  • 1. Data: 2003-06-28 15:14:21
    Temat: kradziony samochod kupiony w dobrej wierze
    Od: "xmarcel" <x...@n...gazeta.pl>

    witam
    brat kupil samochod, sprowadzony z niemiec, w komisie w pazdzierniku 2001r.
    teraz komis ten juz nie istnieje, a kraza plotki, ze handlowali tam
    kradzionymi samochodami.
    no i brat teraz obawia sie, ze moze stracic ten samochod, gdyby okazalo sie,
    ze on rowniez byl kradziony.
    po jakim czasie od zakupu w dobrej wierze kradzionego samochodu, prawnie
    stanie sie on jego wlasnoscia??
    TIA
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-06-28 15:35:03
    Temat: Re: kradziony samochod kupiony w dobrej wierze
    Od: "Ewcia" <m...@m...pl>

    ruchomości - tylko w dobrej wierze - 3 lata
    ewcia

  • 3. Data: 2003-06-28 15:36:22
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > kradzionymi samochodami.
    > no i brat teraz obawia sie, ze moze stracic ten samochod, gdyby okazalo

    no i moze stracic, jesli samochod byl kradziony.

    > po jakim czasie od zakupu w dobrej wierze kradzionego samochodu, prawnie
    > stanie sie on jego wlasnoscia??

    art 169kodeksu cywilnego - 3 lata
    pozdr
    ssj5

  • 4. Data: 2003-06-28 15:42:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kodeks Cywilny: Art. 174. Posiadacz rzeczy ruchomej nie będący jej
    właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat
    trzech jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.

  • 5. Data: 2003-06-28 16:20:54
    Od: "onsok" <onsok@wp_.pl>

    ssj5 wrote:

    > art 169kodeksu cywilnego - 3 lata

    Nieprawda. Po uplywie 3 lat od kradziezy samochodu, a nie po uplywie
    3 lat od zakupu. Gdy brat kupowal ten samochod ten termin przeciez juz
    mogl uplynac.
    --
    Pozdrawiam.
    onsok

  • 6. Data: 2003-06-28 16:28:40
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Nieprawda. Po uplywie 3 lat od kradziezy samochodu, a nie po uplywie
    > 3 lat od zakupu. Gdy brat kupowal ten samochod ten termin przeciez juz
    > mogl uplynac.
    > --
    dokladnie.masz racje.podany przeze mnie artykul mowi o 3 latach od daty
    kradziezy. sorki za nieprecyzyjnosc
    pozdr
    ssj5

  • 7. Data: 2003-06-28 20:11:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jun 2003, onsok wrote:

> [...]
    >+ >> po jakim czasie od zakupu w dobrej wierze kradzionego samochodu,
    >+ >> prawnie stanie sie on jego wlasnoscia??

    Oczywiście.

    >+ Po uplywie 3 lat od kradziezy samochodu, a nie po uplywie
    >+ 3 lat od zakupu.

    No to *nie ta* nieprawda.
    Samochód był kradziony w cywilizowanym kraju, a w takich nie ma
    zwyczaju uznawaniu że "rzecz już przestała być kradziona".
    Jak się pojawi na terenie Niemiec (albo innego kraju który
    stosuje podobne zasady) to może później dochodzić odszkodowania
    od złodzieja lub pasera od którego kupił "w dobrej wierze" :>
    Samochód według właściwości miejsca dokonania przestępstwa
    *AFAIK* nadal jest własnością prawowitego właściciela !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-06-29 05:11:25
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > No to *nie ta* nieprawda.
    > Samochód był kradziony w cywilizowanym kraju, a w takich nie ma
    > zwyczaju uznawaniu że "rzecz już przestała być kradziona".

    mozesz podac z jakiego przepisu taki wniosek wysnules?
    BTW w latach 90-tych sporo bylo zabezpieczanych pojazdow - ktore pochodzily
    z Niemiec/byly tam kradzione/ tym z posiadaczy, ktorzy nabyli je w dobrej
    wierze i minal 3 -letni okres - sad nie zabezpieczal pojazdow, wracaly z
    powrotem do nich.

    > Jak się pojawi na terenie Niemiec (albo innego kraju który
    > stosuje podobne zasady) to może później dochodzić odszkodowania
    > od złodzieja lub pasera od którego kupił "w dobrej wierze" :>

    zawsze moze z takim roszczeniem wystapic. nawet jak samochod jest kradziony
    w kraju.

    pozdr
    ssj5

  • 9. Data: 2003-06-29 13:09:45
    Od: "Wildcat" <w...@s...com>

    > 2001r.

    zeby sie jeszcze nie okazalo, ze np. byl nie oclony lub np. mial "sprytnie"
    przebite numery..... bo brat jeszcze moze zaplacic clo za niego :-(

    > -----------------
    Pozdrawiam,
    Wildcat

  • 10. Data: 2003-06-30 14:13:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jun 2003, ssj5 wrote:

> [...]
    >+
    >+ mozesz podac z jakiego przepisu taki wniosek wysnules?

    Nie, nie mam na HDD niemieckich przepisów :], zeznaję że
    nie mam również namiarów na opisy. Niemniej opisy czytałem
    (w *naszej* prasie) - ludzi którzy się zdziwili :>

> [...]
    >+ wierze i minal 3 -letni okres - sad nie zabezpieczal pojazdow, wracaly z

    Piszesz o *polskim* sądzie ?
    Oczywiście.

    >+ > Jak się pojawi na terenie Niemiec (albo innego kraju który

    To powyżej nie było przypadkowe.
    Jeśli samochód ma niemieckiego właściciela, był ukradziony
    w Niemczech i zostanie *tam* zatrzymany - to mi się zdawało
    że niemiecki sąd (i policja) nie będą związane polskim prawem ??
    Chyba fakt wywiezienia kradzionego towaru "na chwilę" za granicę
    nic nie zmienia, bo bym się zdziwił :]
    Tego czy jest istotne w sprawie, czy polski sąd już coś postanawiał
    (i np. orzekł że "samochód jest własnością nabytą legalnie") - nie
    rozpatrywałem, ciekawe :) - ale wątpię.

> [...]
    >+
    >+ zawsze moze z takim roszczeniem wystapic. nawet jak samochod jest kradziony

    Nie o to szło: "właściciel" (wg polskiego prawa) któremu samochód
    niemiecki sąd zabrał "bo był kradziony 7 lat temu" może sobie
    szukać tego od kogo kupił :], bo zagranicą samochód nie jest
    jego. Jest *nadal* kradziony (i własnością prawowitego właściciela
    lub [już] jego ubezpieczalni) !

    BTW: czy ty zasugerowałeś, że wg polskiego prawa ktoś nabywający
    kradziony samochód, jeśli go *nie* utraci (bo "nabył w dobrej
    wierze i 3 lata minęło") ma *nadal* prawo żądania zapłaty
    od pasera/złodzieja ?? -:O

    pozdrowienia, Gotfryd