje mi się_, że jeśli droga pozioma (ta, w którą się skręca) jest
    > jednojezdniowa, to obowiązuje sposób czerwony, a jeśli dwujezdniowa, to
    > niebieski.

    obowiązuje?
    gdzie tak pisze?

    > Przejeżdżanie przez dwujezdniową po czerwonemu oznacza, że człowiek przez
    > chwilę (przy pasie rozdzielającym jezdnie) będzie musiał jechać pod prąd --
    > czyli nieprzepisowo.

    czyli powinien przejechać za osią skrzyżowania...

    > Przy okazji, podobny dylemat z obserwacji praktycznej: skrzyżowanie
    > dwujedniowej (między jezdniami podwójne torowisko tramwajowe) z
    > jednojezdniową (np. Szczecin, skrzyżowanie Piastów z Jagiellońską).
    > Kierowcy praktykują dwie metody zawracania na dwujezdniowej:
    >
    > a) skręcić w lewo ustawiając się za osią jednojezdniowej, i potem w lewo
    > metodą "niebieską"

    bez sensu...

    > b) najkrótszą drogą -- skręt w lewo pod prąd od razu jak się skończy pas
    > rozdzielający jezdnie i potem znowu w lewo

    IMHO prawidłowo...

    > Stosowanie b) prowadzi do tego, że w poprzek torowiska stoją cztery
    > samochody, każdy w inną stronę (po kolei: zawracanie b, zawracanie a,
    > zawracanie a, zawracanie b) -- na wspomnianym skrzyżowaniu akurat starcza
    > miejsca na taką konfigurację. Natomiast jeśli miejsca jest mniej albo ktoś
    > wykona wariant b szerszym łukiem, staje twarzą w twarz z zawracającym
    > metodą a.

    błędnie rozumujesz,
    to stosowanie "a" powoduje komplikacje
    bez tego mamy tylko dwa samochody "zawracanie b" w ruchu
    "bezkolizyjnym" + inne samochody niezawracające...

    > W powyższym akapicie dla zwiększenia pikanterii można założyć, że
    > zawracający metodą b nie zdążył zjechać przed zmianą świateł

    musi być powolny bo według świateł to mamy żółte i czerwone, zanim inne
    wjadą na skrzyżowanie,

    i zamiast
    > zawracającego metodą a występuje jadący z naprzeciwka jednojezdniową na
    > wprost. Tutaj ewidentnie metoda b jest błędna.

    tutaj ewidentnie to mamy tylko dwa błędy (już trzeci widzę)
    1. zakaz wjazdu na skrzyżowanie, gdy nie możesz go opuścić.
    2. zakaz wjazdu na skrzyżowanie, gdy inni uczestnicy ruchu z niego nie
    zjechali (ten sam paragraf, ale dotyczy dwóch różnych samochodów)
    3. zamiast zawracającego "metodą a" mamy "skręcającego bezwiednie w
    lewo" lub "korkującego" skrzyżowanie

    --
    regent...
    (...)

  • 22. Data: 2005-06-01 13:32:22
    Od: scream <n...@p...pl>

    kam napisał(a):
    > bo? :)

    bo tak, a nie inaczej jeździ się na skrzyżowaniach :) tak mnie uczyli na
    kursie i większość osób, które znam, też tak jeździ (chyba, że znaki
    pokazuja inaczej..)

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 23. Data: 2005-06-01 14:07:43
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    regent... wrote:

    > obowiązuje?
    > gdzie tak pisze?

    Patrz wyżej: "wydaje mi się" -- i tylko tyle.

    > musi być powolny bo według świateł to mamy żółte i czerwone, zanim inne
    > wjadą na skrzyżowanie,

    Tylko zakładając, że widząc żółte wszyscy niezwłocznie dają po hamulcach. W
    praktyce jak jest duży ruch nawet trzy osobówki potrafią "jeszcze zdążyć"
    na czerwonym.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 24. Data: 2005-06-01 14:17:17
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    regent... wrote:

    > musi być powolny bo według świateł to mamy żółte i czerwone, zanim inne
    > wjadą na skrzyżowanie,

    Czy coś zmieni jeśli to będzie skrzyżowanie bez świateł, ze znakiem "ustąp"
    na jednojezdniowej? W tym przypadku zawracający i wyjeżdżający z
    podporządkowanej jednocześnie (po ustaniu ruchu na dwujezdniowej) mogą
    ruszyć. Czy nakaz ustąpienia pierwszeństwa dotyczy też jadących pod prąd?

