  • 31. Data: 2006-01-31 18:36:47
    Temat: Re: prawo do fotografowania
    Od: "Gargamel" <s...@d...pl>

    > Rozpowszechniaj to zdjęcie w taki sposób, aby miało szansę dotrzeć tylko i
    > wyłącznie do osób wśród których jest powszechnie znana.
    > Jeżeli zdjęcie ma szanse przekroczyć te granicę, to ta osoba już raczej
    > powszechnie znana nie będzie.

    widzę że i ty masz problem z definicją osoby powszechnie znanej?

  • 32. Data: 2006-02-01 00:36:46
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Masz rację. Do reszty argumentacji też się w sumie trudno przyczepić.
    > Ciekawe, że wcześniej nikt tu na to nie zrócił uwagi.

    Na tej grupie nie ma wcale tak wielu prawników, jak niektórzy mają nadzieję.

    > Dobrze. A jak to teraz wygląda z praktycznego p. widzenia bo mam niejasne
    > przeczucie że ten zakaz (brak zgody) jest bardzo iluzoryczny.
    > 1) Dkąd osoba nagrywająca ma wiedzieć, że właśnie co rejestrowany wykład
    > nosi cechy utworu?

    W zasadzie może przyjąć to za pewnik :-)

    Art. 1. 1. ustawy o prawie autorskim "Przedmiotem prawa autorskiego jest
    każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze,
    ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia
    i sposobu wyrażenia (utwór)."

    Art.1.4. tej samej ustawy "Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od
    spełnienia jakichkolwiek formalności".

    > 2) Jakie prawnie skuteczne mozliwości ma wykładowca aby powstrzymać
    > nagrywacza przed taką rejestracją?
    Na to pytanie odpowiada art. 79. 1. tej samej ustawy:

    "Twórca może żądać od osoby, która naruszyła jego autorskie prawa
    majątkowe, zaniechania naruszenia, wydania uzyskanych korzyści albo
    zapłacenia w podwójnej, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione,
    potrójnej wysokości stosownego wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia;
    twórca może również żądać naprawienia wyrządzonej szkody, jeżeli
    działanie naruszającego było zawinione."

    Oprócz tego można zajrzeć do regulaminu szkoły, czy przypadkiem nie ma
    tam zapisu o możliwości relegowania z uczelni w przypadku łamania prawa.

    --
    MArta
    http://doradcy-prawni.pl