  • 21. Data: 2013-10-28 10:20:28
    Temat: Re: legitymacja prasowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Oct 2013, Maciej Bebenek wrote:

    > Jeżeli wydrukujesz sobie legitymację mówiącą o tym, że jesteś dziennikarzem
    > Rzeczpospolitej czy TVN24, to istotnie popełnisz fałszerstwo. Pytanie, czy
    > może ono być karalne, ale to poza tą dyskusją.
    > Natomiast jeśli legitymacja zawierać będzie informację, że jesteś
    > współpracownikiem czy nawet autorem bloga "Kurczak Pieczony Codzienny" albo
    > "Polowanie na radary straży miejskich", to w żaden sposób rzeczywistości
    > nie fałszujesz.

    Pic w tym, że jeśli "Kurczak Pieczony Codzienny" jest zarejestrowanym
    w sądzie tytułem prasowym, to z p. widzenia prawa niczym nie różni się
    od innych tytułów.
    I zdaje się o ten kontekst zahacza dyskusja.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2013-10-28 13:41:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > od innych tytułów.
    > I zdaje się o ten kontekst zahacza dyskusja.

    Jesli to bedzie konferencja prasowa urzędnika, to masz rację. Ale jak to
    bedzie konferencja prasowa jakiegoś polityka przykładowo, to moze on sobie
    zaprosić TVN, TVP, Gazetę Wyborczą i powiedzieć, że Pieczonego Kurczaka
    sobie nie życzy. Nic mu nie zrobisz.

    Po za tym jest jeszcze kwestia dystrybucji wiedzy o różnych wydarzeniach. U
    nas przykłądowo rzecznik ma gdzieś tam na liście wysyłkowej kilku
    dziennikarzy lokalnych i do nich wysyła zajawki o co ciekawszych
    wydarzeniach. Pieczonego Kurczaka nie będzie miał dopisanego i tyle.
    Oczywiście, jak dziennikarz Pieczonego Kurczaka osobiście sie pofatyguje do
    "fabryki" i zapyta, to zotanie potraktowany z należytym mu szacunkiem.
    Rzecz w tym, że musiałby wiedzieć, o co zapytać.

    Nigdy specjalnie sie nie interesowałem tym zagadnieniem, ale z rozmów
    wynika, ze mniej więcej tak się to kręci.

  • 23. Data: 2013-10-28 17:04:13
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

> [...]
    > od innych tytułów.
    > I zdaje się o ten kontekst zahacza dyskusja.

    Obowiązkow rejestracji, ograniczanemu ostatnio przez sądy do możliwości
    rejestracji, podlegają tylko niektóre, wskazane przez ustawę tytuły
    prasowe.
    Teoretycznie żaden portal internetowy nie musi występować (czytaj -sąd i
    tak odrzuci) o rejestrację. Co nie oznacza, że przedstawiciel takiego
    tytułu nie jest dziennikarzem.

  • 24. Data: 2013-10-28 21:08:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2013, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > zaprosić TVN, TVP, Gazetę Wyborczą i powiedzieć, że Pieczonego Kurczaka sobie

    Oczywiście.
    Może sobie nie zażyczyć również TVN :)

    Mi raczej chodziło o poruszaną kwestię możliwości skorzystania
    przez "redaktora" z ochrony prawnej - czyli np. przypadek urzędniczy.
    "Informacja się należy" i prasie nie może odmówić wyjaśnień (choćby
    takich, że dana informacja stanowi tajemnicę państwową :P)

    > Po za tym jest jeszcze kwestia dystrybucji wiedzy o różnych wydarzeniach.

    Jasne.
    Ale szło o stronę prawną, a nie o to, że do konkretnego wypadku
    nie wezwano akurat straży pożarnej ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2013-10-28 21:12:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2013, Maciej Bebenek wrote:

> [...]
    > prasowe.
    > Teoretycznie żaden portal internetowy nie musi występować

    Jeszcze raz, większymi literami:

    JEŚLI PORTAL *CHCE* WYSTĘPOWAĆ I *W TYM CELU* REJESTRUJE SIĘ
    W SĄDZIE... (patrz VaGla :))

    Tego dotyczy dyskusja, a ściślej - fakt, że przedstawienie
    podpisanej "legitymacji prasowej" stanowi oświadczenie przekładającego,
    iż dla takiej właśnie "prasy" pracuje.

    > (czytaj -sąd i tak odrzuci) o rejestrację.

    Ale na to sąd już musi się śladowo wysilić, stawiając jakiś zarzut :)
    (no dobra, wiem, to składacz wniosku będzie wyjaśniał że nie jest
    wielbłądem, szczegół)

    > Co nie oznacza, że przedstawiciel takiego
    > tytułu nie jest dziennikarzem.

    Nie było mowy o legitce (czytaj: oświadczeniu) "dziennikarskiej"
    lecz "prasowej" jak rozumiałem :D

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2013-10-29 17:19:13
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Jeszcze raz, większymi literami:
    >
    > JEŚLI PORTAL *CHCE* WYSTĘPOWAĆ I *W TYM CELU* REJESTRUJE SIĘ
    > W SĄDZIE... (patrz VaGla :))

    Sorry, Gotfryd: UPP, art. 20 czytany wraz z art. 7 ust. 2 p. 2 i 3

    > Nie było mowy o legitce (czytaj: oświadczeniu) "dziennikarskiej"
    > lecz "prasowej" jak rozumiałem :D

    Legitymacja prasowa zwyczajowo stwierdza, że jej okaziciel jest
    dziennikarzem :-P