  • 1. Data: 2022-08-14 12:29:54
    Temat: oszustwo na kasie samoobsługowej
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Taki interesujący MZ wyrok:
    https://www.rp.pl/prawo-karne/art36870131-czy-mozna-
    oszukac-kase-samoobslugowa-wazny-wyrok-polskiego-sad

    "Sąd odwoławczy (sygn. akt VII Ka 3/22) zmienił zaskarżony wyrok uznając,
    że zachowanie mężczyzny wyczerpało jedynie znamiona kradzieży
    wykroczeniowej. Uznał, że w tej sprawie "zabrakło elementarnego czynnika
    w postaci osoby, jaką oskarżony w chwili czynu miał oszukać". Oskarżony
    "nie wprowadził w błąd żadnego człowieka, nie wykorzystał błędnego
    postrzegania rzeczywistości przez konkretną osobę, a jedynie wykorzystał
    maszynę". Sąd podkreślił, że tak jak nie da się dokonać oszustwa
    bankomatu, tak samo nie można oszukać maszyny w postaci kasy
    samoobsługowej w rozumieniu art. 286 Kodeksu karnego."

    Hmm, sklep co prawda (uproszczając) jest osobą prawną, ale przecież
    stoją za nim jacyś właściciele, udziałowcy i wydawałoby się, że przekręt
    na kasie w postaci użycia kodu z niższą ceną jest doprowadzeniem tych
    osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2022-08-14 14:59:19
    Temat: Re: oszustwo na kasie samoobsługowej
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

> [...]
    > na kasie w postaci użycia kodu z niższą ceną jest doprowadzeniem tych
    > osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.

    Ale rzeczą rozporządzał 'sklep' a nie właściciele czy udziałowcy - to ze 'sklepem'
    została
    zawarta umowa sprzedaży. I to sklep (biorąc pod uwagę np. kwestie podatkowe) został
    okradziony.

  • 3. Data: 2022-08-15 01:47:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-14, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:

    > Ale rzeczą rozporządzał 'sklep' a nie właściciele czy udziałowcy - to
    > ze 'sklepem' została zawarta umowa sprzedaży. I to sklep (biorąc pod
    > uwagę np. kwestie podatkowe) został okradziony.

    Sklep rozporządzał na polecenie właściciela. Działania kilenta przy kasie
    doprowadziły do strat właściciela, z udziałem towaru, będącego jego
    własnością.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2022-08-15 02:06:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > na kasie w postaci użycia kodu z niższą ceną jest doprowadzeniem tych
    > osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.

    Zastanawiam się, czemu kradzież, a nie 287 kk - powiedzmy §2. Cel
    osiągnięcia korzyści majątkowej wydaje się dość oczywisty. Kasa
    samoobsługowa automatycznie przetwarza dane poprzez obciążanie na
    podstawie kodu paskowego, no i kasując wprowadzamy nowy zapis w paragonie.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2022-08-15 04:51:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > samoobsługowa automatycznie przetwarza dane poprzez obciążanie na
    > podstawie kodu paskowego, no i kasując wprowadzamy nowy zapis w paragonie.

    "Kto [..] wpływa na automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub
    przekazywanie danych informatycznych lub zmienia, usuwa albo wprowadza
    nowy zapis danych informatycznych, podlega karze pozbawienia wolności."

    Tam nie ma MZ wpływu. Ciąg przetwarzania jest zachowany. Nie ma
    ingerencji w ten proces. Kod jest prawidłowy i jego interpretacja jest
    prawidłowa. Co innego jakby kod był nieprawidłowy, i np. powodował
    jakieś zdarzenie typu "buffer overflow" z możliwością modyfikacji
    procesu.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-08-15 09:21:38
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > prawidłowa. Co innego jakby kod był nieprawidłowy, i np. powodował
    > jakieś zdarzenie typu "buffer overflow" z możliwością modyfikacji

    A przeklejenie nalepki nie jest zmianą danych?

  • 7. Data: 2022-08-15 10:38:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-15, cef <c...@i...pl> wrote:
    oszukac-kase-samoobslugowa-wazny-wyrok-polskiego-sad

    > A przeklejenie nalepki nie jest zmianą danych?

    MZ nie, bo te dane są prawidłowe, a jedynie użyte dla innego towaru.
    Nikt ich de facto nie zmienia, a używa niezgodnie z intencją sklepu. W
    obrębie systemu informatycznego nie ma tam zmian. Sytuacja jest tu
    zbliżona do wbicia 3 sztuk zamiast np. 5, lub np. nie położenia na wadza
    całości towaru.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2022-08-15 10:51:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > na kasie w postaci użycia kodu z niższą ceną jest doprowadzeniem tych
    > osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem.

    To inaczej. "Przeklejam" login i hasło sędziego do bankowości
    elektronicznej i przelewam zawartość konta sędziego huj wie gdzie (w
    sensie nie do mnie - na losowe istniejące konto - najlepiej w jakimś
    egzotycznym kraju).

    Czy stosując tą logikę popełniem jakikolwiek czyn zabroniony? A jeśli
    tak to jaki?

    - oszustwo - nie, bo nie oszukałem osoby,
    - kradzież - "ktor zabiera w celu przywłaszczenia"... o przywłasczeniu
    nie ma mowy.
    - przełamanie zabezpieczeń? No nie wie, przecież tylko "pomnieniłem
    etykiety". No dobra - nawet jesli to karalne będzie tylko zalogowanie
    się (niezależnie od tego czy potem cokolwiek zrobiłem), dalsze czynności
    to trzeba odzielnie - no ale skoro nie kradzież ani oszustwo to wynika z
    tego, że nie ma paragrafu i dalej już wolno;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 9. Data: 2022-08-15 11:22:52
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > obrębie systemu informatycznego nie ma tam zmian. Sytuacja jest tu
    > zbliżona do wbicia 3 sztuk zamiast np. 5, lub np. nie położenia na wadza

    Hmmm, jeśli kod jest przyporządkowany do towaru, to jest to zmiana danych,
    bo nastąpiło inne przypisanie etykietki i dane które są obrabiane nie są
    nadal prawidłowe.
    Ale widać, że pole do popisu dla prawników ogromne :-)

  • 10. Data: 2022-08-15 11:25:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > prawidłowa. Co innego jakby kod był nieprawidłowy, i np. powodował
    > jakieś zdarzenie typu "buffer overflow" z możliwością modyfikacji

    To na czym to oszustwo polegało? Bo myślałem, że przykleił kody z
    tańszego towaru.

    --
    Robert Tomasik