    Albo jeszcze lepszy przykład: identyczne skrzyżowanie (niech będzie bez
    torów tramwajowych) bez świateł, dla ustalenia uwagi dwujezdniowa jest
    ustawiona wschód-zachód. Z północy ktoś chce jechać na wprost, ale czeka aż
    przejadą wszyscy ze wschodu. Chyba wszyscy się zgodzą, że kiedy przejadą
    może dojechać do połowy skrzyżowania, przepuścić tych z zachodu i pojechać
    dalej (pieszych pomijam). Mniej więcej w momencie, w którym skończy się
    ruch ze wschodu, ktoś jadący z zachodu chce zawrócić. Jeśli zrobi to metodą
    "b", jadąc pod prąd wpakuje się na samochód z północy (który akurat się
    zatrzymał, żeby przepuścić Zachodniego).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 25. Data: 2005-06-01 15:50:55
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

    Z tego co sie dowiedzialem dzis to wg. prawa drogowego powinno sie jezdzic
    na tzw. petelke czyli po liniach niebieskich wg. rysunku
    http://talajczyk.republika.pl/krzyzowka.png, za wyjatkiem jesli nie nakazuja
    inaczej znaki, pasy, wysepki, itp. i tak wlasnie tez jest u mnie w Lublinie,
    przyjazalem sie dokladnie skrzyzowaniom na ktorym skrecamy wg. linii
    czerwonych, przed skrzyzowaniem umieszczony jest kwadratowy znak na
    niebieskim tle w ktorym kolorem bialym narysowane jest skrzyzowanie a na nim
    dwie zagiete czarne strzalki przeciwnie skierowane informujace o skrecaniu
    bezkolizyjnym, takze pasy sa namalowane pod takie skrecanie...
    Jednakze wiekszosc kierowcow stosuje zasade opisana chyba w tym artykule:
    http://autoswiat.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Ar
    tykul=7895

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 26. Data: 2005-06-01 15:53:48
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Lepton napisał(a):
    > Z tego co sie dowiedzialem dzis to wg. prawa drogowego powinno sie jezdzic
    > na tzw. petelke czyli po liniach niebieskich wg. rysunku
> [...]

    Ale SKĄD się dowiedziałeś? Chyba nie z PoRD?

    M.

  • 27. Data: 2005-06-01 18:28:19
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

    > Ale SKĄD się dowiedziałeś? Chyba nie z PoRD?

    Od autorytatywnej osoby, i jest to logiczne ze jesli chesz skrecic
    bezkolizyjnie (wg. linii czerwonych) i gdy np. jestes zmuszony zatrzymac sie
    na srodku skrzyzowania, ze wzgledu na jadacych z gory na wprost (ktorzy maja
    pierwszenstwo, bo maja zielone swiatelko na wprost, i sa po Twojej prawej
    stronie kiedy skrecasz) to musialbys stanac na ich pasie, czyli pod prad -a
    to jest nie zgodne z kodeksem ruchu drogowego, natomiast gdybys chcial sie
    wczesniej zatrzymac, to takze przeciez nie mozna stac na skrzyzowaniu, bo
    przepisy jasno mowia ze nie mozna nawet wjezdzac na skrzyzowanie jesli nie
    mozesz z niego zjechac. Wyjatkiem sa oczywiscie miejsca gdzie sa specjalnie
    do tego wyznaczone, to te wymalowane pasy, ktore umozliwaja skrecajacym
    podjechanie (bezkolizyjne) i czekanie na swym pasie az przejada pojazdy z
    naprzeciwka jadace na wprosc z pierwszenstwem przejazdu, do tego nawet
    ustawiane sa wczesniej o tym znaki informujace o takiej wlasnie zmianie
    poruszania sie na skrzyzowaniu. Powiem Ci, ze wlasnie nadzial sie znajomy
    mojego kolegi, kiedy na zwyklym skrzyzowaniu skrecal bezkolizyjnie a jakis
    gruchot specjalnie uderzyl w niego, aby podreperowac sobie go za free,
    oczywiscie z portfela osoby ktory sobie scia droge na skrzyzowaniu, jak
    widac praktyka co innego, przepisy co innego.

