  • 11. Data: 2004-08-04 05:20:06
    Temat: Re: pytanie dot. prawa bankowego
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 4 sie o godzinie 00:10, na pl.soc.prawo, Gotfryd Smolik news
    napisał(a):

    > Nie, on zadaje pytanie dotyczące wykonania *swojej* transakcji.

    Więc swoją część transakcji wykonała w terminie - ma przecież wyciąg z
    saldem i datą wykonania przelewu. Datę księgowania na docelowym rachunku
    może sprawdzić tylko właścicielka czy też pełnomocnik tegóż rachunku.
    _To chyba jest oczywiste_ Gotfryd - zgodzisz się z tym?

    > Ależ nie podważam faktu iż bank odmówi informacji "bo tak
    > przewidziano".

    > To jest ZUPEŁNIE INNE PYTANIE.
    > Pytanie brzmiało: "kiedy zakończyliście MOJĄ transakcję rozpoczętą
    > w dniu...".

    A kim Ty /pytający/ jest dla tamtego banku?? _Dlaczego_ mieliby Ci udzielić
    _jakiejkolwiek_ odpowiedzi??

    > Nigdy i nikomu nie przypisywałem prawa do sprawdzania salda CZYJEGOŚ
    > rachunku. Nigdy i nikomu nie proponowałem "iść o krok dalej".
    > To są Artura i twoje pomysły.

    Jak to nasze pomysły? To pytająca chciała uzyskać takie informacje z
    datami, my to podważamy i uznajemy za nierealne. Co zresztą jest słuszne,
    bo nie wyobrażam sobie by jakiekolwiek informacje nt rachunku były
    udzielane byle osobie która wpłaciła mi np. 5 zł z jakiejś aukcji na
    Allegro.

    > Ja mam - jak możesz nie widzieć różnicy w tym co piszę (i o co
    > było pytanie) a tym co ty uparcie sugerujesz.
    > Bank nie musi mi o stanie konta wierzyciela powiedzieć NIC:
    > czy wzrosło, czy zmalało, czy komornik zabrał... pytanie było
    > (zresztą nie moje ;)) o to kiedy transakcja "nadawcy" została
    > zakończona. MOJA transakcja.

    Ponownie zwracam uwagę że dla banku docelowego osoba dokonująca przelewu
    nie jest stroną, jak jej można udzielić informacji??
    Nie mieszajcie,bo jakiś populista z wiejskiej zacznie taplać paluchy i coś
    znowu spartolą.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 12. Data: 2004-08-04 10:22:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, Artur Ch. wrote:

> [...]
    >+
    >+ Więc swoją część transakcji wykonała w terminie - ma przecież wyciąg

    I tu jest problem - niekoniecznie wykonała, bo z p. widzenia prawa
    cywilnego liczy się data *wpływu na rachunek odbiorcy*.
    Tylko przy opłatach administracyjnych i podatkowych liczy się data
    "obciążenia rachunku" !

    >+ Datę księgowania na docelowym rachunku
    >+ może sprawdzić tylko właścicielka czy też pełnomocnik tegóż rachunku.
    >+ _To chyba jest oczywiste_ Gotfryd - zgodzisz się z tym?

    To *jest prawda* - taki mamy stan prawny.
    To *nie jest oczywiste* że dokonujący transakcji nie ma jak sprawdzić
    czy w wyniku działania dwu banków i systemu międzybankowego NIE MOŻE
    sprawdzić czy wywiązał się w terminie !

    *W większości przypadków* jest tak, że z opóźnienia skutki
    prawne może wywodzić odbiorca przelewu - więc wtedy we własnym
    interesie musi udostępnić informację o dacie otrzymania,
    może to zrobić - i problemu nie widać.
    W opisywanym przypadku to płacacy chce "wywodzić skutki"
    a *nie ma jak* ich udowodnić - został "ubezradniony" :] przez
    prawo.
    Oczywiście - "nieznajomość prawa szkodzi" i powinien był wymóc
    w umowie prawo do otrzymania informacji o operacji bankowej.

    Ale IMHO fakt że nie można sprawdzić czy "zawaliło się termin"
    taki "oczywisty" nie jest - przynajmniej o ile ktoś się o to
    nie potknie (lub na grupie nie przeczyta ;))

    >+ >>+ Oczywistym jest że taka informacja podlega pełnej ochronie.
    >+ >
    >+ > Ależ nie podważam faktu iż bank odmówi informacji "bo tak
    >+ > przewidziano".

