  • Data: 2009-05-14 11:19:55
    Temat: Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski pisze:

    > MZ zły argument bo można spokojnie przyjąć, że już po pierwszym awizowaniu
    > konsument mógł się z treścią zapoznać. Skoro wybrał lub zaakceptował taką
    > forme powiadomienia to powinien być w stanie to awizo w rozsądnym czasie
    > podjąć.

    Był już podany wyrok, że nie można.Wyrok SN z 15 I 1990 r., I CR 1410/89:

    "W szczególności chodzi tu o wskazanie zasadniczego celu doręczenia,
    tj. by odbiorca faktycznie pismo otrzymał i zapoznał się z jego
    treścią oraz tego, że jeżeli adresat może w określonym czasie pobrać
    złożoną w urzędzie pocztowym korespondencję, to nie można przyjąć daty
    doręczenia innej niż faktycznego odbioru, jeżeli mieści się ona w
    czasie do tego przeznaczonym. Pogląd Sądu Wojewódzkiego, że już dzień
    awizowania przesyłki, tj. 31.III.1989 r., był dniem, w którym powódki
    mogły zapoznać się z jej treścią, nie jest trafny jako sprzeczny z
    powyższą wykładnią. Dodatkowo zauważyć tu należy, że w doktrynie
    utrwalony jest słuszny pogląd, stosownie do którego zachowanie się
    kontrahenta stosunku cywilnoprawnego uniemożliwiające faktyczne
    doręczenie mu pisma, zawierającego wymagane w danej sprawie
    oświadczenie woli, w tym zwłaszcza dłuższa nieobecność we wskazanym
    miejscu zamieszkania, uzasadnia z reguły uznanie możliwości zapoznania
    się z jego treścią, jeżeli pod wskazanym adresem zostało ono złożone
    (także awizowane). Byłoby jednak zbytnim rygoryzmem przyjmowanie
    fikcji tej możliwości w typowych sytuacjach życiowych, kiedy adresat
    korespondencji na krótki, nie przekraczający czasu jej przechowywania
    w urzędach pocztowych, okres opuszcza miejsce zamieszkania, nie mając
    - dla tak krótkiego czasu - obowiązku powiadamiania o zamianie adresu
    lub stosownego organizowania doręczania spodziewanych przesyłek, gdyż
    w normalnym toku rzeczy przesyłki będą na niego oczekiwać. Takiego
    nieznacznego opóźnienia w odbiorze korespondencji nie można uznać za
    zachowanie uniemożliwiające faktyczne doręczenie, a datę doręczenia, a
    tym samym realnej możliwości zapoznania się z treścią, należy
    przyjmować zgodnie z datą odbioru lub z datą ostatniego dnia do
    odbioru wyznaczonego".

    > Wydaje mi się, że lepiej byłoby już iść po takiej lini, że zastosowanie
    > art. 61 jest tu sprzeczne z jego społeczno-gospodarczym przeznaczeniem.

    To też.

    --
    Liwiusz