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 28. Data: 2005-06-01 19:37:06
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

    > Ale SKĄD się dowiedziałeś? Chyba nie z PoRD?

    Od pewnej osoby :) ktora logicznie mi to wytlumaczyla, najlepiej na prostym
    przykladzie.
    Osoba samochodem {A} skreca wg. linii czerwonej ( z dolu w lewo), a osoba
    samochodem {B} skreca wg. linii niebieskiej (z gory) dochodzi do kolizji,
    gdyz w samochod {B} udeza scinajacy skrzyzowanie samochod {A}, wzywaja
    policje zeby wyjasnila kto zawinil, i tutaj juz chyba nie trzeba tlumaczyc,
    ze zadne przepisy ruchu drogowego nie zezwalaja samochodowi {A} uderzac w
    pojazdy, po drugie gdyby w kodeksie ruchu drogowego nawet istnial wyrazny
    paragraf zezwalajacy mu tak scinac skrzyzowanie to nigdy nie moze byc pewien
    w slepo ze samochod {B} napewno bedzie skrecal, pomimo iz ma wlaczony
    kierunkowskaz, bo przeciez jadac na wprost przez skrzyzowanie ma
    pierwszenstwo, a Ty dlatego ze on mial wlaczony kierunkowskaz nie mozesz w
    niego uderzac, scianajac skrzyzowanie. Slyszalem ze wiele osob majacych
    gruchoty za free sobie remontuja tak swoje wozki :)

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 29. Data: 2005-06-01 20:11:49
    Od: "Lepton" <l...@n...spam>

    > Ale SKĄD się dowiedziałeś? Chyba nie z PoRD?

    No pewnie ze nie z PoRD, tym pytaniem chyba rozwiales wszelkie niejasnosci,
    jesli kodeks ruchu drogowego nie okresla tego, czyli tym samym nie zabrania
    zadnym paragrafem skrecania wg. linii czerwonej czy niebieskiej, a nawet
    slalomem zezwala namskrecac w zaleznosci o ile nie spowodujemy kolizji,
    czyt. uderzymy w inny pojazd i wg. przepisow nalezy pamietac ze nie mozna
    wjezdzac na skrzyzowanie jezeli nie mozemy z niego zjechac, tak wiec cala
    rozgrywka skrecania ma sie odbywac jak na linii startu torow wyscigowych,
    gdzie samochod jadacy z dolu zamierzajacy skrecac w lewo jak i jadacy z gory
    takze skrecajacy moga wjechac aby jednoczesnie, gdyz tylko wowczas mieli
    puste skrzyzowanie zezwalajace im zjazd, a dalej niech sie dzieje wola nieba
    ;-) pamietajac ze jesli cos zle wyjdzie to kots inny musi nam udowodnic
    nasza winne, inaczej jestemy ok, tak wiec przestrzegajmy podstawowego prawa,
    tj. nie zagrazajmy innym bezpieczenstwa i nie najezdzajmy pojazdow
    znajdujacych sie z prawej strony, a jakim sposobem uda Tobie sie skrecic to
    juz wybor nalezy do Ciebie, jesli dojdzie do kolizji to policja wlepi mandat
    tej osobie ktora najechala..., dziecinnie proste :)

    Pozdrawiam,
    Lepton

  • 30. Data: 2005-06-01 20:49:42
    Od: "regent..." <r...@o...TOTEZ.pl>

    Paweł Sakowski wrote:

    > Tylko zakładając, że widząc żółte wszyscy niezwłocznie dają po hamulcach. W
    > praktyce jak jest duży ruch nawet trzy osobówki potrafią "jeszcze zdążyć"
    > na czerwonym.

    ale ten argument dotyczy zawracania w obu możliwościach, zawsze jesteś
    komuś na drodze...

    --
    regent...
    (...)