  • 1. Data: 2003-11-14 19:26:07
    Temat: rozwiązanie umowy przedwstępnej -pomóżcie
    Od: "arconuss" <a...@w...pl>

    Zawarłem notarialną umowę przedwstępną sprzedaży mieszkania za kwotę 100
    000. Kupujący wpłacił 5 000 zadatku (na umowie napisane jest, że w wypadku
    zerwania umowy przez sprzedającego zwraca on zadatek kupującemu w podwójnej
    wysokości). Chciałbym zerwać tą umowę - co powinienem zrobić?
    Czy oprócz zwrotu zadatku (x2) kupujący może mnie "zmusić" do zawarcia umowy
    przyrzeczonej lub żądać jakiegoś dodatkowego odszkodowania.

  • 2. Data: 2003-11-14 20:15:36
    Temat: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej -pomóżcie
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "arconuss" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    umowy
    > przyrzeczonej lub żądać jakiegoś dodatkowego odszkodowania.

    Nie. Moze zadac tylko zadatek x2.

  • 3. Data: 2003-11-15 13:25:43
    Od: "kizzi" <k...@p...onet.pl>

    > Nie. Moze zadac tylko zadatek x2.

    A ja słyszałam, ze istnieje mżliwość dochodzenia zawarcia umowy
    przyrzeczonej, czyli osiągnięcie skutku tego silniejszego, pod warunkiem, że
    umowa przedwstępna zawiera istotne warunki umowy finalnej. Wtedy orzeczenie
    sądu zastępuje wolę strony.Ale raczej nieczęsto chyba zdarzają sie takie
    pozwy w sądzie.
    pozdro
    kiz

  • 4. Data: 2003-11-15 19:57:55
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "kizzi" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    orzeczenie
    > sądu zastępuje wolę strony.Ale raczej nieczęsto chyba zdarzają sie takie

    Owszem. Jezeli strona uchyla sie od zawarcia umowy przyrzeczonej.

  • 5. Data: 2003-11-15 20:28:16
    Od: kam <X...@X...plX>

    NoMAD wrote:
    > Owszem. Jezeli strona uchyla sie od zawarcia umowy przyrzeczonej.

    A nie uchyla się?

    KG

  • 6. Data: 2003-11-15 20:54:52
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości

    > A nie uchyla się?

    Chec odstapienia od umowy przedwstepnej to nie to samo co uchylanie sie od
    zawarcia umowy przyrzeczonej. W wypadku odstapienia od um przedwstepnej -
    zadatek (tu: przewidziany w tresci umowy); w wypadku uchylania sie od
    zawarcia umowy przyrzeczonej - (tu:) odszkodowanie lub dochodzenie zawarcia
    umowy przyrzeczonej.

  • 7. Data: 2003-11-15 23:19:30
    Od: kam <X...@X...plX>

    NoMAD wrote:
> [...]
    > zadatek (tu: przewidziany w tresci umowy); w wypadku uchylania sie od
    > zawarcia umowy przyrzeczonej - (tu:) odszkodowanie lub dochodzenie zawarcia

    Ale zastrzeżenie zadatku nie jest równoznaczne z zastrzeżeniem umownego
    prawa odstąpienia, więc nic takiego nie może mieć miejsca. Zresztą
    skorzystanie z prawa do żądania x2 zależy od uprawnioneogo, równie
    dobrze może on żądać wykonania umowy. Zerwanie umowy, o którym była
    mowa, to nic innego jak uchylanie się od zawarcia umowy przyrzeczonej.

    KG

  • 8. Data: 2003-11-16 10:17:34
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    > NoMAD wrote:

    > Ale zastrzeżenie zadatku nie jest równoznaczne z zastrzeżeniem umownego
    > prawa odstąpienia, więc nic takiego nie może mieć miejsca. Zresztą

    Hmm cos innego mi wynika z 394 KC.. Zadatek ma to znaczenie ze jesli strona
    nie wykonala umowy to druga strona moze od umowy odstapic (chyba ze co
    innego wynika z umowy stron albo zwyczaju).

    > skorzystanie z prawa do żądania x2 zależy od uprawnioneogo, równie
    > dobrze może on żądać wykonania umowy. Zerwanie umowy, o którym była
    > mowa, to nic innego jak uchylanie się od zawarcia umowy przyrzeczonej.

