  • 1. Data: 2009-01-06 18:16:53
    Temat: Subsydiarny akt oskarzenia
    Od: "yarroll" <y...@p...onet.pl>

    Witam!

    Złożyłem w prokuraturze zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Prokurator
    odmówił wszczęcia śledztwa. Dlatego złożyłem zażalenie do sądu. Sąd nakazał
    prokuraturze wszcząć śledztwo.
    Od razu widać różnicę między ubekami w prokuraturze a młodymi asesorami w
    sądzie... jednak się w Polsce trochę zmienia.
    Sprawa jest mocna dowodowo i dość prosta. Dowodem są dokumenty, wszystkie są
    już w aktach sprawy. Wystarczy usiąść i napisać akt oskarżenia. Tak że
    udział prokuratora jest tu czysto pro forma, wiadomo że nie on będzie
    produkował się w sądzie tylko ja (oskarżyciel posiłkowy)

    Ale śledztwo toczy się już 5 miesięcy (a od pierwszego zawiadomienia prawie
    rok) i widać, że prokuratura je prowadzi tak, żeby nic z niego nie wyszło.
    Stara się też je przewlekać.
    Pytanie, co mam robić? Liczę się z tym że stanie się jedno z dwóch:
    1) albo prokuratura skieruje do sądu akt oskarżenia z jakimś jednym banalnym
    artykułem kk, więc sprawcy się łatwo wywiną albo
    2) wogóle nic nie skieruje tylko umorzy licząc, że nikt tego nie zaskarży
    albo zaskarży, ale błędnie.

    Słyszałem o subsydiarnym akcie oskarżenia, podobno go składam w przypadku
    (2). A czy też w przypadku (1)? Kiedy nie będę zadowolony z postawionych
    sprawcom zarzutów? I chcąc je uzupełnić?
    A może mogę go złożyć wogóle nie czekając na wyniki śledztwa prokuratury?

    Pozdrawiam, Y.

  • 2. Data: 2009-01-06 18:26:31
    Temat: Re: Subsydiarny akt oskarzenia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    yarroll pisze:

    > Od razu widać różnicę między ubekami w prokuraturze a młodymi asesorami w
    > sądzie... jednak się w Polsce trochę zmienia.

    W prokuraturze - zwłaszcza w rejonach - też pracują młodzi ludzie. Jak
    mogą być ubekami? Coś zmyślasz.

    --
    @2009 Johnson
    Tak wielka jest twa wolność, jak wielkie twe opanowanie.

  • 3. Data: 2009-01-06 19:22:56
    Od: "Lookasz" <l...@p...cutit.fm>

    Art. 55. § 1. W razie powtórnego wydania przez prokuratora postanowienia o
    odmowie wszczęcia lub o umorzeniu postępowania w wypadku, o którym mowa w
    art. 330 § 2, pokrzywdzony może w terminie miesiąca od doręczenia mu
    zawiadomienia o postanowieniu wnieść akt oskarżenia do sądu, dołączając po
    jednym odpisie dla każdego oskarżonego oraz dla prokuratora. Przepis art.
    488 § 2 stosuje się odpowiednio. Przepisów art. 339 § 3 pkt 4 i art. 397 nie
    stosuje się.

    § 2. Akt oskarżenia wniesiony przez pokrzywdzonego powinien być sporządzony
    i podpisany przez adwokata, z zachowaniem warunków określonych w art. 332 i
    333 § 1; jeżeli pokrzywdzonym jest instytucja państwowa, samorządowa lub
    społeczna, akt oskarżenia może sporządzić także radca prawny.

    § 3. Inny pokrzywdzony tym samym czynem może aż do rozpoczęcia przewodu
    sądowego na rozprawie głównej przyłączyć się do postępowania.

    § 4. W sprawie wszczętej na podstawie aktu oskarżenia wniesionego przez
    oskarżyciela posiłkowego może brać udział również prokurator.

  • 4. Data: 2009-01-06 19:25:19
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

    > Słyszałem o subsydiarnym akcie oskarżenia, podobno go składam w przypadku
    > (2).
    - tak (art 55 kpk)

    A czy też w przypadku (1)?
    - nie

    Kiedy nie będę zadowolony z postawionych
    > sprawcom zarzutów? I chcąc je uzupełnić?
    - możesz występować w sprawie przed sądem jako oskarżyciel posiłkowy, obok
    prokuratury, masz wtedy prawa strony.

    > A może mogę go złożyć wogóle nie czekając na wyniki śledztwa prokuratury?
    - nie. sam, bez wyczerpania trybu opisanego w art. 55 kpk możesz co najwyżej
    złożyć akt oskarżenia prywatny

    pzdr
    mk

  • 5. Data: 2009-01-06 19:38:27
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Kaiser Souza pisze:
    > - tak (art 55 kpk)

    nie, bo nie było powtórnego umorzenia (wcześniej uchylono wszczęcie)

    KG

  • 6. Data: 2009-01-07 10:06:23
    Od: "Kaiser Souza" <k...@W...gazeta.pl>

    kam <x#k...@w...pl#x> napisał(a):

    > nie, bo nie było powtórnego umorzenia (wcześniej uchylono wszczęcie)
    >
    > jasne, że oczywiście masz rację, sorry :). Po (2) - umorzeniu przez
    prokuraturę, znowu trzeba żalić i dopiero w razie uchylenia postanowienia
    przez sąd i ponownego umorzenia sprawy (tym razem drugiego) przez
    prokuraturę przysługuje subs. akt oskarżenia.

    pzdr
    mk