  • 1. Data: 2005-06-18 17:28:13
    Temat: mieszkanie
    Od: "czupurek" <c...@w...pl>

    Mam pytanko, pomóżcie, prosze, albo odeślijcie chociaż do przepisów.
    Zamierzam kupić mieszkanie na kredyt.
    Narazie wyszukuję ogłoszenia i jedno mnie zastanowiło:
    czym się różni mieszkanie własnościowe od niewłasnościowego??

    Będę wdzięczna za wskazówki.

  • 2. Data: 2005-06-18 23:45:55
    Temat: Re: mieszkanie
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > czym się różni mieszkanie własnościowe od niewłasnościowego??

    "Niewlasnosciowe" czyli spoldzielcze lokatorskie prawo do lokalu
    mieszkalnego jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie
    podlega egzekucji. Nie mozna wiec go sprzedac, ani odziedziczyc, a
    ustanowienie tego prawa nastepuje przez zawarcie umowy ze spoldzielnia, po
    wygasnieciu uprawnienia poprzedniego lokatora. Moze nalezec do jednej osoby
    lu do malzonkow. Natomiast spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu
    mieszkalnego jest zbywalne, podlega dziedziczeniu i egzekucji. Moze nalezec
    do jednej lub kilku osob. Moze zostac sprzedane przy czym skutecznosc
    zbycia zalezy od przyjecia w poczet czlonkow spoldzielni.

    Dan

  • 3. Data: 2005-06-19 00:02:45
    Od: maHo <m...@p...net>

    dan wrote:

> [...]
    > podlega egzekucji. Nie mozna wiec go sprzedac, ani odziedziczyc, a
    > ustanowienie tego prawa nastepuje przez zawarcie umowy ze spoldzielnia

    hmm, a jednak ludzie jakoś sprzedają/kupują mieszkania lokatorskie...

    pozdrav

    maHo

  • 4. Data: 2005-06-19 12:03:53
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    hmm, a jednak ludzie jakoś sprzedają/kupują mieszkania lokatorskie...

    maHo

    Nie sprzedaja tylko rezygnuja z czlonkostwa w spoldzielni. Wowczas wygasa
    ich prawo do lokalu i wtedy nowy czlonek moze wniesc wklad do spoldzielni i
    na jego rzecz spoldzielnia moze ustanowic takie prawo. To ze taka rezygnacja
    nastepuje w zamian za jakies swiadczenie pieniezne nie czyni z takiej
    czynnosci sprzedazy. Zreszta spoldzielnia wcale nie ma obowiazku zawierac
    umowy o ustanowienie lokatorskiego prawa z osoba wskazana przez poprzedniego
    lokatora.
    Natomist przy wlasnosciowym prawie do lokalu ten komu prawo to przysluguje
    moze je sprzedac dowolnej osobie. Umowa staje sie skuteczna z chwila
    przyjecia tej osoby w poczet czlonkow spoldzielni, z tym ze na spoldzielni
    ciazy obowiazek przyjecia tej osoby do spoldzielni / nie moze tego odmowic,
    a jesli to zrobi uprawnionemu sluzy droga sadowa, podobnie ze spadkobierca/

    Dan

  • 5. Data: 2005-06-19 12:07:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dan wrote:
> [...]
    > a jesli to zrobi uprawnionemu sluzy droga sadowa, podobnie ze spadkobierca/

    he he, to ja mam inne pytanie
    właściciel mieszkania własnościowego został wykluczony ze spółdzielni
    I co teraz?

  • 6. Data: 2005-06-19 12:15:04
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > he he, to ja mam inne pytanie
    > właściciel mieszkania własnościowego został wykluczony ze spółdzielni
    > I co teraz?

    Wlasnosciowe prawo do lokalu wygasnie w terminie 6 mcy od dnia w ktorym
    uchwala o wykluczeniu czlonka stala sie ostateczna, chyba ze w tym czasie
    prawo to zostanie zbyte a nabywca/jeden z nabywcow/ zlozy deklaracje
    czlonkowska w spoldzielni p art 17(8) ust 1 i 3 ustawy o spoldzielniach
    mieszkaniowych.

    Dan.

  • 7. Data: 2005-06-19 12:19:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dan wrote:

    > Wlasnosciowe prawo do lokalu wygasnie w terminie 6 mcy od dnia w ktorym
    > uchwala o wykluczeniu czlonka stala sie ostateczna.

    a w praktyce co to daje? Masz delikwenta w mieszkaniu i co dalej?

  • 8. Data: 2005-06-19 12:27:08
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > a w praktyce co to daje? Masz delikwenta w mieszkaniu i co dalej?

    To ze delikwent ma opuscic mieszkanie. Na spoldzielni nie ciazy obowiazek
    dostarczenia innego lokalu. Spoldzielnia wyplaca delikwentowi wartosc
    rynkowa lokalu jednak nie wiecej niz moze uzyskac za to prawo od nastepcy
    .Wartosc ta pomniejsza sie o niewniesiona czesc wkladu budowlanego i
    ewentualna kwote niesplaconego kredytu wraz z odsetkami. Naleznosci te
    wyplaca sie po opuszczeniu lokalu. Jesli delikwent nie opuszcza lokalu to
    moze spotkac go eksmisja komornicza.

    Dan.

  • 9. Data: 2005-06-19 12:39:13
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    dan wrote:

> [...]
    > ewentualna kwote niesplaconego kredytu wraz z odsetkami. Naleznosci te
    > wyplaca sie po opuszczeniu lokalu. Jesli delikwent nie opuszcza lokalu to

    dzięki
    masz pod ręką w którym miejscu to znajdę w ustawie?

  • 10. Data: 2005-06-19 14:14:17
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > masz pod ręką w którym miejscu to znajdę w ustawie?

    art 17(8) ust 1 i 3, art 17(11) w zw. z art. 7 ustawy o spoldzoelniach
    mieszkaniowych.

    Dan.