    Wyjatkowo nie zgadzam sie z toba :-)

    MSZ uchylanie sie mialoby miejsce wtedy gdyby np. sprzedajacy (tu:) nie
    dazyl do "zerwnia" umowy przedwstepnej z np z obawy przed zwrotem x2 zadatku
    ale innymi dzialaniami uchylal sie od zawarcia umowy przyrzeczonej. Innymi
    slowy "nie przeszkadzaloby" mu to ze jest zobowiazany do zawarcia umowy
    przyrzeczonej i "nie zalezy mu" na "zrywaniu" umowy przedwstepnej (obawa
    przed zwrotem zadatku x2) tylko przeciaga w czasie zawarci umowy
    przyrzeczonej z takich czy innych wzgledow mimo wyznaczonego terminu do
    zawarcia takiej umowy.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2003-11-16 11:28:04
    Od: kam <X...@X...plX>

    NoMAD wrote:
    > Hmm cos innego mi wynika z 394 KC.. Zadatek ma to znaczenie ze jesli strona
    > nie wykonala umowy to druga strona moze od umowy odstapic (chyba ze co
    > innego wynika z umowy stron albo zwyczaju).

    No właśnie _może_, nie oznacza to konieczności. Sprzedający nie wykonuje
    umowy -> kupujący może odstąpić i żądać zadatku x2 albo dochodzić
    wykonania umowy.

> [...]
    > przed zwrotem zadatku x2) tylko przeciaga w czasie zawarci umowy
    > przyrzeczonej z takich czy innych wzgledow mimo wyznaczonego terminu do

    Moim zdaniem za wąska ta interpretacja, dla mnie uchylanie się to każde
    działanie zmierzające do niezawarcia umowy.
    Uważasz, że sprzedający ma prawo do "zerwania" umowy? I czym miałoby być
    to zerwanie? Odstąpieniem? Na jakiej podstawie?

    KG

  • 10. Data: 2003-11-16 14:45:16
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

    > No właśnie _może_, nie oznacza to konieczności. Sprzedający nie wykonuje
    > umowy -> kupujący może odstąpić i żądać zadatku x2 albo dochodzić
    > wykonania umowy.

    Mam dziwne wrazenie ze nie jestes do konca serio i podpuszczasz mnie. Sens
    zadatku polega na tym (chyba ze co
    innego wynika z umowy stron albo zwyczaju) ze jesli strona nie wykonala
    umowy to druga strona moze od umowy odstapic zatrzymujac albo zwracajac x2
    zadatek. W omawianym przypadku nie wiemy czy takie odmienne zastrzezenie
    bylo.

    Innymi

    > Moim zdaniem za wąska ta interpretacja, dla mnie uchylanie się to każde
    > działanie zmierzające do niezawarcia umowy.

    Za waska?
    Czyz odszkodowanie nie jest pojeciem szerszym i pochlaniajacym pojecie
    zadatku?
    Jesli tak to dlaczego strony, wiedzac ze i tak beda mialy prawo zadac
    odszkodowania i zawarcia przyrzeczonej umowy mialyby zawierac w umowie
    postanowienie o zadatku? Tym bardziej ze umowa jak rozumiem byla zawarta
    przez notariusza a nie przez same strony ktore moga nie rozumiec pewnych
    zawilosci prawnych.
    Jest to rozwiazanie korzystne dla obu stron umowy bowiem umozliwia oby
    stronom odstapienie od umowy bez koniecznosci dochodzenia odszkodowania
    przed sadem i pod grozba zmuszenia do zawarcia umowy przyrzeczonej.
    Reasumujac: dopuszczam tutaj mozliwosc odstapienia od umowy "tracac
    zaliczke". A w przypadku uchylanai sie od zawarcia umowy przyrzeczonej
    odszkodowanie i dochodzenie zawarcia um. przyrzecz...

    > Uważasz, że sprzedający ma prawo do "zerwania" umowy? I czym miałoby być
    > to zerwanie? Odstąpieniem? Na jakiej podstawie?

    Osdstapieniem. Na podstawie umowy w zwiazku z art. 394 KC.