  • 1. Data: 2003-01-17 14:41:36
    Temat: PRAWO PRYWATNE MIĘDZYNARODOWE
    Od: "michalek" <d...@p...onet.pl>

    Czy ktoś mógłby mi pokrótce wytłumaczyć instytucje odesłania podwójnego.
    Z góry dziękuje

  • 2. Data: 2003-01-17 20:40:12
    Temat: Re: PRAWO PRYWATNE MIĘDZYNARODOWE
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Czy ktoś mógłby mi pokrótce wytłumaczyć instytucje odesłania podwójnego.
    > Z góry dziękuje

    Ja moge.

    Ale co to znaczy podwojne? Dalsze czy zlozone? Wyjasnij prosze.

    Jezeli Ci chodzi o zlozone (czy moze czesciowe?), to jest to sytuacja
    gdy prawo wskazane przez prawo wskazujace odsyla do innych
    systemow prawnych, ktore trzeba stosowac rownorzednie, tzn. dokonuje
    rozczlonkowania statutu. Do jednego z zagadnien danego statutu stosuje
    sie prawo panstwa A a do innego panstwa B.

    Hmm.. to cos w tym stylu, chyba.

    Moze posluze sie przykladem.

    W Polsce umiera ktos, kogo prawo ojczyste (jest cudzoziemcem
    mieszkajacym w PL) stanowi, ze do dziedziczenia nieruchomosci wlasciwe
    jest prawo ich polozenia a ruchomosci prawo miejsca smierci. Okazuje
    sie, ze cudzoziemiec ma jakies nieruchomosci w panstwie A a umarl
    w panstwie B. Czyli prawem wlasciwym do przeprowadzenia post.
    spadkowego bedzie panstwo A i panstwa B.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-01-17 20:54:49
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Konrad vel Legislator napisa_(a):
> [...]
    > w panstwie B. Czyli prawem wlasciwym do przeprowadzenia post.
    > spadkowego bedzie panstwo A i panstwa B.

    Państwo B to Polska :)

    KG

  • 4. Data: 2003-01-17 21:01:18
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Państwo B to Polska :)

    No tak .. fakt.. dzieki!

    Konrad

  • 5. Data: 2003-01-17 21:53:50
    Od: "PzKw_Panther" <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>

    "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> wrote in

> [...]
    > w panstwie B. Czyli prawem wlasciwym do przeprowadzenia post.
    > spadkowego bedzie panstwo A i panstwa B.

    W ogole nie chodzi o to o czym napisales moim zdaniem.Odeslanie tzw podwojne ma
    miejsce gdy sad panstwa A w przypadku badania wlasciwosci prawa sprawdza sprawe
    tak jakby postapil sad panstwa B czyli sad panstwa A sprawdza sobie nie tylko
    normy kolizyjne tzw stopnia pierwszego panstwa B(czyli te ktore rozgraniczaja
    prawa merytoryczne w przestrzeni) ale rowniez sprawdza normy tzw stopnia drugiego
    czyli normy nadrzedne (czyli te ktore rozgraniczaja dzialania norm kolizyjnych
    pierwszego stopnia,taka norma jest wlasnie norma kolizyjna mowiaca o odeslaniu w
    art.4 PPM)nad pierwszymi dotyczace odeslania (te zawarte w normach kolizyjnych
    panstwa B).To jest koncepcja ktora stawia sytuacje bez wyjscia jesli sad panstwa B
    rowniez dokona podwojnego odeslania,wiec podejrzewam ze nie jest w szerszym
    zastosowaniu,bo wyszlo by na to ze nie wiadomo jakie w koncu prawo wlasciwe
    zastosowac.

    --
    "Testowalem drapanie i dziala doskonale w towarzystwie,
    gdy sie podrapie po glowie zaraz drapia sie inni"

  • 6. Data: 2003-01-17 22:30:22
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    szerszym
    > zastosowaniu,bo wyszlo by na to ze nie wiadomo jakie w koncu prawo

    Sad zawsze musi sprawdzic normy prawa prywatnego miedzynarodowego
    panstwa, ktorego prawo wskazalo polskie prawo kolizyjne. Jezeli te normy
    wskazuja
    inne prawo wlasciwe to to jest po prostu ODESLANIE. Moze byc
    zwrotne lub dalsze. Z reguly dalsze jest ograniczone (tak w Polsce) i
    dlatego nie wiem czemu miala by powstac sytuacja bez wyjscia.
    Wyjasnij to jasniej, bo do konca nie rozumiem o co Ci na prawde chodzi.

    Ok. Ide spac ...

    Pa Pa Pa. Konrad