  • 11. Data: 2022-08-16 14:01:07
    Temat: Re: ryby
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    I jeszcze taka ciekawostka

    https://www.youtube.com/watch?v=-uLB__gYOxI

    Maj 2022.
    A teraz podobno to nie z kanału Gliwickiego.

    J.

  • 12. Data: 2022-08-16 14:59:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tez tak kiedys pomyslalem, tylko czy te niemieckie pomiary wykazalyby
    > jako "tlen", czy naprawde tylko rozpuszczony tlen mierzą.

    Podchloryny rozkładają się również do wolnego tlenu.

    > No i czy on sie nie rozklada w miare szybko?

    Podholryn tak. Końcowo bedzie jakaś mieszanka chloru (który szybko dalej
    przereaguje), tlenu, chloramin, chlorku sodu. Ale właśnie zauważyłem, że
    tam (wykresy) też są azotany. Jakby to był podchloryn, to spodziewałbym
    się wzrostu azotanów, a tu jest spadek. Z drugiej strony jak te azotany
    to głównie amonu, to zdaje się może przereagować, ale czy to obniży
    azotany?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-08-16 15:28:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Aug 2022 11:47:41 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Nie o tym: czym jest spowodowana ta dziwna piła z okresem 24h? Jest na
    > każdym jednym wykresie włączając temperaturę. A temperatura się pewnie
    > zmienia nocą i mogą od niej zależeć pozostałe wskazania. Stąd pytanie.

    Sugestia z youtube - fotosynteza?

    Temperatura moze wplywac na zawartosc CO2 i tlenu, ale chyba nie
    wplywa, bo dlugookresowe wahania temperatury sa wieksze, a innych
    wskaznikow nie.

    I nie na kazdym. Przewodnosc elektryczna sie nie waha.
    Widac fotosynteza jonow z wody nie usuwa.

    I tylko ta absorpcja 254nm wyglada ciekawie - skoro tak sie waha, to
    czemu - mierzy zawartosc tlenu, czy CO2?
    Ale "Trübung" obok to metnosc, i korelacja jakby duza.
    Tylko co tam tak mętnieje kazdego dnia ...

    > No ale powinni znać naturalne poziomy naturalnych składników.

    Cholera wie - to nie woda pitna, to moze nie mierzyli poki ryby nie
    plywaly do gory brzuchem.

    Sód, wapn, siarczany, azotany - mogą uchodzic za naturalne.
    Ale tez nie powinny ryb zabijac.

    J.

  • 14. Data: 2022-08-16 15:33:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Aug 2022 12:59:00 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Podchloryny rozkładają się również do wolnego tlenu.

    Ale jak sie rozlożą, to juz raczej ryb nie trują.

    > Podholryn tak.

    W butelce w laboratorium nie jest w miare trwaly, tak przynajmniej
    tygodnie?

    Jeszcze dentysci uzywaja do dezynfekcji ...

    > Końcowo bedzie jakaś mieszanka chloru (który szybko dalej
    > przereaguje), tlenu, chloramin, chlorku sodu. Ale właśnie zauważyłem, że

    Chloramina wrednie brzmi :-(

> [...]
    > się wzrostu azotanów, a tu jest spadek. Z drugiej strony jak te azotany
    > to głównie amonu, to zdaje się może przereagować, ale czy to obniży

    No wlasnie ...

    J.

  • 15. Data: 2022-08-17 01:30:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale jak sie rozlożą, to juz raczej ryb nie trują.

    > W butelce w laboratorium nie jest w miare trwaly, tak przynajmniej
    > tygodnie?

    Tak, ale jak ma organiczne związki w poblizu to utlenia i chloruje. Jak
    wlezies do basenu i masz po pewnym czasie czerwone oczy i lekką mgłę, to
    doświadczasz efektów chloramin z reakcji podchlorynu z sikami kompiących
    się współtowarzyszy i współtowarzyszek.

    > Jeszcze dentysci uzywaja do dezynfekcji ...

    > Chloramina wrednie brzmi :-(

    Oj tak.

    > No wlasnie ...

    Coraz więcej czytam, że nic toksycznego nie znaleźli, za to dużo "soli"
    więc nadal środki do dezynfekcji typu wybielacz i pochodne wydają się
    mozliwe. Poza tym, bardzo możliwa jest tez jakaś kombinacja, np.
    naturalnego obniżenia zawartości tlenu w wodzie, ze zrzutem chemikaliów.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2022-08-17 01:41:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sugestia z youtube - fotosynteza?

    Może i tak.

> [...]
    > wskaznikow nie.
    > I nie na kazdym. Przewodnosc elektryczna sie nie waha.

    Albo wahania są zbyt małe, żeby je zobaczyć przy takiej skali zmian makro.

> [...]
    > czemu - mierzy zawartosc tlenu, czy CO2?
    > Ale "Trübung" obok to metnosc, i korelacja jakby duza.
    > Tylko co tam tak mętnieje kazdego dnia ...

    Mniejsza za dnia, większa nocą.

    > Cholera wie - to nie woda pitna, to moze nie mierzyli poki ryby nie
    > plywaly do gory brzuchem.

    Trochę wątpię aby tego nikt nie mierzył. Nie ma na Odrze żadnych pubktów
    pobory wody z docelową przemysłową/pitną? Na wyjściu takie rzeczy
    powinni chyba okresowo oznaczać.

    > Sód, wapn, siarczany, azotany - mogą uchodzic za naturalne.
    > Ale tez nie powinny ryb zabijac.