    Ano.

    [...]
    >+ > Pytanie brzmiało: "kiedy zakończyliście MOJĄ transakcję rozpoczętą
    >+ > w dniu...".
    >+
    >+ A kim Ty /pytający/ jest dla tamtego banku??

    W postępowaniu administracyjnym nazywa się to jakoś tak: "mający
    interes prawny".

    >+ _Dlaczego_ mieliby Ci udzielić _jakiejkolwiek_ odpowiedzi??

    Rozróżnijmy: prawo (aktualny stan prawny) NIE nakazuje (prawdopodobnie)
    udzielenia takiej informacji.
    Ale na zdrowy rozum należałoby oczekiwać, że "normalnie" strona
    operacji (w tym przypadku finansowej) ma prawo dowiedzieć się
    *czy wywiązała się prawidłowo z obowiązku*.

    >+ > Nigdy i nikomu nie przypisywałem prawa do sprawdzania salda CZYJEGOŚ
    >+ > rachunku. Nigdy i nikomu nie proponowałem "iść o krok dalej".
> [...]

    Cofam liczbę mnogą - kilka razy ten sam pomysł: "sprawdzanie salda".
    Ani z mojej strony ani w pytaniu rozpoczynającym wątek NIE BYŁO
    O TYM MOWY.
    Wyłącznie o pytaniu "czy i kiedy MÓJ przelew dotarł".

    >+ To pytająca chciała uzyskać takie informacje z
    >+ datami, my to podważamy

    Ależ tego nie podważam (że podważacie i że się nie da).
    Weź, przeczytaj powoli wszystkie moje posty i sprawdź że
    czepiam się TYLKO JEDNEGO:

    *** PORÓWNYWANIA PYTANIA O DOTARCIE PRZELEWU ZE SPRAWDZANIEM
    SALDA BĄDŹ UZYSKIWANIEM JAKIEJKOLWIEK INFORMACJI O KONCIE ***

    Więcej do dodania nie mam.

    [...]
    >+ bo nie wyobrażam sobie by jakiekolwiek informacje nt rachunku były
    >+ udzielane byle osobie która wpłaciła mi np. 5 zł z jakiejś aukcji na
    >+ Allegro.

    Grochem o ścianę... nie O KONCIE ale O TRANSAKCJI.
    Ja się z wątku wyprowadzam :)

    [...]
    >+ Ponownie zwracam uwagę że dla banku docelowego osoba dokonująca przelewu
    >+ nie jest stroną, jak jej można udzielić informacji??

    Powinna mieć możliwość uzyskania tej informacji od *swojego banku*.
    Co zresztą nie rozwiążę problemy do końca: wpłacić można "wpłatą
    na rachunek" (i tez nie ma jak sprawdzić CZY I KIEDY bank OWĄ
    WPŁATĘ zaksięgował u odbiorcy).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2004-08-04 12:19:33
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Tue, 3 Aug 2004, Traaq wrote:

    > To jest ZUPEŁNIE INNE PYTANIE.
    z takim twierdzeniem jak: "ziemia jest płaska" ciężko dyskutować
    i dlatego nie należy,
    poprostu to jest to samo pytanie i basta

> [...]
    > czy wzrosło, czy zmalało, czy komornik zabrał... pytanie było
    > (zresztą nie moje ;)) o to kiedy transakcja "nadawcy" została

    W banku docelowym nie ma TWOJEJ transakcji
    nikt z tobą nie zawierał żadnej umowy, nikt cię nie zna,
    nikt od ciebie NIC nie dostał.
    Przelew krajowy zazwyczaj wygląda tak:
    ty-->bank1-->kir-->bank2-->klient
    w związku z tym masz 4 różne transakcje
    z których każda jest zawarta pomiędzy innymi stronami,
    ty uczestniczych tylko w 1 pozostałe 3 ciebie nie dotyczą
    bo są regulowane stosownymi umowami pisemnymi,
    do których nic tobie.

