  • 41. Data: 2018-03-23 14:43:19
    Temat: Re: łoby Re: Radar laserowy nie spełnia przepisów!
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 23 Mar 2018 13:15:00 +0100, m napisał(a):

    > Jeżeli weźmiesz nieskończoną liczbę pomiarów, to masz pewność jak
    > napisałem powyżej. Na Laboratorium na Fizyce uczono nas że 10 jest dość
    > dobrym przybliżeniem nieskończoności, myślę że Policji może ta liczba
    > zejść do 5 :).

    Od biedy wystarczą nawet dwa, a potem należy użyć odpowiedniego
    współczynnika Studenta-Fishera, zależnie od wymaganego poziomu ufności.
    http://cmf.p.lodz.pl/jtomasz/jtomasz/laboratoria/met
    %20SF%20i%20nkw.pdf

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

  • 42. Data: 2018-03-23 15:31:17
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.03.2018 o 14:43, Olin pisze:

    > Od biedy wystarczą nawet dwa, a potem należy użyć odpowiedniego
    > współczynnika Studenta-Fishera, zależnie od wymaganego poziomu ufności.
> [...]

    Zacytuje pierwsze zdanie.

    "Wykonujemy wielokrotnie pomiar _tej_samej_ wielkości fizycznej
    otrzymując wartości: x1, x2, ... , xn."

    Czyli na przykład odległości od _tego_samego_ punktu. I tu jest pies
    pogrzebany. Nie jesteś w stanie tego zapewnić.

    Kto nie wierzy niech z ręki dokona pomiaru miernikiem laserowym od
    sciany (te mierniki są dość dokładne, na oko 1 cm przy 10 metrach). I
    podzieli się wynikami dla _nieruchomej_ ściany.

    Shrek

  • 43. Data: 2018-03-23 16:02:02
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.03.2018 o 14:23, Shrek pisze:

> [...]
    > 0,3*20=6m. Więc jest bliżej i jest całkiem spora szansa, że na
    > przecięciu promienia lasera jest już nie szyba a maska. Znajdująca się
    > jakis 1m bliżej niż szyba. to 6 +1 metra. Wychodzi nie 72km/h a 75,6
    > km/h.
    > A to pod warunkiem, że w drogówce męczy się były snajper i ręka mu
    > nie drgnie. Jak drgnie, to może wyhaczyć cokolwiek - znak drogowy,
    > stodołę inny samochód albo bóg wie co. I wynik wyjdzie w najlepszym
    > razie absurdalny i zostanie odrzucony przez soft, a w najgorszym wyjdzie
    > "wiarygodny" na przykład 106 i wyskoczysz z prawka.

    Przy odpowiednio dużej liczbie pomiarów, maleje prawdopodobieństwo że
    najmniejsza zmierzona prędkość jest wyższa niż prędkość rzeczywista
    (notabene uczono mnie że wartość rzeczywista nie istnieje), zaś rośnie
    prawdopodobieństwo że najmniejsza zmierzona prędkość jest niższa niż
    prędkość rzeczywista.

    Kwestia dobrania liczby pomiarów.

    p. m.

  • 44. Data: 2018-03-23 16:09:37
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 23.03.2018 o 14:10, Shrek pisze:

    > No i pewnie nawet ma. Powiedzmy że masz taśmę mierniczą i nie wgłebiając
    > się w szczegóły ma on dokładność pół centymetra, a więc w mirę
    > dokładnie. Bierzesz dwóch uprawnionych geodetów i mierzą oni odległość
    > stąd do tamtego lasu. Jak się zgodzi do pół centymetra to będzie cud.

    No jeżeli taśma ma te 10m (są dłuższe?) a do lasu mamy 10km, to błąd
    będzie +- 500cm.

    Poza tym mówią że błąd pojedynczego pomiaru powinien wynosić co najmniej
    tyle ile najmniejsza podziałka na skali, więc w sumie powinno być +-
    10m. No chyba że robią ten pomiar w tę i z powrotem 1000 razy, wtedy
    mniej (ale ile to nie pamiętam ;) ).

> [...]
    > Mierzy (zapewne dokładnie) odległość do tego samochodu i porównuje
    > wyniki. Ale samochód to nie jest płaska płyta więc raz załapie zderzak,
    > raz gril, raz szybę innym razem lusterko, a innym razem wogóle coś obok
    > samochodu. I błąd pomiarowy określa się przy milczącym założeniu, że
    > mierzymy odległość do tego samego punktu ci jest założeniem z dupy
    > wziętym. Uzyskasz z tego gówno na wyjściu mimo małego teoretycznie błędu
    > pomiarowego dokładnie z tego samego powodu z którego różnić bedą sie
    > wyniki pomiaru odległości do lasu dokonane dobrą taśmą przez dobrych

    Myślę że przy szacowaniu błedu względnego tego lidaru był brany pod
    uwagę jakiś rozsądny zakres drgania ręki oraz rzeczy o których piszesz
    pozyzej. Jeżeli nie - to rzeczywiście błąd urządzenia *w tym
    zastosowaniu* jest do kitu.

    > Nawiasem mówiąc - jak puścisz ten lidar w las z ręki, to dostaniesz
    > właśnie losowe wyniki - raz odbije się od jednego drzewa, raz od
    > drugiego, w zależności jak dalego od siebie stoją, to enty w lesie będą
    > się poruszać z prędkością pieszego lub naddziękową;)

    No i teraz, zamiast się zaperzać w swojej antyrobertowej krucjacie,
    zauważ że to co napisał Robert ma sens - w takiej sytuacji przyjąć wynik
    najmniejszy. A najmniejszym wynikiem przy odpowiednio wysokiej liczbie
    pomiarów będzie 0 (albo wartość ujemna).

    p. m.

