  • 11. Data: 2013-10-25 21:42:23
    Temat: Re: legitymacja prasowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Oct 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > Tak, ale to nie jest sytuacja, gdy ktoś sam sobie wydrukuje jakiś świstek.

    No nie jest.
    Ale jak ten (wydrukowany) podpisze?
    75.2 KPA

    > Dlatego napisałem "samo bycie dziennikarzem"

    Ale wtedy się zapętlamy - bo wcześniej w wątku było, że "bycie
    dziennikarzem" sprowadza się właśnie do świadczeń na rzecz
    zarejestrowanego czasopisma.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-10-26 01:55:05
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > No nie jest.
    > Ale jak ten (wydrukowany) podpisze?
    > 75.2 KPA

    Zamiast "dzie nnikarza" wstaw sobie "cudotwórcy". Albo "marsjanina".
    taka sama wairygodność, taka sama podstawa prawna, ten sam skutek :-)

    > Ale wtedy się zapętlamy - bo wcześniej w wątku było, że "bycie
    > dziennikarzem" sprowadza się właśnie do świadczeń na rzecz
    > zarejestrowanego czasopisma.

    Nie, na początku było o kameramenie nagrywającym straszaków.

  • 13. Data: 2013-10-26 13:29:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Oct 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > Zamiast "dzie nnikarza" wstaw sobie "cudotwórcy". Albo "marsjanina".
    > taka sama wairygodność,

    Oczywiście.
    Taką samą wiarygodność ma mój podpis na wekslu lub fakturze.

    > taka sama podstawa prawna, ten sam skutek :-)

    Ależ nieprawda.
    Ponieważ "marsjanin" nie implikuje żadnych uprawnień, nie można
    iść siedzieć za składanie fałszywych oświadczeń złożonych w celu
    naruszenia prawa.
    To w momencie UŻYCIA takiego świstka można naruszyć prawo!
    "Sytuacja" nie polega na wydrukowaniu, a użyciu.

    > Nie, na początku było o kameramenie nagrywającym straszaków.

    Primo, nie napisałem "na początku" lecz WCZEŚNIEJ, czyli czego
    dotyczyła gałąź a nie cały wątek, a secundo, jak najbardziej
    sprawa ta zahacza o "kamermana" - w zależności od tego, czy
    zarejestrował tytuł, jest dziennikarzem lub nie jest.
    Ściślej, sam mógł wskazać siebie za "będącego dziennikarzem".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-10-27 02:56:47
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

> [...]
    > naruszenia prawa.
    > To w momencie UŻYCIA takiego świstka można naruszyć prawo!
    > "Sytuacja" nie polega na wydrukowaniu, a użyciu.

    Gotfryd - jeszcze raz, bo uważam Ciebie za inteligentnego człowieka.

    Nie ma w polskim prawie bytu p.t. "legitymacja dziennikarska". Jest byt
    "dziennikarz", ale też pod pewnymi warunkami (zatrudniony lub pracujący na
    rzecz).

  • 15. Data: 2013-10-27 09:59:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie ma w polskim prawie bytu p.t. "legitymacja dziennikarska". Jest byt
    > "dziennikarz", ale też pod pewnymi warunkami (zatrudniony lub pracujący
    > na
    > rzecz).

    Rzućcie okiem na jakąkowliek legitymację prasową. Ta legitymacja właśnie
    zaświadcza, że jej własciciel jest zatrudniony, albo pracuje na rzecz
    jakiegoś tam medium. Właśnie z tego wynikają uprawnienia dziennikarza.

  • 16. Data: 2013-10-27 10:18:07
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > zaświadcza, że jej własciciel jest zatrudniony, albo pracuje na rzecz
    > jakiegoś tam medium. Właśnie z tego wynikają uprawnienia dziennikarza.

    Jeżeli wydrukujesz sobie legitymację mówiącą o tym, że jesteś dziennikarzem
    Rzeczpospolitej czy TVN24, to istotnie popełnisz fałszerstwo. Pytanie, czy
    może ono być karalne, ale to poza tą dyskusją.
    Natomiast jeśli legitymacja zawierać będzie informację, że jesteś
    współpracownikiem czy nawet autorem bloga "Kurczak Pieczony Codzienny" albo
    "Polowanie na radary straży miejskich", to w żaden sposób rzeczywistości
    nie fałszujesz.

  • 17. Data: 2013-10-27 10:24:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > albo
    > "Polowanie na radary straży miejskich", to w żaden sposób rzeczywistości

    Dokłądnie masz rację. Wydrukowanie i posłużenie się legitmacją prasawą
    przykąłdowow TVP jest posłużenie się sfałszowanym dokumentem, czyli
    przestępstwem, samo w sobie. Natomiast rreporter gazety Kurczak Pieczony
    Codzienny nie bezie poważany. Dzinnikarze czasem tak kombinują, ze za pół
    darmo robią coś dla jakiejgoś poczytnego magazynu, by tylko legitymację
    dostać, a faktycznie na boku kasę robią na jakimś badziewiu.

  • 18. Data: 2013-10-27 10:57:37
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > darmo robią coś dla jakiejgoś poczytnego magazynu, by tylko legitymację
    > dostać, a faktycznie na boku kasę robią na jakimś badziewiu.

    Oj, nie doceniasz blogów :-)
    Wbrew takim opiniom, jednoosobowe redakcje czasem mogą bardziej zaszkodzić,
    szczególnie lokalnym politykom, niż znikające molochy typu Rzepa.

  • 19. Data: 2013-10-27 13:44:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Oj, nie doceniasz blogów :-)
    > Wbrew takim opiniom, jednoosobowe redakcje czasem mogą bardziej
    > zaszkodzić,
    > szczególnie lokalnym politykom, niż znikające molochy typu Rzepa.

    Ale jak masz konferencję premiera, to dzinnikarz gazety Kurczak ... może
    nie dostać akredytacji.

  • 20. Data: 2013-10-28 10:18:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Oct 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > Gotfryd - jeszcze raz, bo uważam Ciebie za inteligentnego człowieka.
    >
    > Nie ma w polskim prawie bytu p.t. "legitymacja dziennikarska".

    Bo to nie gra roli, w jakiej formie jest sporządzone owo oświadczenie.
    Dziwi mnie, że przywiązujesz wagę do formy (w postaci "legitymacji"),
    równie wysoką wartość ma takie oświadczenie złożone na marginesie
    gazety.
    Grunt żeby podpis był.
    Tylko jakoś się "nie przyjęło", żeby bank przyjmował klientów
    w garażu a weksle wypisywało na marginesach gazet.
    Jakoś tak też zwyczajowo ewidencji VAT nie spisuje się na
    wymienionych marginesach gazet - choć wolno, przeszkód nie
    ma, byleby były wszystkie potrzebne informacje (wyjaśniam,
    że przepisy nie zabraniaja aby taka ewidencja była "w częściach").

    To i pewne przywiązanie do "formy" jest - ale to NIE Z FORMY
    wynika sens "legitymacji dziennikarskiej", lecz z zawartego
    w niej oświadczenia!

    > Jest byt "dziennikarz", ale też pod pewnymi warunkami

    Otóż to.
    I "legitymacja" jest oswiadczeniem, że inkryminowany niniejszym
    ten warunek wypełnia.

    pzdr, Gotfryd