  • 11. Data: 2006-01-27 09:44:25
    Temat: Re: prawo do fotografowania
    Od: "Tofifik" <kino-ekoton@wp_wszystko.to.sciema_.pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:dr8ka1$3i4$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Nauczyciel/wykładowca nie jest automatycznie osobą publiczną.
    > Podobnie jak nie jest nią kioskarz, którego zna całe osiedle, sklepowa,
    > którą zna cała wieś, kasjerka w supermarkecie, która obsługuje tysiące
    > ludzi, przedszkolanka, akwizytor, pilot wycieczek opiekujący się
    > turystami, czy rezydent biura podróży.

    luzik, tzn w skrocie ze fotografowac wykladowcy nie mozna? :/ ale to jak to
    jest z fotografowaniem "na wlasny uzytek" tzn do wlasnego archiwum przeciez
    jest cos takiego w prawach autorskich ze do momentu opublikowania moge robic
    co chce a zeby opublikowac to musze miec zgode. bo z Waszych wypowiedzi mam
    mieszane uczucia.

  • 12. Data: 2006-01-27 11:59:01
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:drbjqn$l50$1@atlantis.news.tpi.pl Marta Wieszczycka
    <m...@N...pl> pisze:

    Tylko czy wykład to utwór w rozumieniu ustawy?
    Zauważyłem teraz, że na umowach-zleceniach mam koszt uzyskania przychodu w
    przypadku wykładu 50%, czego nie ma w przypadku prowadzenia lekcji w szkole.
    To jak to jest? Wykład wygłoszony na uczelni czy w firmie szkoleniowej to
    utwór, a wykład w szkole - nie?

    Jotte

  • 13. Data: 2006-01-27 12:26:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.01.2006 Marta Wieszczycka <m...@N...pl> napisał/a:
    > Mógł. Jako autor. To jest odrębne pole eksploatacji jego wykładu. Jeżeli

    Tylko, że w momencie jego wygłoszenia utwór zostaje rozpowszechniony więc
    jego rejestracja na własne potrzeby jest MZ dozwolonym użytkiem prywatnym.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2006-01-27 17:03:39
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Jotte napisał(a):
> [...]
    > To jak to jest? Wykład wygłoszony na uczelni czy w firmie szkoleniowej to

    To oznacza tylko tyle, że w szkole nie przenosisz na nich praw
    autorskich, bo może nie chcą, ich sprawa.
    Wykład cały czas jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego, a praw
    masz w takiej sytuacji więcej, a nie mniej.

    Art. 1. 1. tej samej ustawy: "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy
    przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w
    jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu
    wyrażenia (utwór)."

    Art.1.4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia
    jakichkolwiek formalności.

    --
    Marta
    m...@N...pl

  • 15. Data: 2006-01-27 18:10:38
    Od: "Tofifik" <kino-ekoton@wp_wszystko.to.sciema_.pl>

> [...]
    > wyrażenia (utwór)."
    >
    > Art.1.4. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia

    sorry, ale nadal nie wiem jak to interpertowac. czy jak zrobie zdjecie
    wykladowcy a on powie ze nie zyczy sobie robienia zdjec albo zarzada
    negatywu czy cos tam to co wtedy? mam mu powiedziec ze robilem zdjecie
    tablicy i wykresow na niej zamieszczonych czy powiedziec ze wolno mi
    fotografowac wszystko byle tylko nie publikowac tego?

  • 16. Data: 2006-01-28 23:39:03
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Tylko, że w momencie jego wygłoszenia utwór zostaje rozpowszechniony więc
    > jego rejestracja na własne potrzeby jest MZ dozwolonym użytkiem prywatnym.

    Mylisz pojęcia. Dozwolony użytek dotyczy zupełnie innych sytuacji.
    Zakres dozwolonego użytku jest bardzo wąski i nie można go odnieść do
    ocenianej sprawy - "obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy
    utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
    szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego."
    Wykład został wygłoszony, ale nie został nagrany, nagranie go
    stanowiłoby odrębne pole eksploatacji (wyjaśniałam to już wcześniej).
    Zatem nagrać go, bez zgody wykładowcy, nie wolno.

    Dozwolony użytek byłby wtedy, gdyby wykładowca zgodził się na nagranie,
    a nagrywający oglądałby potem ten wykład razem z bliskimi kolegami"

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 17. Data: 2006-01-28 23:42:37
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Tofifik wrote:

> [...]
    > tablicy i wykresow na niej zamieszczonych czy powiedziec ze wolno mi
    > fotografowac wszystko byle tylko nie publikowac tego?

    Wykładowcę generalnie możesz sfotografować, tak jak kolegę z ławki. Nie
    wolno Ci natomiast potem tego zdjęcia upowszechnić. Upowszechnienie
    niekoniecznie oznacza od razu publikację.

    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 18. Data: 2006-01-29 16:15:58
    Od: "MaYkel" <m...@p...onet.pl>

    > Wykładowcę generalnie możesz sfotografować, tak jak kolegę z ławki. Nie
    > wolno Ci natomiast potem tego zdjęcia upowszechnić. Upowszechnienie
    > niekoniecznie oznacza od razu publikację.

    Akurat zdjęcie wykładowcy prowadzącego wykład wolno upowszechnić bez
    posiadania zezwolenia, podstawa prawna:

    Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza. "

  • 19. Data: 2006-01-29 16:32:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    MaYkel wrote:
    > Art. 81. 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    > przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane,
    > jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

    He he to pozowanie na katedrze najbardziej mi się podoba.

  • 20. Data: 2006-01-29 21:00:21
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    MaYkel wrote:

> [...]
    > społecznych, zawodowych,
    > 2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,

    Przeczytaj na spokojnie cały wątek. Wszyscy tu wiemy, że istnieje
    przepis, zgodnie z którym zezwolenie jest wymagane, poza kilkoma ściśle
    określonymi przypadkami.
    Od rozważenia możliwości wynikających z tego artykułu zaczęliśmy. Chyba,
    że naprawdę chodzi Ci o to pozowanie na katedrze, no to tego faktycznie
    nikt nie brał pod uwagę, bo to jest już zbyt absurdalne.

    --
    MArta
    m...@N...pl