  • 1. Data: 2003-01-17 16:25:20
    Temat: fałszowanie zeznań
    Od: "darek" <D...@w...pl>

    Mam pytanie, co grozi za sfałszowanie zeznań, pod którymi ja się
    podpisałem(to znaczy, zamazanie korektorem i poprawienie) ?

    Andrzej

  • 2. Data: 2003-01-17 20:58:23
    Temat: Re: fałszowanie zeznań
    Od: "Asdax" <a...@p...NO_SPAM.fm>

    cwiartowanie jajcarnia jak nic...
    pzdr
    Asdax

  • 3. Data: 2003-01-20 20:22:43
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Na początek kilka przepisów:

    Art. 233 kk
    § 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić
    od jej wymierzenia, jeżeli: (...)
    2) sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię lub
    tłumaczenie, zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.

    Art. 235. kk
    Kto, przez tworzenie fałszywych dowodów lub inne podstępne zabiegi,
    kieruje przeciwko określonej osobie ściganie o przestępstwo, w tym i
    przestępstwo skarbowe, wykroczenie, wykroczenie skarbowe lub
    przewinienie dyscyplinarne albo w toku postępowania zabiegi takie
    przedsiębierze,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Art. 237
    Przepis art. 233 § 5 pkt 2 stosuje się odpowiednio do przestępstw
    określonych w art. 234, art. 235 oraz w art. 236 § 1.

    Art. 239. kk
    § 1. Kto utrudnia lub udaremnia postępowanie karne, pomagając sprawcy
    przestępstwa, w tym i przestępstwa skarbowego uniknąć odpowiedzialności
    karnej, w szczególności kto sprawcę ukrywa, zaciera ślady przestępstwa,
    w tym i przestępstwa skarbowego albo odbywa za skazanego karę,
    § 2. Nie podlega karze sprawca, który ukrywa osobę najbliższą.
    § 3. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić
    od jej wymierzenia, jeżeli sprawca udzielił pomocy osobie najbliższej
    albo działał z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu
    lub jego najbliższym.
    **************
    > Mam pytanie, co grozi za sfałszowanie zeznań, pod którymi ja się
    > podpisałem(to znaczy, zamazanie korektorem i poprawienie) ?
    **************

    Według mnie to przede wszystkim kwalifikuje się z art. 235 kk jako
    "tworzenie fałszywych dowodów (...) w toku postępowania". Jednakże
    wydaje mi się, że przepis ten będzie miał zastosowanie tylko wtedy, gdy
    działania takie były poczynione w celu "zaszkodzenia"
    podejrzanemu/oskarżonemu ("(...)kieruje przeciwko określonej osobie
    ściganie(...)"). Jest to wg mnie "tworzenie dowodów winy" osoby
    podejrzanej/oskarżonej (dopełnieniem tego jest art. 236 kk, który
    stanowi o zatajaniu dowodów niewinności).

    Wnioski powyższe wydają mi się uzasadnione gdyż, gdyby tworzenie
    fałszywych dowodów było poczynione "na korzyść" sprawcy przestępstwa,
    kwalifikowałoby się to wg mnie jako "utrudnianie postępowania karnego
    przez pomaganie sprawcy przestępstwa w uniknięciu odpowiedzialności
    karnej" (art. 239 par. 1 kk). Zauważmy, że wyliczenie form pomocy w tym
    artykule jest przykładowe (zwrot "w szczególności").

    Warto też zwrócić uwagę na art. 233 par. 5 pkt. 2 kk w zw. z art. 237 kk
    w przypadku czynu kwalifikowanego z art. 235 kk.

    Jubei

  • 4. Data: 2003-01-20 21:10:38
    Od: "darek" <D...@w...pl>

    Dzięki