  • 1. Data: 2003-10-17 20:29:29
    Temat: Oszukany przez Agencje Nieruchomości - proszę o porad
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    Witam
    Przymierzam się do zakupu mieszkania i znalazłem pewne które by mnie
    interesowało w agencji (niestety).
    Na początku zanim poszedłem obejrzeć to mieszkanie musiałem podpisać u
    nich jakieś pismo na temat prowizji i kary jeśli kupię to poza ich plecami.
    Po obejrzeniu mieszkania zdecydowałem się na nie i powiedziałem to w agencji
    a oni powiedzieli że powiedzą to właścicielom mieszkania i że nikogo już nie
    będą umawiać na oglądanie tego mieszkania bo jest zarezerwowane dla mnie.
    Niestety, okazało się że umawiali inne osoby na oglądanie tego
    mieszkania, a właścicielowi mówili że nie dałem odpowiedzi. Mi natomiast
    mówili że właściciel nie jest jeszcze do końca zdecydowany.
    Tak więc ja czekałem a inni oglądali, aż w końcu się zdecydował ktoś
    inny na zakup tego lokalu, a mi powiedzieli w agencji że tamci właściciele
    jednak nie sprzedają tego mieszkania.
    Po odwiedzeniu właścicieli osobiście okazało się że jest to nieprawda i
    że po prostu mieszkanie ma zaklepane ktoś kto przyszedł po mojej wizycie
    razem z przedstawicielem agencji bo ja niby nie dałem odpowiedzi.

    Dlatego też mam kilka pytań:
    1. Czy w jakiś sposób mogę zrezygnować z usług tej agencji.
    2. Czy mogę kupić to mieszkanie bez korzystania z usług agencji nie ponosząc
    żadnych kosztów.
    3. Czy to zobowiązanie które podpisałem mogę w jakiś sposób anulować.
    4. Jak można sprawdzić agencję.

    Pozdrawia
    Bartek

  • 2. Data: 2003-10-17 20:51:15
    Od: "" <d...@c...pl>

> [...]
    > żadnych kosztów.
    > 3. Czy to zobowiązanie które podpisałem mogę w jakiś sposób anulować.

    Moim zdaniem możesz odstąpić od umowy (wypowiedzieć ją bez zachowania terminu
    wypowiedzenia). I możesz żądać zwrotu zapłaconego już agencji wynagrodzenia.
    Skargi, wydawanie licencji i chyba rejestr agencji nieruchomości prowadzi
    Ministerstwo Infrastruktury - Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast (nie wiem,
    czy jeszcze istnieje jako odrębna od ministerstwa instytucja)

    Jeśli jednak dokonasz zakupu mieszkania, które ta agencja Ci znalazła (choć
    nieładnie się zachowała), to moim zdaniem powinieneś zapłacić agencji stosowne
    (być może mniejsze niż umówione ) wynagrodzenie za wyszkuanie mieszkania.
    Chyba, że udowodnisz, że i bez pośrednictwa agencji znalazł być to własnie
    mieszkanie.

    dp

  • 3. Data: 2003-10-17 21:08:47
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    [...]
    > Moim zdaniem możesz odstąpić od umowy (wypowiedzieć ją bez zachowania
    terminu
    > wypowiedzenia). [...]

    MSZ odstapienie od umowy jest ZUPELNIE czym innym od wypowiedzenia
    (obojetnie czy z zachowanym czy nie terminem wypowiedzenia)

  • 4. Data: 2003-10-17 22:44:19
    Od: "" <d...@c...pl>

    > [...]
    > terminu
    >
    > MSZ odstapienie od umowy jest ZUPELNIE czym innym od wypowiedzenia
    > (obojetnie czy z zachowanym czy nie terminem wypowiedzenia)

    Jest czymś innym, zgadza się. Ale nie zupełnie. Wypowiedzenie (zwłaszcza bez
    zachowania terminu wypowiedzenia) przy umowach ciągłych spełnia podobne funkcje,
    co odstąpienie przy innych umowach.
    Nie wiadomo bowiem, czy ta umowa z agencją nieruchomości to umowa skutku, czy
    umowa starannego działania (umowa ciągła).
    Poza tym obydwa są jednostronnymi oświadczeniami woli (czynnościami prawnymi).

    dp

  • 5. Data: 2003-10-18 00:00:03
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

> [...]
    bez
    > zachowania terminu wypowiedzenia) przy umowach ciągłych spełnia podobne

    Roznica jest kolosalna.
    wypowiedzenie ma skutek ex nunc (np. umowa najmu)
    odstapienie od umowy - ex tunc (np. umowa sprzedazy)

