  • 1. Data: 2009-05-13 22:49:11
    Temat: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Od: "Przemek" <p...@p...fm>

    Witam,
    Ponad 14 dni temu zglosilem sprzedawcy niezgodonosc towaru z umowa (sprawa
    dot. sprzetu komputerowego).
    Do chwili obecnej nie otrzymalem zadnej odpowiedzi. Szukalem w googlach, ale
    nie znalazlem informacji, co moge zrobic po 14 dniach, aby odzyskac
    pieniadze za wadliwy towar? Z tego co sie orientuje, brak rozpatrzenia
    zgloszenia w terminie 14 dni skutkuje uznaniem reklamacji. Sprzedawca jednak
    ma to gdzies. Moze ktos moze polecic sprawdzony sposob na dochodzenie swoich
    praw na drodze prostszej niz sadowa?

    Dziekuje i pozdrawiam.
    Przemek

    P.S.
    okres 14 dni dotyczy 14 dni kalendarzowych - dobrze mysle? W ustawie nie
    znalazlem mowy o dniach roboczych

  • 2. Data: 2009-05-14 00:36:05
    Temat: Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 13.05.2009 Przemek <p...@p...fm> napisał/a:
> [...]
    > ma to gdzies. Moze ktos moze polecic sprawdzony sposob na dochodzenie swoich

    Nie ma innej drogi. Ewentualnie możesz spróbować pomolestować Federację
    Konsumentów i polubownegy sąd przy Inspekcji Handlowej. Na to ostatnie
    musi się zgodzić sprzedawca.

    > okres 14 dni dotyczy 14 dni kalendarzowych - dobrze mysle? W ustawie nie
    > znalazlem mowy o dniach roboczych

    Tak, ale pamiętaj że są to dni liczone od zajścia pewnego zdarzenia a nie
    zegarowo, więc w praktyce będzie to min dni 15. Część osób twierdzi też,
    że w przypadku gdy sprzedawca zawiadomia Cie listownie to do zachowania
    terminu wystarczy wysłanie tego listu w ciagu tych dni 14tu, więc możesz
    cos jeszcze dostać o ile to taki przypadek.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2009-05-14 05:18:18
    Od: "Jan" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Nie ma innej drogi. Ewentualnie możesz spróbować pomolestować Federację
    > Konsumentów i polubownegy sąd przy Inspekcji Handlowej. Na to ostatnie
    > musi się zgodzić sprzedawca.

    Mozesz tylko marzyc i wspominac czasy kiedy kupujacy byl panem.
    Dzis pozostaje tylko Ka....
    Zyczliwy

  • 4. Data: 2009-05-14 06:21:39
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jan napisał(a):

    > Mozesz tylko marzyc i wspominac czasy kiedy kupujacy byl panem.

    Kiedy to było?

    j.

    --
    www.e-glosowanie.org - 4 czerwca weź udział w
    pierwszym w Polsce głosowaniu przez Internet!

  • 5. Data: 2009-05-14 09:21:58
    Od: kuba <j...@g...com>

    Marcin Debowski pisze:

    Część osób twierdzi też,
    > że w przypadku gdy sprzedawca zawiadomia Cie listownie to do zachowania
    > terminu wystarczy wysłanie tego listu w ciagu tych dni 14tu,

    A kto tak twierdzi i na jakiej podstawie? :)

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2009-05-14 09:34:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:
    > Marcin Debowski pisze:
    >

    > Część osób twierdzi też,
    >
    > A kto tak twierdzi i na jakiej podstawie? :)

    Ja na przykład tak twierdzę.

    Alternatywny pogląd prowadzi do absurdu, czyli do maszynki
    produkującej pieniądze kosztem sprzedawców: zgłaszam reklamację i żądam
    pieniędzy, sprzedawca odmawia i odpowiada - dajmy na to - po 3 dniach,
    ale ja list odbiorę dopiero po kolejnych 2 tygodniach awizowania na
    poczcie. Uważasz, że oznacza to, że reklamacja została uznana?

