    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przelew wierzytelnosci ze stosunku pracy-opinie
    Date: Thu, 30 Oct 2003 23:19:46 +0100

    > Witam,
    > myślę dokładnie odwrotnie niż Wy, więc kilka słów argumentacji:

    Oczywiscie to argumentacja nie pozbawiona podstaw. Ale z drugiej strony
    uwazam, ze nalezy jednak odroznic przeniesienie prawa do wynagrodzenia od
    przelewu wierzytelnosci powstalej z tyt. wynagrodzenia. Pomimo zasadnej
    argumentacji co do wynagrodzenia za prace wykonana, wg mnie istnieje jednak
    roznica miedzy tymi dwoma pojeciami (np.niedopuszczalne jest umowne
    przeniesienie prawa w ten sposob ze x swiadczy prace a y pobiera
    wynagrodzenie). Ale jeseli wierzytelnosc juz powstala i jest wymagalna to
    nie widze przeszkod zeby pracownik mogl nia swobodnie rozporzadzac tak jak
    moze rozporzadzac wynagrodzeniem, ktore odebral.Ozywiscie przy uwzglednieniu
    celu ochronnego z art 84. Nie bez znaczenia (choc przyznam ze jest to dosc
    luzny zwiazek) jest tez ze od zgody pracownika zalezy w jaki sposob
    wyplacane jest wynagrodzenie (choc to dotyczy raczej strony technicznej).
    Ale jesli pracownik chce aby zaplata za prace nastapila w ten sposob, ze to
    cesjonariusz wykonujac umowe przelewu zaplaci cedentowi (pracownikowi)
    wartosc wynagrodzenia, zamiast dluznika, to wydaje sie to nie naruszac
    ochrony przewidzianej w art 84. Zreszta gdyby literalnie trzymac sie
    przepisu art 84 kp watpliwe byloby np. udzielenie posiadaczowi rachunku
    bankowego (bedacemu pracownikiem) przez bank kredytu (np obrotowego) z
    rownoczesnym zobowiazaniem posiadacza, ze regularne wplywy (ze stosunku
    pracy) na rachunek pokrywac beda ten kredyt i jednoczesne udzielenie przez
    posiadacza dyspozycji dla pracodawcy, ze wynagrodzenie ma byc przekazywane
    na ten wlasnie rachunek. Oczywiscie zdaje sobie sprawe z dosc sporej roznicy
    miedzy obydwoma sytuacjami ale jest tez wiele podobienstw. Tkwie jednak w
    dosc duzej niepewnosci co do dopuszczalnosci cesji ale sadze tez , ze raczej
    nie mozna az tak literalnie interpretowac tego przepisu, lecz brac pod uwage
    wykladnie celowosciowa w szczegolnosci.

    Kwestie omawialem z kilkoma praktykami (nawet w SO) i nikt nie potrafi
    jednoznacznie odpowiedziec. Beda dyskutowac nad tym i mysle ze poznam
    niedlugo ich stosunek do sprawy

> [...]
    ugruntowuje
    > poczucie praworządności i świadomości, że rzetelna i uczciwa praca jest
    pod
    > ochroną prawa; zapewnia załogom poprzez ich organizacje rolę aktywnego
    > uczestnika w życiu i działalności zakładu pracy; wychowuje w duchu
    > przestrzegania dyscypliny pracy, ładu i porządku oraz zobowiązuje do
    aktywnego
    > uczestnictwa w pomnażaniu zasobów materialnych państwa, które zapewnia
    stałą
    > poprawę warunków pracy i bytu każdego pracownika i całego społeczeństwa."

    Coz za gleboko przekonujace i podniosle uzasadnienie. Ech, az milo sie
    czyta:))

    > No ! a nie jakieś kombinacje co by robotnik nie dostał kasy, sprzeczne z
    > zasadami współżycia społecznego w państwie ludowym i nie ugruntowuje
    poczucia
    > praworządności, co by to było jakby sobie robotnik przelewał, może jeszcze
    > jakiemus innemu co ? Byt każdego robotnika jest równy,

    Ale caly problem w tym ze chodzi o to zeby wlasnie dostal. Cesjonariusz
    zaplaci za wierzytelnosc a dluznik (pracodawca) nie:(

    > z robotniczym pozdrowieniem,
    > Paweł

    pozdrawiam rowniez. Towarzyszu!;)

    Dan.