    Masz dobry zwyczaj w niektórych wątkach
    pisać "o ile się nie mylę" - stosuj to częściej,
    ja się staram, a akurat na powyższym się znam i kładę głową

    pisząc zdecydowanie o swoich wyobrażeniach świata
    jeszcze posadzisz kogoś na mine

    pozdr
    Traaq

  • 14. Data: 2004-08-04 12:51:13
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 4 Aug 2004, Artur Ch. wrote:
    >
    > czepiam się TYLKO JEDNEGO:
    > *** PORÓWNYWANIA PYTANIA O DOTARCIE PRZELEWU ZE SPRAWDZANIEM
    > SALDA BĄDŹ UZYSKIWANIEM JAKIEJKOLWIEK INFORMACJI O KONCIE ***

    Większość skomentowałem w innym poście ale powyższego zdzierżyć nie
    mogę :-\\

    Może jest tu ktoś z zacięciem pedagogicznym i wytłumaczy panu...

    co oznacza dotarcie przelewu?
    wg mnie
    1. księgowanie kwoty na rachunku klienta,
    2. zmianę salda rachunku o kwotę przelewu
    pytanie o dotarcie przelewu jest więc pytaniem o:
    1. dokonywane księgowania na rachunku klienta,
    2. zmiany salda rachunku klienta banku

    Pozdr
    Traaq

  • 15. Data: 2004-08-07 08:45:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, Traaq wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ Większość skomentowałem w innym poście ale powyższego zdzierżyć nie

    ....ja też ;)

    >+ Może jest tu ktoś z zacięciem pedagogicznym i wytłumaczy panu...

    ...że jest drobna różnica w uzyskaniu odpowiedzi "dotarło" i "ile
    jest po dotarciu".
    To jest mniej więcej taka sama różnica jak między prawem do wglądu
    w księgę wieczystą "tak w ogóle" a wglądem w dział obejmujący zapisy
    dotyczące hipoteki.
    Myślę że możemy dać sobie spokój, google cały wątek zapamięta ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2004-08-07 09:30:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, Traaq wrote:
    [...]
    >+ > To jest ZUPEŁNIE INNE PYTANIE.
    >+ z takim twierdzeniem jak: "ziemia jest płaska" ciężko dyskutować
    >+ i dlatego nie należy,

    Wniosek: to nie jest twierdzenie "Ziemia jest płaska", bo
    Traaq dyskutuje ;)
    [...]
    >+ W banku docelowym nie ma TWOJEJ transakcji
    >+ nikt z tobą nie zawierał żadnej umowy, nikt cię nie zna,
    >+ nikt od ciebie NIC nie dostał.

    Ciekawe ;). W szczególności nikt nie poda (w baku odbiorcy)
    ani Urzędowi Skarbowemu (oczywiście o ile w zębach przyniesie
    stosowny papier) ani Inspektorowi (jak mu tam ? temu od prania
    brudnych pieniędzy) numeru mojego konta - podadzą tylko numer
    transakcji w KiR żeby sobie wstecznie prześledzili, bo przecież:

    >+ Przelew krajowy zazwyczaj wygląda tak:
    >+ ty-->bank1-->kir-->bank2-->klient

    Ależ wiem. Z tego jeszcze nie wynika że kir dokonuje transakcji we
    własnym imieniu (podejrzewam że jest pośrednikiem działającym
    w imieniu banku1 - ale się nie znam i mogę się mylić) ani
    że bank2 nie ma moich danych. To że posiadanie moich danch
    przez bank2 to *za mało* żebym w świetle prawa mógł czegokolwiek
    od banku2 chcieć oczywiście ustaliliśmy dawno temu. Chodzi
    o sprawę "co mnie dotyczy" - a dotyczy mnie pojawienie się
    kwoty na koncie klienta.

