    From: PN<p...@S...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przelew wierzytelnosci ze stosunku pracy-opinie
    Date: Thu, 30 Oct 2003 22:45:11 +0000 (UTC)
    Sender: u...@p...info

> [...]
    > przeniesc prawa do wynagrodzenia na inna osobe w sensie takim, ze
    pracownik
    > bedzie swiadczyl prace a osoba trzecia uprawniona bedzie do
    pobierania za
    > nia wynagrodzenia, to nie jest juz tak oczywisty zakaz przeniesienie
    > wierzytelnosci wymagalnej z tytulu wynagrodzenia. Biorac pod uwage
    cel
    > unormowania art 84, ktory sluzy ochronie pracownika (przeciwdziala
    > zrzeczeniu sie prawa czy swiadczenia pracy w zamian za
    wynagrodzenie ktore
    > pobiera inna osoba), wydaje mi sie, ze rozporzadzenie
    wierzytelnoscia
    > wymagalna (szczegolnie w drodze czynnosci odplatnej) nie jest
    zakazane.
    > Oczywiscie mam spore watpliwosci co do tego stad poruszylem temat
    na grupie.
    > (watpliwosci glownie z powodu art 84)
    >
    > Dan.

    Niezly problem.Mam nadzieje ze w miare jakos to zrozumialem bo
    przedstawie wlasne stanowisko.Wg mnie nie mozna zrobic takiego
    przelewu a na przeszkodzie stoi wlasnie art.84 KP. Nigdy nie
    zetknalem z interpretacja chocby minimalnie liberalną jesli chodzi o
    art.84,co wiecej z tego co pamietam to w komentarzach autorzy
    jedynie wymieniali zakazy wyplywajace z tego przepisu. Z obserwacji
    kazdej ustawy mozna wysnuc taki (w wiekszosci przypadkow) wniosek-
    jesli dany np rozdzial otwiera jakis przepis to z reguly tworzy on pewien
    model ktoremu sa przyporządkowane przepisy idące tuż pod nim.Tak
    jest własnie z art.84 KP. Otwiera on rozdział II "Ochrona
    wynagrodzenia za pracę".Dalej,ten przepis tworzy zasadę prawa pracy
    pod nazwą zasada ochrony wynagrodzenia za prace.A skoro przepisy o
    przelewie raczej stoją w poprzek tej zasady to art.300 KP nie ma tutaj
    zastosowania.
    I teraz tak:otwieram komentarz do KP gdzie stoi nastepująco w
    skrócie: "...art84KP ustanawia zakaz zawierania umów których
    przedmiotem jest dysponowanie przez pracownika prawem do
    wynagrodzenia(...)Zakaz przeniesienia przez pracownika prawa do
    wynagrodzenia wyklucza dopuszczalność zawarcia przez pracownika z
    osobą trzecią umowy o przelew wierzytelności która jest regulowana w
    art 509 KC ...". Oczywiście jest to pogląd autora i można sie kłócić,ale
    ja osobiście sie z nim zgadzam i raczej jak na początku miałem pewne
    wątpliwości,tak po pewnym przemyśleniu raczej jestem na "nie".

    -> http://usenet.pomocprawna.info