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-05-14 10:37:56
    Od: kuba <j...@g...com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > ale ja list odbiorę dopiero po kolejnych 2 tygodniach awizowania na
    > poczcie. Uważasz, że oznacza to, że reklamacja została uznana?

    A dlaczego po 2 tygodniach awizowania? Przecież mamy w KC przepis
    ogólny, mówiący o chwili złożenia oświadczenia woli.

    Wszelkie sytuacje, w których obowiązuje teoria wysłania są wyjątkami i
    muszą wynikać z przepisów szczególnych. Poza tym - exceptiones non sunt
    extendae; nie można zatem stosować żadnej analogii na zasadzie: skoro
    oświadczenie kupującego jest złożone z chwilą wysłania to oświadczenie
    sprzedawcy także.

    Pozdrawiam
    kuba

  • 8. Data: 2009-05-14 10:44:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kuba pisze:

    > A dlaczego po 2 tygodniach awizowania? Przecież mamy w KC przepis
    > ogólny, mówiący o chwili złożenia oświadczenia woli.

    No i był już tutaj przywołany wyrok sądu, że w przypadku awizacji i
    późniejszego odbioru tym momentem jest moment odbioru listu. Sąd nie
    widział podstaw, aby uznać, że strona mogła się zapoznać z listem w
    momencie awizacji, skoro jej wtedy nie było w domu itp.

> [...]
    > extendae; nie można zatem stosować żadnej analogii na zasadzie: skoro
    > oświadczenie kupującego jest złożone z chwilą wysłania to oświadczenie

    No to sobie poteoretyzuj na ten temat, ale nie sądzę, abyś w tym
    konkretnym przypadku coś zwojował w sądzie. Chyba że masz na podorędziu
    jakieś orzeczenie? I już nie chodzi o moment awizacji - sam list
    polecony może iść do 2 tygodni i nie będzie to niezgodne z prawem. I od
    tego jest sędzia, a nie komputer, aby wziął to pod uwagę. Sam termin na
    rozpatrzenie reklamacji i tak jest krótki.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-05-14 10:46:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > tego jest sędzia, a nie komputer, aby wziął to pod uwagę. Sam termin na
    > rozpatrzenie reklamacji i tak jest krótki.

    I co najważniejsze - sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się, a
    nie na poinformowanie kupującego o swojej decyzji. Skoro wysłał list, to
    znaczy, że ustosunkował się w terminie. Jest decyzja i już jej nie
    zmieni. Jeśli strony umówiłyby się, mógłby odpowiedź wywiesić w
    siedzibie, i bez znaczenia jest fakt, czy kupujący pofatyguje się ją
    sprawdzić.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-05-14 11:03:28
    Od: kuba <j...@g...com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > tego jest sędzia, a nie komputer, aby wziął to pod uwagę. Sam termin na
    > rozpatrzenie reklamacji i tak jest krótki.

    Ok, można się zgodzić z tym argumentem, że sędzia jest od tego, żeby
    wziął pod uwagę szczególne przypadki, ale nie można wygłaszać twierdzeń,
    że momentem złożenia oświadczenia woli jest moment wysłania, bo póki co
    jest to przeciwko przepisowi ustawy, doktrynie i utrwalonej linii
    orzeczniczej od 1947 r.

    Znalazłem takie orzeczenie (nie wiem czy to miałeś na myśli - I
    CR/1410/89), które każe przez analogię stosować zasady doręczania z
    procedury cywilnej. Zapoznam się z jego uzasadnieniem i się nad tym
    zastanowię, aczkolwiek na na pierwszy rzut oka teza wydaje się
    nietrafiona - można sobie wyobrazić sytuację, że adresat oświadczenia
    woli będzie celowo opóźniał moment, w którym to oświadczenie otrzyma i
    wtedy zastosowanie analogii byłoby w jawnej sprzeczności z zasadami
    wyrażonymi w KC.

    Wbrew temu opowiada się też A. Wolter - "Nie wystarczy dla zachowania
    terminu prawa materialnego nadanie listu na poczcie przed upływem tego
    terminu".

    Pozdrawiam
    kuba