  • 1. Data: 2009-01-07 11:45:39
    Temat: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Witam,

    chcialem poprosic o link do wlasciwej polskiej ustawy, gdzie sie mowi o
    wystawianiu faktur i ich dostarczaniu lub odbioru w siedzibie firmy.

    Kontekst:

    Robilem mniejsze zlecenie (tlumaczenie) za ok. 60 zl. Klient chcial
    fakture papierowa. Zgodzilem sie, ale powiedzialem, ze ze wzgledu na
    niska wartosc zlecenia sobie nalicze 1,50 zl wiecej na oplaty pocztowe
    (znaczek 1,45 zl. plus 5 groszy papier/koperta). Klient sie zgodzil.
    Fakture wystawilem, przeslalem mailem oraz wyslalem poczta jako zwykly
    list (wiec nie moge udowodnic, ze naprawde wyslalem). Dzis po trzech
    tygodniach klient sie odezwal, ze papierowej faktury nie otrzymal i
    chce, zebym ja wyslal ponownie. Ja z kolei nie chce przesylac ponownie
    faktury papierowej, bo tak naprawde moglby za kolejne trzy tygodnie
    znowu powiedziec, ze nie otrzymal.

    Chce mu wiec zaproponowac, ze mu wysle fakture jeszcze raz, ale teraz
    juz tylko listem poleconym i koszty oczywiscie przerzuce na niego. Ale
    chce mu tez napisac, ze wedlug polskiego prawa nie mam obowiazku
    dostarczenia mu faktury, ze moge ja wydrukowac, a on moze ja osobiscie
    odebrac w siedzibie mojej firmy (do tego jest mi potrzebny odsylacz na
    odpowiednie przepisy prawne). Chce mu zaproponowac, ze jednak sobie moze
    wydrukowac te fakture, co mu przeslalem mailem, poniewaz wedlug
    czeskiego prawa (mam DG w Czechach) na fakturze musi byc tylko jeden
    podpis, mianowicie podpis osoby, ktora jest zodpowiedzialna za
    zaksiegowanie faktury w firmie przyjmujacej fakture - wiec faktury mozna
    bez problemow wysylac mailem i klienci je sobie moga drukowac we wlasnym
    zakresie.

    Ludek

  • 2. Data: 2009-01-07 12:01:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 12:45:39 Ludek Vasta <q...@x...onet.pl> napisał(a):

> [...]

    > dostarczenia mu faktury, ze moge ja wydrukowac, a on moze ja osobiscie
    > odebrac w siedzibie mojej firmy (do tego jest mi potrzebny odsylacz na

    IMHO Ciebie obowiązuje prawo czeskie a nie polskie. Jeśli wg czeskiego
    prawa robisz to, to robisz OK.

    Ale jeśli chcesz polskie przepisy, to proszę:

    Ustawa o VAT(
    u nas to się nazywa PTU)
    http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
    .054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.htm

    Poszukaj Art. 106. - tam masz przepisy o fakturach

    Do tego jest rozporządzenie ministra finansów:

    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=3&dzial=135&
    id=150747&typ=news

    Z tego co widzę jest tylko obowiązek wystawienia - i pewnie dorozumiany
    obowiązek nieutrudniania w otrzymaniu. Wysyłać IMHO nie musisz.

> [...]
    > zaksiegowanie faktury w firmie przyjmujacej fakture - wiec faktury mozna
    > bez problemow wysylac mailem i klienci je sobie moga drukowac we wlasnym

    Wg polskiego prawa na fakturze nie musi być żadnych podpisów, ale musisz
    ją wystawić albo na papierze, albo uzywając podpisu kwalifikowanego.
    PDF w mailu nie wchodzi w grę (tzn wchodzi dopóki skarbówka nie udowodni
    że odbiorca faktury sam ją sobie wydrukował - wtedy idzie w ruch kodeks karny
    skarbowy). Natomiast Ciebie IMHO te przepisy nie obowiązują, jeśliw Czechach
    możecie rozsyłać faktury mailem, to możesz jak najbardziej wysłać maila
    do Polski i Twój polski kontrahent może sobie legalnie to wydrukować i zaksięgować.
    Tylko pewnie o tym nie wie (i nie robił nigdy zakupów w US ani nie korzystał np z
    Adsense),
    a księgowa przed emeryturą ma utarte schematy że faktura musi być podpisana
    niebieskim tuszem :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-07 12:34:11
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Tomek wrote:
    > Ustawa o VAT(
    > u nas to się nazywa PTU)
    > http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
    .054.0000535/Ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug.htm

    Dziekuje bardzo za odpowiedz i za odsylacze. Zapomnialem jeszcze
    napisac, ze nie jestem platnikiem VAT, wiec czy ta powyzsza ustawa teraz
    tez dotyczy mojego problemu?

    Ludek

  • 4. Data: 2009-01-07 12:45:01
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 12:45:39 +0100, Ludek Vasta napisał(a) w

    Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
    ewentualne korzyści?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 5. Data: 2009-01-07 12:52:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 13:45:01 Szerr <n...@p...pl> napisał(a):

    > Dnia Wed, 07 Jan 2009 12:45:39 +0100, Ludek Vasta napisał(a) w
    >
    > Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
    > ewentualne korzyści?