  • 45. Data: 2018-03-23 16:11:30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.03.2018 o 16:02, m pisze:

> [...]
    > (notabene uczono mnie że wartość rzeczywista nie istnieje), zaś rośnie
    > prawdopodobieństwo że najmniejsza zmierzona prędkość jest niższa niż

    Podobnie jak przy rzucie kostką 100 ścienną - są takie do RPG. Też jak
    rzucisz 10 razy to najmniejsza wartość będzie _prawdopodobnie_ mniejsza
    niż prędkość samochodu w km/h, tylko co z tego?

    > Kwestia dobrania liczby pomiarów.

    Nie - kwestia, żeby mierzyć prędkość samochodu a nie zmianę odległości
    dwóch (prawodopodobnie różnych) punktów w czasie. W nawiasie to co istotne.

    Shrek

  • 46. Data: 2018-03-23 16:29:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 23.03.2018 o 16:09, m pisze:

    > No jeżeli taśma ma te 10m (są dłuższe?)

    Są.

    > a do lasu mamy 10km, to błąd
    > będzie +- 500cm.

    Nie w tym problem, a w definicji lasu.

    > Poza tym mówią że błąd pojedynczego pomiaru powinien wynosić co najmniej
    > tyle ile najmniejsza podziałka na skali,

    Wydaje mi się, że conajwyżej i połowę podziałki. Ale to szczegół.

> [...]
    > uwagę jakiś rozsądny zakres drgania ręki oraz rzeczy o których piszesz
    > pozyzej. Jeżeli nie - to rzeczywiście błąd urządzenia *w tym

    A jak to chcesz oszacować i przede wszystkim wykluczyć, że w czasie
    pomiaru nie doszło do "ponad rozsądego" drgania ręki? Jak oszacowali to
    skądinąd wiadomo +/- 3km/h, czyli zakładając że innych błędów nie ma
    wynosi to 25cm. Odległość od zderzaka do lusterka (co jest zupełnie
    rozsądnym zakresem) to jakiś metr. Więc... tak - te lidary nadają się
    może do pomiarów geodezyjnych, ale nie do pomiaru prędkości.

> [...]
    > najmniejszy. A najmniejszym wynikiem przy odpowiednio wysokiej liczbie
    > pomiarów będzie 0 (albo wartość ujemna).

    Dokładnie tak samo jak przy rzucie kostką. Ba jak rzucisz 100- kostką
    k-100, to jest również baaaardzo duża szansa, że zarówno najmniejszy
    wynik będzie mniejszy od prędości pojazdu, jak i któryś wynik będzie
    nawet prawidłowy;) Tylko my chcemy miernik prędkości a nie generator
    licznb pseudolosowych.

    Shrek

  • 47. Data: 2018-03-24 01:38:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-23, m <m...@g...com> wrote:

    > Wg mnie jest dopuszczalna. Nie ma żadnej pewności że którykolwiek pomiar
    > to prędkość pojazdu, ale jest pewność że każdy pomiar jest nie większy
    > niż prędkość pojazdu.
    >
    > A o pomiary przekraczające prędkość pojazdu przecież chodzi, nie?

    No właśnie nie. Masz być potencjalnie karany za przekroczenie prędkości
    pojazdem, a skoro sam przyznajesz, że to nie musi być prędkość tego
    pojazdu to jak to tak?

    --
    Marcin

  • 48. Data: 2018-03-24 01:45:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-23, m <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > (notabene uczono mnie że wartość rzeczywista nie istnieje), zaś rośnie
    > prawdopodobieństwo że najmniejsza zmierzona prędkość jest niższa niż

    Problemy są dwa. Pierwszy jest taki, że nie mierzysz w stałych
    waruknach i de facto to zawsze jest seria pojedynczych pomiarów a nie
    n-pomiraów dla z grubsza ustalonych warunków.

    Drugi problem jest taki, że jak to ma być wszystko zrobione rzetelnie,
    to dlaczego ma nie być ukarany kierowca co zpindala 10 ponad limit
    tylko dlatego, że jeden z pomiarów pokazał, że zpindala 2 do limitu? To
    już prędzej należałoby odrzucić wartości skrajne, co zresztą często się
    robi przy opracowywaniu pomiarów.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2018-03-24 10:52:29
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski napisał(a) :

> [...]
    > tylko dlatego, że jeden z pomiarów pokazał, że zpindala 2 do limitu? To
    > już prędzej należałoby odrzucić wartości skrajne, co zresztą często się

    Przy braku jakichkolwiek powtarzalnych warunków pomiarowych, gdy
    zmierzysz prędkość wentylatora nawiewu (tak, w niektórych
    samochodach tak się da), to jak możemy mówić o rzetelności pomiaru i
    skrajnych wynikach?

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 50. Data: 2018-03-24 12:48:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.03.2018 o 10:52, Zbynek Ltd. pisze:

> [...]
    > zmierzysz prędkość wentylatora nawiewu (tak, w niektórych samochodach
    > tak się da), to jak możemy mówić o rzetelności pomiaru i skrajnych

    To było raczej iskrą.

    Shrek