    ALE np. umowa pozyczki- mozna wypowiedziec i odstapic

  • 6. Data: 2003-10-18 12:28:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Oct 2003, Bartek wrote:
    [...]
    >+ Na początku zanim poszedłem obejrzeć to mieszkanie musiałem podpisać u
    >+ nich jakieś pismo
    [...]
    >+ Po obejrzeniu mieszkania zdecydowałem się na nie i powiedziałem to w agencji
    >+ a oni powiedzieli że powiedzą to właścicielom mieszkania i że nikogo

    Mi się zdaje że szanowni dyskutanci pominęli jeden drobiazdg:
    ++++++
    § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jakš
    ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia.
    ------

    Moim zdaniem "uzupełniłeś umowę".
    I jeśli *dałeś na piśmie* jakieś zobowiązanie - to w momencie
    kiedy agencja dawała zobowiązanie jedynym sensownym wyjsciem
    było wziąć je na piśmie.
    "w dniu... agencja... oświadcza że do momentu zawarcia lub
    rezygnacji z umowuy wycofuje przedmiot umowy z oferowania
    innym klientom".
    Nie bić :) (mnie !), ale co robić.... :(
    [...]
    >+ mieszkania, a właścicielowi mówili że nie dałem odpowiedzi. Mi natomiast
    >+ mówili że właściciel nie jest jeszcze do końca zdecydowany.

    Jaki masz dowód wobec twojego podpisu że "ty się zobowiązujesz" ?

    >+ Dlatego też mam kilka pytań:
    >+ 1. Czy w jakiś sposób mogę zrezygnować z usług tej agencji.

    Nie kupując mieszkania ? (wiem, wiem...)

    [...]
    >+ 4. Jak można sprawdzić agencję.

    ??
    Łazić z obstawą 3 prawników ?
    Przyznaję bez bicia że pewnie na taki numer też mógłbym
    dać się "podpuścić"... Po szkodzie to każdy mądry :[
    (nawet jak nie swojej :)).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-10-20 06:44:59
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    > Moim zdaniem możesz odstąpić od umowy (wypowiedzieć ją bez zachowania
    terminu
    > wypowiedzenia). I możesz żądać zwrotu zapłaconego już agencji
    wynagrodzenia.

    W jaki sposób?

> [...]
    > Chyba, że udowodnisz, że i bez pośrednictwa agencji znalazł być to własnie

    Czyli jednak muszę?
    Ale co jeśli właściciel mieszkania nie podpisał z agencją niczego i wycofał
    się. Czy oni mieli prawo mi to mieszkanie pokazać?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 8. Data: 2003-10-20 08:43:50
    Od: Radzisz <n...@l...spamu.invalid.pl>

    Bartek wrote:

    > terminu

    > wynagrodzenia.
    zapłaciłeś agencji prowizję czy wpłaciłeś właścicielowi zadatek ??
    (przepraszam już się pogubiłem)

    > Czyli jednak muszę?
    musisz, to że zachowali się jak barany, nie zmienia faktu, że pokazali
    Ci to mieszkanie.

    > Ale co jeśli właściciel mieszkania nie podpisał z agencją niczego i wycofał
    > się. Czy oni mieli prawo mi to mieszkanie pokazać?
    Właściciel nie musi mieć z agencją umowy, żeby sprzedać Tobie swoje
    mieszkanie.

    Dziwi mnie postępowanie tej agencji ... przecież jeżeli chcesz kupić to
    mieszkanie to powinni jak najszybciej doprowadzić do podpisania umowy
    przedwstępnej, czy aktu notarialnego i zgarnąć prowizję i cieszyć się z
    zakończonej transakcji.
    Może zaproponowałeś za niską cenę właścicielowi ? Może bierzesz kredyt a
    właściciel potrzebuje "na jutro" gotówkę ???

    Radzisz

  • 9. Data: 2003-10-21 06:24:33
    Od: "Bartek" <b...@p...fm>

    > zapłaciłeś agencji prowizję czy wpłaciłeś właścicielowi zadatek ??
    > (przepraszam już się pogubiłem)

    Nie nikomu nic nie zapłaciłem.

> [...]

    > Może zaproponowałeś za niską cenę właścicielowi ? Może bierzesz kredyt a
    > właściciel potrzebuje "na jutro" gotówkę ???

    Mnie też to dziwi
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 10. Data: 2003-10-21 13:55:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2003, Radzisz wrote:

    >+ Bartek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ mieszkanie to powinni jak najszybciej doprowadzić do podpisania umowy
    >+ przedwstępnej, czy aktu notarialnego i zgarnąć prowizję i cieszyć się z

    Jak znaleźli jelenia na którym zarobią dwa czy trzy razy więcej
    niż na Bartku - to się mniej dziwię niż ty.

    pozdrowienia, Gotfryd