    >+ w związku z tym masz 4 różne transakcje

    Zdaje się że patrząc na zdarzenia memoriałowo "widoczne" są
    tylko dwa: przecież nie rozważamy ani skąd pieniądze się na
    rachunku wzięły i co z nimi będzie się działo, stąd zamiast
    "bank1" i "bank2" powinno IMHO być "moj rachunek w banku1"
    i "rachunek odbiorcy w banku2" - chyba że sugerujesz iż
    możliwe jest księgowanie wypływu i wpływu pieniędzy
    z i na rachunki w innych terminach niż sesje KIR ?
    Aczkolwiek nie wykluczam (księgowości bankowej nie zgłębiałem ;))
    byłoby to dziwne :] (a technicznie sprowadzałoby się do
    tego, że bank księgowałby najpierw "całą kwotę otrzymaną
    z KIR" następnie rozksięgowując ją na poszczególne konta
    - zamiast wprowadzać każdą operację "wprost" - i tylko
    to mogłoby tłumaczyć "przechowanie pieniędzy klienta
    w innym miejscu niż jego konto").
    Ale to była dygresja z ciekawości :) co miałeś na myśli
    doliczając się 4 transakcji.
    Co do mojego powołania się na memoriałowość: problem też
    już był na grupie, odpowiedź superjasna nie jest, ale
    ja bym się skłaniał że termin wykonania cywilnego należy
    uznać memoriałowo (czyli że jeśli bank zaksięgowałby
    mi wpłatę 9.VIII.2004 to będę musiał uznać że w tym
    dniu była wpłata) a nie kasowo (czyli że sprawdzenie
    w dniu 9.VIII.2004 przyniosło wynik negatywny i bałem
    się wydania dyspozycji...). Zaznaczę profilkatycznie
    że dyskusja dotyczyła stanu technicznego kiedy normą
    było że przelewy międzybankowe "pojawiały się" fizycznie
    na kontach później niż z datą księgowania (czy tak się
    dziś jeszcze tu i ówdzie zdarza nie wiem - bo moje konta
    są "online" :))
    Ad rem:

    >+ z których każda jest zawarta pomiędzy innymi stronami,
    >+ ty uczestniczych tylko w 1 pozostałe 3 ciebie nie dotyczą

    ...i tu się mylisz. Z faktu że ja umowy nie zawieram nie
    wynika, że ona mnie nie dotyczy. Sugeruję że pojęcia "strony
    trzeciej" nie ja wymyśliłem :>
    Owa data MNIE DOTYCZY - i w tym jest cały problem.
    W myśl zasad opisanych w prawie nie mam jak sprawdzić momentu
    wykonania operacji które mnie dotyczy :) To że w 99,98%
    realnie występujących przypadków nie mam jak wykorzystać
    owej wiedzy (bo potencjalnym poszkodowanym "wywodzącym
    skutki" będzie odbiorca - i będzie musiał mi przynieść
    pod nos dowód że się spóźniłem) to jedno. To że możliwe są
    przypadki kiedy można przeoczyć swoją "niemożność" to drugie
    - i o to drugie rozpoczął się wątek.

    >+ bo są regulowane stosownymi umowami pisemnymi,
    >+ do których nic tobie.

    Mi do tego tyle że skutki realizacji owych umów dotyczą MNIE.

    >+ Masz dobry zwyczaj w niektórych wątkach
    >+ pisać "o ile się nie mylę"

    Cóź, staram się dostosowywać to co piszę do tego co chcę wyrazić :)

    >+ - stosuj to częściej,

    ...kiedy nie chodzi o "pisanie grzecznościowe".
    Jeśli miałeś na myśli że napiszę "o ile się nie mylę to nic
    mi do daty wpływu na rachunek docelowy" - to przykro mi,
    nie mogę tak napisać. Ja *nie mam na nią wpływu* ale ona *mnie
    dotyczy* - dotyczy uznania MOJEGO zobowiązania za wykonane
    w terminie.
    Fakt że zgodnie z prawem nie mam możliwości wpływu na ową datę
    ani jej sprawdzenia nie uchyla faktu iż mnie dotyczy.

    >+ ja się staram, a akurat na powyższym się znam i kładę głową

    Ależ kładź !
    Napisz tylko *za co* kładziesz ?
    Poświadcz że za to iż data wpływu *mojego* przelewu na rachunek
    odbiorcy mnie NIE dotyczy... może kiedyś się przydać ;)

    >+ pisząc zdecydowanie o swoich wyobrażeniach świata
    >+ jeszcze posadzisz kogoś na mine

    Nie sądzę żebym to *w tym wątku* zrobił.
    Natomiast przekonanie z którym wyrażasz powyszy tekst może jeszcze
    kogoś doprowadzić do wniosku wyrażonego w liście Artura: "przecież
    swoją część wykonała w terminie".
    I *to* będzie mina...

    pozdrowienia, Gotfryd