  • 1. Data: 2003-10-28 19:45:15
    Temat: przelew wierzytelnosci ze stosunku pracy-opinie
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Bardzo chetnie poznam opinie co do dopuszczalnosci przelewu wierzytelnosci
    ze stosunku pracy (a scisle z tytulu wynagrodzenia przyslugujacego
    pracownikowi) w kontekscie art 509 kc (chodzi glownie o ograniczenia
    wynikajace z wlasciwosci zobowiazania i przepisu ustawy) Osobiscie nie widze
    przeciwwskazan ale wole uslyszec zdanie szanownych Grupowiczow. Moze ktos
    zna jakies orzeczenie w tej kwestii?

  • 2. Data: 2003-10-28 20:02:42
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    widze
    > przeciwwskazan ale wole uslyszec zdanie szanownych Grupowiczow. Moze ktos

    Orzeczeń nie znam, ale co z art. 84 kp?
    --

    Depi.

  • 3. Data: 2003-10-28 20:23:15
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Orzeczeń nie znam, ale co z art. 84 kp?

    Dzieki za zainteresowanie. O ile oczywiste jest, ze pracownik nie moze
    przeniesc prawa do wynagrodzenia na inna osobe w sensie takim, ze pracownik
    bedzie swiadczyl prace a osoba trzecia uprawniona bedzie do pobierania za
    nia wynagrodzenia, to nie jest juz tak oczywisty zakaz przeniesienie
    wierzytelnosci wymagalnej z tytulu wynagrodzenia. Biorac pod uwage cel
    unormowania art 84, ktory sluzy ochronie pracownika (przeciwdziala
    zrzeczeniu sie prawa czy swiadczenia pracy w zamian za wynagrodzenie ktore
    pobiera inna osoba), wydaje mi sie, ze rozporzadzenie wierzytelnoscia
    wymagalna (szczegolnie w drodze czynnosci odplatnej) nie jest zakazane.
    Oczywiscie mam spore watpliwosci co do tego stad poruszylem temat na grupie.
    (watpliwosci glownie z powodu art 84)

    Dan.

  • 4. Data: 2003-10-29 21:12:43
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    > wymagalna (szczegolnie w drodze czynnosci odplatnej) nie jest zakazane.
    > Oczywiscie mam spore watpliwosci co do tego stad poruszylem temat na

    Hmmm... Składniałbym sie ostrożnie ku temu samemu stanowisku. Jest to jednak
    tylko intuicyjne i, podobnie ja u Ciebie, oparte na teleologicznej analizie.
    Art. 84 mógłby sugerować, że jest to w ogóle zakazane, co jednak nie wydaje
    się właściwe. Myślę, że po prostu należy tu rozróżnić abstrakcyjne "prawo do
    wynagrodzenia" ( przyszłego ), od skonkretyzowanej wierzytelności wobec
    pracodawcy _z tytułu_ prawa do wynagrodzenia.

    Ale to moje własne kombinacje.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-10-29 22:10:45
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > wynagrodzenia" ( przyszłego ), od skonkretyzowanej wierzytelności wobec
    > pracodawcy _z tytułu_ prawa do wynagrodzenia.

    Takie wlasnie stanowisko uwazam za sluszne.Ale to jednak troche za malo
    zeby zdecydowac sie na przelew omawianej wierzytelnosci. Dzieki serdeczne za
    opinie.

    Pozdrawiam
    Dan.

  • 6. Data: 2003-10-30 11:28:06
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > zeby zdecydowac sie na przelew omawianej wierzytelnosci. Dzieki serdeczne za

    Witam,
    myślę dokładnie odwrotnie niż Wy, więc kilka słów argumentacji:

    "Art. 84. - Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść
    tego prawa na inną osobę", nie daje żadnych podstaw do tworzenia
    konstrukcji "prawa do przyszłego wynagrodzenia". Stanowi wprost, że pracownik
    nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia. Zgodnie z art. 80., który stanowi,
    że "wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną" należy uznać, że po wykonaniu
    pracy pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia (prawo do "otrzymania"
    wynagrodzenia za wykonaną pracę). Wzmocnieniem tej argumanetacji jest
    niewątpliwie uchwała SN I PZP 49/94, w której SN powiedział wprost,
    że "Pracownik otrzymujący wypłatę wynagrodzenia "z góry" powinien liczyć się z
    obowiązkiem zwrotu wynagrodzenia w każdej sytuacji niewykonywania pracy..."
    Czyli pracownik nie ma prawa do przyszłego wynagrodzenia (z wyjatkiem
    wynagrodzenia płatnego z góry), tylko prawo do wynagrodzenia po wykonaniu
    pracy. Dziś o 15 nabędę prawo do dniówki za dziś, jutro za jutro itd. Sprawa
    organizacyjno - techniczna dotycząca wypłaty tego wynagrodzenia (hurtem za
    miesiąc) to już zupełnie inna bajka. Mogę przecież pracować 1 dzień i to w
    dodatku mogę zbierać śliwki. Dzis pracuję - dziś wynagrodzenie. Koczy się
    dniówka, zanoszę pracodawcy koszyk śliwek i mam roszczenie do pracodawcy o
    wypłatę pieniążków. Nie miałem tego prawa "w przyszłości" (robiłem na akord) i
    w razie nie zebrania ani jednej śliwki nie mam roszczenia. Czyli w momencie
    wykonania pracy mam prawo do wynagrodzenia (za wykonana pracę). I w takim
    sensie używa sie sformuowania "prawo do wynagrodzenia". Tzn w sensie prawa do
    wynagrodzenia mojej pracy, do otrzymania wynagrodzenia. Nie zaś prawa do mojego
    przyszłego wynagrodzenia, ponieważ nie ma pracy - nie ma wynagrodzenia ,z
    wyjątkiem płatnego z góry, ale tutaj, zgodnie z uchwałą mamy zwrot za
    niewykonaną pracę.
    Ponadto art. 94 stanowi, że pracodawca jest zobowiązany wypłacać wynagrodzenie
    (pomijam rzeczy nieważne). I znów wynagrodzenie ma wypłacić po nabyciu prawa
    pracownika do tego wynagrodzenia, czyli po wykonaniu pracy. Jeżeli byłoby
    inaczej, czyli miałbym prawo do przyszłego wynagordzenia, czyli miałbym
    roszczenie (niewymagalne), to mógłbym np. zwrzeć umowę z pracodawcą o
    zwolnieniu z długu i co by wyszło ? Myśle , że nie mógłbym zawarzeć takiej
    umowy nawet w razie wypłacania wynagrodzenia z góry, czyli z jedynym
    dopuszczalny przypadiem "prawa do wynagrodzenia w przysłżości", bo art. 84,
    zakaz przenoszenia prawa do wynagrodzenia na inną osobę.
    Jeszcze jeden argument - gdyby przyjąć, że prawo do wynagrodzenia jest zbywalne
    to mogłoby być nie tylko przedmiotem przelewu czy zwolnienia ale takze np.
    przedmiotem zastawu.

    Dlatego też uważam, że przepisy kp w zakresie wynagrodzeń trzeba czytać
    literalnie. Nie moż przenieśc to nie może, a nie może pod pewnymi warunkami.

    A poza tym przypominam: "Szczególna rola w kształtowaniu socjalistycznych
    stosunków pracy przypada prawu pracy. Ono bowiem, dzięki unormowaniu zgodnym z
    zasadami ustrojowymi i współżycia społecznego w państwie ludowym, ugruntowuje
    poczucie praworządności i świadomości, że rzetelna i uczciwa praca jest pod
    ochroną prawa; zapewnia załogom poprzez ich organizacje rolę aktywnego
    uczestnika w życiu i działalności zakładu pracy; wychowuje w duchu
    przestrzegania dyscypliny pracy, ładu i porządku oraz zobowiązuje do aktywnego
    uczestnictwa w pomnażaniu zasobów materialnych państwa, które zapewnia stałą
    poprawę warunków pracy i bytu każdego pracownika i całego społeczeństwa."

    No ! a nie jakieś kombinacje co by robotnik nie dostał kasy, sprzeczne z
    zasadami współżycia społecznego w państwie ludowym i nie ugruntowuje poczucia
    praworządności, co by to było jakby sobie robotnik przelewał, może jeszcze
    jakiemus innemu co ? Byt każdego robotnika jest równy,

    z robotniczym pozdrowieniem,
    Paweł

  • 7. Data: 2003-10-30 22:19:46
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Witam,
    > myślę dokładnie odwrotnie niż Wy, więc kilka słów argumentacji:

    Oczywiscie to argumentacja nie pozbawiona podstaw. Ale z drugiej strony
    uwazam, ze nalezy jednak odroznic przeniesienie prawa do wynagrodzenia od
    przelewu wierzytelnosci powstalej z tyt. wynagrodzenia. Pomimo zasadnej
    argumentacji co do wynagrodzenia za prace wykonana, wg mnie istnieje jednak
    roznica miedzy tymi dwoma pojeciami (np.niedopuszczalne jest umowne
    przeniesienie prawa w ten sposob ze x swiadczy prace a y pobiera
    wynagrodzenie). Ale jeseli wierzytelnosc juz powstala i jest wymagalna to
    nie widze przeszkod zeby pracownik mogl nia swobodnie rozporzadzac tak jak
    moze rozporzadzac wynagrodzeniem, ktore odebral.Ozywiscie przy uwzglednieniu
    celu ochronnego z art 84. Nie bez znaczenia (choc przyznam ze jest to dosc
    luzny zwiazek) jest tez ze od zgody pracownika zalezy w jaki sposob
    wyplacane jest wynagrodzenie (choc to dotyczy raczej strony technicznej).
    Ale jesli pracownik chce aby zaplata za prace nastapila w ten sposob, ze to
    cesjonariusz wykonujac umowe przelewu zaplaci cedentowi (pracownikowi)
    wartosc wynagrodzenia, zamiast dluznika, to wydaje sie to nie naruszac
    ochrony przewidzianej w art 84. Zreszta gdyby literalnie trzymac sie
    przepisu art 84 kp watpliwe byloby np. udzielenie posiadaczowi rachunku
    bankowego (bedacemu pracownikiem) przez bank kredytu (np obrotowego) z
    rownoczesnym zobowiazaniem posiadacza, ze regularne wplywy (ze stosunku
    pracy) na rachunek pokrywac beda ten kredyt i jednoczesne udzielenie przez
    posiadacza dyspozycji dla pracodawcy, ze wynagrodzenie ma byc przekazywane
    na ten wlasnie rachunek. Oczywiscie zdaje sobie sprawe z dosc sporej roznicy
    miedzy obydwoma sytuacjami ale jest tez wiele podobienstw. Tkwie jednak w
    dosc duzej niepewnosci co do dopuszczalnosci cesji ale sadze tez , ze raczej
    nie mozna az tak literalnie interpretowac tego przepisu, lecz brac pod uwage
    wykladnie celowosciowa w szczegolnosci.