    Kiedyś się tym interesowałem i zdaje się że nie jest to takie cacy.
    Mają ZUS coś koło 40%, a nie tak jak u nas pogłówny i dużo wyższe odsetki
    od zaległości podatkowych. I biurokracja chyba nie jest mniejsza,
    aczkolwiek pewnie przyjaxniejsza.
    W razie czego Ludek mnie skoryguje :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-01-07 12:52:17
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Szerr wrote:
    > Tak off topic: Czy opłaca się zerejestrować DG w Czechach? Jakie byłyby
    > ewentualne korzyści?

    Jestem obywatelem czeskim, wiec dla mnie to jest oplacalne. Korzyscia
    moga byc nizsze skladki ZUS (w Polsce jest bardzo wysoka skladka
    rentowa, prawdopodobnie z tego powodu, ze w Polsce sporo osob otrzymalo
    rente - slyszalem, ze zmniejszano w ten sposob bezrobocie). Co dotyczy
    podatkow, nie jestem w stanie teraz powiedziec, poniewaz w tym roku
    jeszcze nie skladalem zeznania podatkowego (mam czas do konca marca) i
    rozliczanie sie za rok 2008 bedzie zupelnie inne niz w poprzednich
    latach, zmienily sie przepisy prawne. W ubieglych latach mialem
    wrazenie, ze podatki byly w Czechach nieco nizsze niz w Polsce, nie
    jednak na tyle, zeby sie Polakom oplacalo rejestrowac sobie DG w Polsce
    - glowna roznica naprawde sa skladki ZUS.

    Ludek

  • 7. Data: 2009-01-07 12:56:39
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 13:34:11 Ludek Vasta <q...@x...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Dziekuje bardzo za odpowiedz i za odsylacze. Zapomnialem jeszcze
    > napisac, ze nie jestem platnikiem VAT, wiec czy ta powyzsza ustawa teraz

    Jak już napisałem myślę że polskie przepisy wogóle nie mają tutaj zastosowania,
    tylko czeskie.

    I tak jak wcześniej tutaj masz linki do polskich przepisów o rachunkach:

    http://www.infor.pl/dziennik-ustaw,rok,2005,nr,8,poz
    ,60,ujednolicony,ustawa-ordynacja-podatkowa.html

    O rachunkach jest w art. 87. i 88.

    A o szczegółowych danych na rachunkach mówi:

    > ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    > naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu
    > informacji, które muszą być zawarte w rachunkach

    Wyciąłem istotny paragraf:

    § 14. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    usługi zawiera co najmniej:
    1) imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;
    2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
    3) odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
    4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
    ceny jednostkowe;
    5) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
    6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    rachunku, jeżeli się nią posługuje.

    Także wystawiając rachunek na bazie polskich przepisów musisz jako wystawca go
    podpisać,
    i zapewne stąd wzięła się obawa Twojego kontrahenta.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-01-07 13:00:10
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Tomek wrote:
    > od zaległości podatkowych. I biurokracja chyba nie jest mniejsza,
    > aczkolwiek pewnie przyjaxniejsza.

    W trakcie skladania zeznania podatkowego musze odwiedzic trzy
    instytucje: Urzad Finansowy, gdzie skladam zeznanie i place podatek za
    ostatni rok (nie place w ciagu roku zaliczek). Potem musze isc do swojej
    kasy chorych (kazdy moze sobie wybrac konkretna kase chorych, nie ma
    centralnego NFZ) i zlozyc tam tez papier z wynikiem finansowym, bo na
    podstawie zarobkow oblicza sie stawke na nastepny rok. A potem jeszcze
    do ubezpieczalni socjalnej (druga czesc polskiego ZUS), gdzie tez
    oblicza nowe skladki na nastepny rok. W sumie i z przejazdem autobusami
    mi to trwa 2 godziny, bo skladam zeznanie w lutym, kiedy nie ma jeszcze
    kolejek. Najwiecej czasu mi zajmuja przejazdy.

    Pare lat temu, kiedy bylem zatrudniony na uczelni, wiec placilem
    zaliczki, mi sie stalo, ze do mnie zadzwonila pracownica urzedu
    finansowego i poprosila mnie, zebym ja odwiedzil w urzedzie i poprawil
    swoje zeznanie podatkowe, bo tam zrobilem blad. Obliczylem sobie, ze mu
    panstwo ma zwrocic 90 koron, ale pomylilem sie w obliczeniach, a panstwo
    ma mi zwrocic 140 koron nadplaconego podatku.

    Ludek

  • 9. Data: 2009-01-07 13:03:41
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Tomek wrote:
> [...]
    podpisać,
    > i zapewne stąd wzięła się obawa Twojego kontrahenta.

    To wszystko za pierwszym razem zrobilem i wyslalem mu poczta. Tylko jak
    to jest z *dostarczaniem* rachunku/faktury. Chodzi o to, czy moge
    klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
    faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w
    siedzibie mojej firmy.

    Ludek

  • 10. Data: 2009-01-07 13:14:21
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Ludek Vasta napisał(a):

> [...]
    > klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
    > faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w

    Mozesz mu tak napisac i jest to zgodne z polskim prawem. Jednak, znajac
    polska mentalnosc, moze to byc odebrane tak jakbys go spoliczkowal. ;)

    j.

    --
    Orle pióra, kaczy chód,
    i Cesarza zwalą z nóg.