  • 1. Data: 2013-10-16 18:49:15
    Temat: legitymacja prasowa
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Hej, oglądam ja sobie kolejny odcinek Emil - pogromca straszaków (
    https://www.youtube.com/watch?v=2c_h9KlHVk0#t=665 ) i tak mnie coś
    tknęło. Ile warta jest ta legitymacja dziennikarska Emila? W sumie,
    jeśli się nie mylę, to jest on "tylko" blogerem. Czy daje ona mu jakieś
    przywileje? Czy bez tej legitymacji nie mógłby robić tego co robi?

    Jeden z ostatnich wyroków uniewinniających Emila opierał się na
    "społecznej służbie" Emila Rau, wynikającej z jego obowiązków
    dziennikarskich. Bez legitki by go skazali?

  • 2. Data: 2013-10-16 22:09:06
    Temat: Re: legitymacja prasowa
    Od: "Krzysztof 'kw1618' (W-wa)" <a...@m...www.pl>

    Dnia Wed, 16 Oct 2013 18:49:15 +0200, PlaMa napisał(a):

> [...]
    > "społecznej służbie" Emila Rau, wynikającej z jego obowiązków
    > dziennikarskich. Bez legitki by go skazali?

    jakiś czas temu może rok, a może 2 lata temu a może jeszcze dawniej był
    wałkowany temat odnośnie rejestrowania portali i stron www jako czasopismo.
    jak ma zarejestrowane czasopismo, to obowiązuje go prawo prasowe z
    przywilejami i obowiązkami w tej ustawie zawartymi, a czasem jest to
    korzystne i prawem prasowym można sie zasłonić.

    Ja nie rejestrowałem swojego portalu, bo mi osobiście nic mi to nie daje,
    nic nie ułatwia, nic nie utrudnia.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://foto.3mam.net/album4/tarchomin/index4.php

  • 3. Data: 2013-10-16 23:49:12
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    PlaMa <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > się nie mylę, to jest on "tylko" blogerem. Czy daje ona mu jakieś
    > przywileje? Czy bez tej legitymacji nie mógłby robić tego co robi?

    Legitymacja prasowa poświadcza, że okaziciel ma legitymację prasową :-)
    Tylko tyle i aż tyle.
    Żaden akt prawny nie mówi, kto, kiedy i komu takową wystawia. Ale... na
    wielu ludzi (firmy i instytucje) działa jak czerwone (albo zielone) światło

    > Jeden z ostatnich wyroków uniewinniających Emila opierał się na
    > "społecznej służbie" Emila Rau, wynikającej z jego obowiązków
    > dziennikarskich. Bez legitki by go skazali?

    Pewnie sędzia był jednym z takich ludzi. Bo o tym, co człowiek robi, nie
    mówi legitymacja.

  • 4. Data: 2013-10-17 08:35:59
    Od: a...@g...pl

    Krzysztof 'kw1618' (W-wa) wrote:

> [...]
    > prasowe z przywilejami i obowiązkami w tej ustawie zawartymi, a czasem
    > jest to korzystne i prawem prasowym można sie zasłonić.

    Tyle, że legitymację prasową sobie możesz zrobić, choćby w domu na drukarce,
    bez rejestrowania czegokolwiek.

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 5. Data: 2013-10-18 00:02:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Oct 2013, PlaMa wrote:

    > Ile warta jest ta legitymacja dziennikarska Emila? W sumie, jeśli się nie
    > mylę, to jest on "tylko" blogerem. Czy daje ona mu jakieś przywileje?

    Rzuć okiem do blogu Vagli.
    On był jak nie pierwszym to jednym z pierwszym blogerów który poddał
    "próbie ognia" przepisy stanowiące że <uwaga, istotne uproszczenie>
    "internet jest prasą".
    Zarejestrował mianowicie stronę jako tytuł prasowy właśnie.
    Ma tam polinkowane ze sobą opisy, ciekawostki i wyroki w tej
    kwestii (ale nie "legitki", lecz "prasowości" blogu)

    A tak swoją drogą, rzuć okiem do ostatnich wątków, w zwyczajowych
    dwu tygodniach gdzieś o tym wspominałem - o powołaniu się
    rzecznika PKN na traktowanie "internetu jak prasy" konkretnie.

    > służbie" Emila Rau, wynikającej z jego obowiązków dziennikarskich. Bez
    > legitki by go skazali?

    To nie legitka przesądza o "byciu prasą", lecz rejestracja w sądzie.
    Natomiast nie wypowiem się czy jest jakaś regulacja przesądzająca
    o BYCIU DZIENNIKARZEM konkretnej prasy na podstawie legitki :)
    (bo nie wiem).
    Dla porządku przypomnę, że przypadki kiedy to dokumenty prywatne
    (wystawiane przez prywatne podmioty) mają "moc" administracyjną
    są wcale nierzadkie, pierwsze z brzegu są faktury, ale mam
    również np. dokumenty wydane przez prywatną firmę kominiarską
    odnośnie wymogów wobec komina - i wcale nie są to "regulacje
    umowne", lecz przesądzające o legalności danego projektu
    lub użytkowania.

    Tylko podstawę prawną takiego traktowania danego dokumentu
    prywatnego wypadałoby znać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-10-19 23:38:32
    Od: "Krzysztof 'kw1618' (W-wa)" <a...@m...www.pl>

    Dnia Thu, 17 Oct 2013 08:35:59 +0200, a...@g...pl napisał(a):

    > Tyle, że legitymację prasową sobie możesz zrobić, choćby w domu na drukarce,
    > bez rejestrowania czegokolwiek.

    wszystko sie zgadza, tylko nie masz wtedy argumentów w razie
    chęci/konieczności przekonania kogoś kto nie da sie przekonac

    no chyba, że siłowe

  • 7. Data: 2013-10-21 15:41:44
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    > Tylko podstawę prawną takiego traktowania danego dokumentu
    > prywatnego wypadałoby znać :)

    Ok, jeśli dobrze zrozumiałem przesłanie Twojego postu, to uzasadniałeś,
    że Emil jest dziennikarzem (mam nadzieję, że moje "tylko blogger" nie
    zostało odebrane jako brak szacunku czy kpina) natomiast wróćmy do
    głównego pytania - jest więc dziennikarzem, co mu to daje, oprócz
    jakiegoś autorytetu mogącego działać na rozmówców?

  • 8. Data: 2013-10-21 17:29:35
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    PlaMa <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > głównego pytania - jest więc dziennikarzem, co mu to daje, oprócz
    > jakiegoś autorytetu mogącego działać na rozmówców?

    Samo "bycie dziennikarzem" formalnie nic mu nie daje.

  • 9. Data: 2013-10-22 22:33:57
    Od: Karol Misiukiewicz <k...@t...pl>

    Dnia Mon, 21 Oct 2013 17:29:35 +0200, Maciej Bebenek napisał(a):

    > Samo "bycie dziennikarzem" formalnie nic mu nie daje.

    jesli od kogoś się o czymś dowie, a jest dziennikarzem zarejestrowanej
    gazety/czasopisma to nie można go zmusić do ujawnienia skąd to wie

    zwykłej osobie mozesz postawić zarzut utrudniania

  • 10. Data: 2013-10-23 00:50:56
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Karol Misiukiewicz <k...@t...pl> wrote:

    > jesli od kogoś się o czymś dowie, a jest dziennikarzem zarejestrowanej
    > gazety/czasopisma to nie można go zmusić do ujawnienia skąd to wie

    Tak, ale to nie jest sytuacja, gdy ktoś sam sobie wydrukuje jakiś świstek.
    Dlatego napisałem "samo bycie dziennikarzem"