    Kwestie omawialem z kilkoma praktykami (nawet w SO) i nikt nie potrafi
    jednoznacznie odpowiedziec. Beda dyskutowac nad tym i mysle ze poznam
    niedlugo ich stosunek do sprawy

> [...]
    stałą
    > poprawę warunków pracy i bytu każdego pracownika i całego społeczeństwa."

    Coz za gleboko przekonujace i podniosle uzasadnienie. Ech, az milo sie
    czyta:))

> [...]
    > praworządności, co by to było jakby sobie robotnik przelewał, może jeszcze
    > jakiemus innemu co ? Byt każdego robotnika jest równy,

    Ale caly problem w tym ze chodzi o to zeby wlasnie dostal. Cesjonariusz
    zaplaci za wierzytelnosc a dluznik (pracodawca) nie:(

    > z robotniczym pozdrowieniem,
    > Paweł

    pozdrawiam rowniez. Towarzyszu!;)

    Dan.

  • 8. Data: 2003-10-30 22:45:11
    Od: PN<p...@S...pl>

> [...]
    zakazane.
    > Oczywiscie mam spore watpliwosci co do tego stad poruszylem temat

    Niezly problem.Mam nadzieje ze w miare jakos to zrozumialem bo
    przedstawie wlasne stanowisko.Wg mnie nie mozna zrobic takiego
    przelewu a na przeszkodzie stoi wlasnie art.84 KP. Nigdy nie
    zetknalem z interpretacja chocby minimalnie liberalną jesli chodzi o
    art.84,co wiecej z tego co pamietam to w komentarzach autorzy
    jedynie wymieniali zakazy wyplywajace z tego przepisu. Z obserwacji
    kazdej ustawy mozna wysnuc taki (w wiekszosci przypadkow) wniosek-
    jesli dany np rozdzial otwiera jakis przepis to z reguly tworzy on pewien
    model ktoremu sa przyporządkowane przepisy idące tuż pod nim.Tak
    jest własnie z art.84 KP. Otwiera on rozdział II "Ochrona
    wynagrodzenia za pracę".Dalej,ten przepis tworzy zasadę prawa pracy
    pod nazwą zasada ochrony wynagrodzenia za prace.A skoro przepisy o
    przelewie raczej stoją w poprzek tej zasady to art.300 KP nie ma tutaj
    zastosowania.
    I teraz tak:otwieram komentarz do KP gdzie stoi nastepująco w
    skrócie: "...art84KP ustanawia zakaz zawierania umów których
    przedmiotem jest dysponowanie przez pracownika prawem do
    wynagrodzenia(...)Zakaz przeniesienia przez pracownika prawa do
    wynagrodzenia wyklucza dopuszczalność zawarcia przez pracownika z
    osobą trzecią umowy o przelew wierzytelności która jest regulowana w
    art 509 KC ...". Oczywiście jest to pogląd autora i można sie kłócić,ale
    ja osobiście sie z nim zgadzam i raczej jak na początku miałem pewne
    wątpliwości,tak po pewnym przemyśleniu raczej jestem na "nie".

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 9. Data: 2003-10-30 23:04:45
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > osobą trzecią umowy o przelew wierzytelności która jest regulowana w
    > art 509 KC ...". Oczywiście jest to pogląd autora i można sie kłócić,

    Czy to J. Skoczynski jest autorem? Akurat jego stanowisko znam i wiem ze
    jest negatywne. Jesli tez inni autorzy sa takiego zdania to chyba bede
    musial ustapic.

    Dan.

  • 10. Data: 2003-10-30 23:20:51
    Od: PN<p...@S...pl>

> [...]
    wiem ze
    > jest negatywne. Jesli tez inni autorzy sa takiego zdania to chyba

    Dokladnie tak,to J.Skoczynski.

    -> http://usenet.pomocprawna.info