    Azotany na pewno się w miarę regularnie oznacza.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2022-08-17 01:57:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-16, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    Tak, ale jak ma organiczne związki w poblizu to utlenia i chloruje. Jak
    wlezies do basenu i masz po pewnym czasie czerwone oczy i lekką mgłę, to
    doświadczasz efektów chloramin z reakcji podchlorynu z sikami kąpiących
    się współtowarzyszy i współtowarzyszek.

    > Jeszcze dentysci uzywaja do dezynfekcji ...

    > Chloramina wrednie brzmi :-(

    Oj tak.

  • 18. Data: 2022-08-19 15:34:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Aug 2022 23:41:14 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Może i tak.

    > Albo wahania są zbyt małe, żeby je zobaczyć przy takiej skali zmian makro.

    Nie bylo tez wczesniej.
    A ta skala akurat calkiem dobra - srednio 1300 dawniej, teraz limit
    2000 - skakanie dookola 1300 powinno byc widac.

    > Trochę wątpię aby tego nikt nie mierzył. Nie ma na Odrze żadnych pubktów
    > pobory wody z docelową przemysłową/pitną? Na wyjściu takie rzeczy
    > powinni chyba okresowo oznaczać.

    Do wody pitnej mozliwe, ze nie ma - Odra wiele lat była dosc brudna,
    Wrocław np wykorzystuje rzekę Oławę i Nysę Kłodzką.

    A przemysl moze tak dokladnie nie interesowac, jak do chlodzenia
    potrzebna.

    Mozliwe tez, ze zmiany nie byly jakies duże, miescily sie w skali.

    > Azotany na pewno się w miarę regularnie oznacza.

    Jak widac - chyba nie w Polsce, bo chyba by sie pochwalili, gdyby
    mieli.

    Tak swoją drogą
    https://undine.bafg.de/oder/guetemessstellen/oder_ms
    t_hohenwutzen.html

    punkt Hohenwutzen, jakies 80km za Frankfurtem.

    Tu prawie nic nie widac.
    ok 7.08 widac pracowac im sie nie chcialo, tlen jakby w sredniej,
    pH bez zmian, przewodnosc skoczyla, ale stosunkowo niewiele,
    w mętnosci jeden dziwny skok ok 4.08, chlorofil sie mocno podniosl
    miedzy 9 a 11.08 i wielki skok 15.08, azotany jakies dziwne i
    poszatkowane.

    Tylko w miedzyczasie Warta doplywa, to rozrzedza.

    Tak mi jeszcze chodzi po glowie:
    -azotyny są trujące ... nie badają?
    no ale tlenu w wodzie duzo, rozpad samoistny chyba sie nie zdarza?

    -widac jakis niewielki pik przeplywu w okolicach 7.08 ... spuscilismy
    jakis zbiornik?

    J.

  • 19. Data: 2022-08-20 01:51:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie bylo tez wczesniej.
    > A ta skala akurat calkiem dobra - srednio 1300 dawniej, teraz limit
    > 2000 - skakanie dookola 1300 powinno byc widac.

    Chodzi mi o to, że te wahania cykliczne mogą być na poziomie np. 5
    jednostek. Ale jesli przyjąć, że ma to coś z fotosyntezą, to w zasadzie
    dużych wahań przewodzenia chyba nie nalezy się spodziewać.

> [...]
    > Wrocław np wykorzystuje rzekę Oławę i Nysę Kłodzką.
    >
    > A przemysl moze tak dokladnie nie interesowac, jak do chlodzenia

    Gdzieś podali, że nikt jednak w Odrze wody regularnie nie bada. Jprd.

    > Mozliwe tez, ze zmiany nie byly jakies duże, miescily sie w skali.

    > Jak widac - chyba nie w Polsce, bo chyba by sie pochwalili, gdyby
    > mieli.

    Niestety.

    > Tak swoją drogą
    > https://undine.bafg.de/oder/guetemessstellen/oder_ms
    t_hohenwutzen.html

    > punkt Hohenwutzen, jakies 80km za Frankfurtem.
    >
    > Tu prawie nic nie widac.

    Widać wzrost chlorofilu dopiero 15 sierpnia. Szkoda, że Frankfurt tego
    nie ma bo możnaby zweryfikować, czy jest jakakolwiek korelacja czasowa
    między tymi odczytami i truchłem ryb. Jeśli to toksyny z alg, to musiały
    się najpierw namnożyć, więc w zasadzie całość musiałaby być chyba mocno
    przesunięta?

    > Tak mi jeszcze chodzi po glowie:
    > -azotyny są trujące ... nie badają?
    > no ale tlenu w wodzie duzo, rozpad samoistny chyba sie nie zdarza?

    Chyba są dość łatwo utleniane w tym bakteryjnie.

    > -widac jakis niewielki pik przeplywu w okolicach 7.08 ... spuscilismy
    > jakis zbiornik?

    Mało jakoś. Gdzieś opadało?

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-08-20 01:52:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    > Mozliwe tez, ze zmiany nie byly jakies duże, miescily sie w skali.

    > Jak widac - chyba nie w Polsce, bo chyba by sie pochwalili, gdyby

    Niestety.

> [...]

    Chyba są dość łatwo utleniane w tym bakteryjnie.

    > -widac jakis niewielki pik przeplywu w okolicach 7.08 ... spuscilismy

    Mało jakoś. Gdzieś popadało?

    --
    Marcin