  • 1. Data: 2003-10-17 21:18:40
    Temat: jak ustanowic wspolwlasnosc?
    Od: Taras <h...@w...pl>

    witajcie

    Google wypluwaja mase linkow na temat zniesienia współwłasności, a mnie
    interesuje dokladnie odwrotna sytuacja.

    Kupuje mieszkanie, ze wzgledu na premie gwarancyjna z ksiazeczki
    mieszkaniowej umowa bedzie tylko na mnie. No ale chce, zeby pozniej
    mieszkanie bylo wspolna wlasnoscia moja i dziewczyny. Jak to zrobic?
    (wiem, "najprostszym" rozwiazaniem jest slub cywilny przed zakupem ;) )

    pozdrowienia
    Przemek

  • 2. Data: 2003-10-17 21:39:26
    Temat: Re: jak ustanowic wspolwlasnosc?
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Taras" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mieszkanie bylo wspolna wlasnoscia moja i dziewczyny. Jak to zrobic?
    > (wiem, "najprostszym" rozwiazaniem jest slub cywilny przed zakupem ;) )

    No tak ale wtedy mialbys (mielibyscie) do czynienia z tzw wspolwlasnoscia
    laczna ktora charakteryzuje sie m.in. tym ze do czasu ustania wspolnosci
    majatkowej miedzy malzonkami zadne z was nie mogloby zadac jej zniesienia
    ( a chyba nie o to chodzi ;-))))

    Najprosciej dokonac darowizny na rzecz dziewczyny ktorej przedmiotem
    bylaby jakas czesc ulamkowa prawa wlasnosci lokalu (zakladam ze
    mieszkanie jest odrebna wlasnocia lokalu (?) - forma darowizny -akt
    notarialny!!)

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-10-18 09:55:44
    Od: Taras <h...@w...pl>

    On Fri, 17 Oct 2003 23:39:26 +0200, NoMAD <l...@o...pl> wrote:

> [...]
    > majatkowej miedzy malzonkami zadne z was nie mogloby zadac jej zniesienia

    szczerze mówiąc nie przeszkadzalo by mi to ;), a tak przy okazji, czy
    jest jakiś inny sposób na współwłasność łączną, czy to jest
    "zarezerwowane" dla małżonków?

> [...]
    > bylaby jakas czesc ulamkowa prawa wlasnosci lokalu (zakladam ze
    > mieszkanie jest odrebna wlasnocia lokalu (?) - forma darowizny -akt

    Mieszkanie spółdzielcze własnościowe, kupowane za nasze wspólne
    pieniądze, a jedynie z powodu tej nieszczesnej książeczki mieszkaniowej
    umowa musi byc tylko na mnie.

    rozumiem, że w przypadku darowizny nie omina mnie koszty, gdzie moge
    poczytac o stawkach itd.

    pozdrawiam i dzięki za pomoc
    Przemek

  • 4. Data: 2003-10-18 15:09:49
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    > >>
    > szczerze mówiąc nie przeszkadzalo by mi to ;), a tak przy okazji, czy
    > jest jakiś inny sposób na współwłasność łączną, czy to jest

    Generalnie wspolwlasnosc laczna jest "zarezerwowana" dla 2 stosunkow
    prawnych: spolki cywilnej i malzenstwa i jest regulowana przepisami ktore do
    tych stosunkow sie tycza. Np wspolwlasnasc laczna malzonkow- przepisami
    kodeksu rodzinnego i op. a spolka przepisami art 860 kc

    > Mieszkanie spółdzielcze własnościowe, kupowane za nasze wspólne
    > pieniądze, a jedynie z powodu tej nieszczesnej książeczki mieszkaniowej
    > umowa musi byc tylko na mnie.

    Mozesz dokonac zbycia udzialu we wlasnosciowym spoldzielczym prawie
    do lokalu (akt notarialny!) ale twoja luba (ile sie nie myle) powinna zostac
    czlonkiem
    spoldzielni. Jest to warunek nabycia tego prawa. Generalnie Spoldzielnia
    powinna sie zgodzic jesli kandydatka spelnia wymagania statutowe
    spoldzielni.

    > rozumiem, że w przypadku darowizny nie omina mnie koszty, gdzie moge
    > poczytac o stawkach itd.

    Tu nie bardzo sie orientuje. Dowiedz sie w US (podatek) i u notariusza

    pozdrawiam