    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: problem z rozpatrzeniem reklamacji
    Date: Thu, 14 May 2009 13:03:28 +0200

    Liwiusz pisze:

    > No i był już tutaj przywołany wyrok sądu, że w przypadku awizacji i
    > późniejszego odbioru tym momentem jest moment odbioru listu. Sąd nie
    > widział podstaw, aby uznać, że strona mogła się zapoznać z listem w
    > momencie awizacji, skoro jej wtedy nie było w domu itp.
    > No to sobie poteoretyzuj na ten temat, ale nie sądzę, abyś w tym
    > konkretnym przypadku coś zwojował w sądzie. Chyba że masz na podorędziu
    > jakieś orzeczenie? I już nie chodzi o moment awizacji - sam list
    > polecony może iść do 2 tygodni i nie będzie to niezgodne z prawem. I od
> [...]

    Ok, można się zgodzić z tym argumentem, że sędzia jest od tego, żeby
    wziął pod uwagę szczególne przypadki, ale nie można wygłaszać twierdzeń,
    że momentem złożenia oświadczenia woli jest moment wysłania, bo póki co
    jest to przeciwko przepisowi ustawy, doktrynie i utrwalonej linii
    orzeczniczej od 1947 r.

    Znalazłem takie orzeczenie (nie wiem czy to miałeś na myśli - I
    CR/1410/89), które każe przez analogię stosować zasady doręczania z
    procedury cywilnej. Zapoznam się z jego uzasadnieniem i się nad tym
    zastanowię, aczkolwiek na na pierwszy rzut oka teza wydaje się
    nietrafiona - można sobie wyobrazić sytuację, że adresat oświadczenia
    woli będzie celowo opóźniał moment, w którym to oświadczenie otrzyma i
    wtedy zastosowanie analogii byłoby w jawnej sprzeczności z zasadami
    wyrażonymi w KC.

    Wbrew temu opowiada się też A. Wolter - "Nie wystarczy dla zachowania
    terminu prawa materialnego nadanie listu na poczcie przed upływem tego
    terminu".

    Pozdrawiam
    kuba