eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoproblem z rozpatrzeniem reklamacji › Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
  • Data: 2009-05-14 11:19:15
    Temat: Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    kuba pisze:
    > Liwiusz pisze:
    >> kuba pisze:
    >>
    >>
    >>> A dlaczego po 2 tygodniach awizowania? Przecież mamy w KC przepis
    >>> ogólny, mówiący o chwili złożenia oświadczenia woli.
    >>
    >> No i był już tutaj przywołany wyrok sądu, że w przypadku awizacji i
    >> późniejszego odbioru tym momentem jest moment odbioru listu. Sąd nie
    >> widział podstaw, aby uznać, że strona mogła się zapoznać z listem w
    >> momencie awizacji, skoro jej wtedy nie było w domu itp.
    >> No to sobie poteoretyzuj na ten temat, ale nie sądzę, abyś w tym
    >> konkretnym przypadku coś zwojował w sądzie. Chyba że masz na
    >> podorędziu jakieś orzeczenie? I już nie chodzi o moment awizacji - sam
    >> list polecony może iść do 2 tygodni i nie będzie to niezgodne z
    >> prawem. I od tego jest sędzia, a nie komputer, aby wziął to pod uwagę.
    >> Sam termin na rozpatrzenie reklamacji i tak jest krótki.
    >
    > Ok, można się zgodzić z tym argumentem, że sędzia jest od tego, żeby
    > wziął pod uwagę szczególne przypadki, ale nie można wygłaszać twierdzeń,
    > że momentem złożenia oświadczenia woli jest moment wysłania, bo póki co
    > jest to przeciwko przepisowi ustawy, doktrynie i utrwalonej linii
    > orzeczniczej od 1947 r.

    Dlatego też (a może wcale nie dlatego) ustawa konsumencka nie nakłada
    obowiązku złożenia oświadczenia woli konsumentowi, a tylko
    ustosunkowanie się sprzedawcy do reklamacji. Ustosunkowanie się, to
    wydanie decyzji. A to, czy informacja o niej zostanie przekazana mailem,
    telefonem, listem, czy też pozostawiona do odbioru w siedzibie, to
    najczęściej postanowienia umowne stron. Nieraz jak reklamowałem rzeczy,
    to umawiałem się, że o wyniku zostanę poinformowany telefonicznie,
    domyślnie sprzedawcy odpowiadają listem poleconym, ale jeśli umówiłbym
    się na odpowiedź pocztą morską do Stanów, to nie twierdziłbym potem, że
    sprzedawca się nie wyrobił w terminie, bo to że poczta idzie tam miesiąc
    to już mnie nie interesuje i powoływał się na ogólne zasady KC.

    >
    > Znalazłem takie orzeczenie (nie wiem czy to miałeś na myśli - I
    > CR/1410/89), które każe przez analogię stosować zasady doręczania z

    Tak, o to mi chodzi. Było to w tej dyskusji
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/browse_th
    read/thread/8e5d32ad7e8567fa/aa65c89e2d642919?hl=pl&
    q=orzeczenie+awizacja+group:pl.soc.prawo#aa65c89e2d6
    42919


    > procedury cywilnej. Zapoznam się z jego uzasadnieniem i się nad tym
    > zastanowię, aczkolwiek na na pierwszy rzut oka teza wydaje się
    > nietrafiona - można sobie wyobrazić sytuację, że adresat oświadczenia
    > woli będzie celowo opóźniał moment, w którym to oświadczenie otrzyma i
    > wtedy zastosowanie analogii byłoby w jawnej sprzeczności z zasadami
    > wyrażonymi w KC.

    Ale opóźniane odbioru jest bardzo ograniczone - tylko do 2 tygodni. A
    zastosowanie zbytniego rygoryzmu - czyli domyślnego uznania chwili
    awizacji za moment dostarczenia, jest bardzo niebezpieczne dla adresatów.


    >
    > Wbrew temu opowiada się też A. Wolter - "Nie wystarczy dla zachowania
    > terminu prawa materialnego nadanie listu na poczcie przed upływem tego
    > terminu".


    Powtórzę - o dochowaniu terminu świadczy ustosunkowanie się
    sprzedawcy, a nie dowiedzenie się tego przez konsumenta. List polecony
    jest jedynie dowodem na to, że ustosunkowanie się nastąpiło w danym dniu.

    --
    Liwiusz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1