  • 11. Data: 2009-01-07 13:15:42
    Temat: Re: faktura poczta, czy w siedzibie - co mowi polskie prawo?
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 14:03:41 Ludek Vasta <q...@x...onet.pl> napisał(a):

    > To wszystko za pierwszym razem zrobilem i wyslalem mu poczta. Tylko jak
    > to jest z *dostarczaniem* rachunku/faktury. Chodzi o to, czy moge
    > klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
    > faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w
    > siedzibie mojej firmy.

    ZTCW przepisy tego nie precyzują - a przynajmniej nigdy nie widziałem
    przepisu który by nakazywał wysłać rachunek/fakturę pocztą.
    Ale gdyby nawet był w Polsce taki przepis, to przecież
    Ciebie on nie obowiązuje. Myślisz że jak kupuję coś z USA,
    to oni mi wystawiają rachunek z podpisem?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 12. Data: 2009-01-07 13:18:54
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 14:03:41 +0100, Ludek Vasta napisał(a):

> [...]
    > klientowi napisac, ze wg polskiego prawa nie mam obowiazku mu
    > faktury/rachunku dostarczac, ale ze ja moze sobie odebrac osobiscie w

    Nie ma takich przepisów. Jeśli nie masz umowy, w której przerzuciłeś
    koszt dostarczenia faktury na dłużnika, to wiele nie zwojujesz,
    zwłaszcza, że zwyczajowo koszt ten ponosi wierzyciel.
    IMHO nawet art. 454 kc też nie ma tu znaczenia, ponieważ druk i
    dostarczenie faktury nie jest spełnieniem świadczenia.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 13. Data: 2009-01-07 13:24:53
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 14:15:42 +0100, Tomek napisał(a):

    > Ale gdyby
    > nawet był w Polsce taki przepis, to przecież Ciebie on nie obowiązuje.
    > Myślisz że jak kupuję coś z USA, to oni mi wystawiają rachunek z
    > podpisem?

    Ale to tylko w zakresie prawa cywilnego (art. 27 par. 1 pkt 2 p.p.m.)
    Jeśli chodzi o podatki to jest chyba inaczej.

    Myślisz, że jak wykona Ci usługę partner z Londynu, to nie musi przysłać
    Tobie faktury?

  • 14. Data: 2009-01-07 13:28:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > Jeśli chodzi o podatki to jest chyba inaczej.
    >
    > Myślisz, że jak wykona Ci usługę partner z Londynu, to nie musi przysłać

    A jak usługę wykona firma z Poznania dla firmy z Warszawy, to na
    jakiej podstawie ma jeszcze wysyłać fakturę? Faktura ma być wystawiona i
    umożliwiona do odebrania. Nic więcej.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2009-01-07 13:29:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 07-01-2009 o 14:24:53 Olgierd <n...@n...problem> napisał(a):

> [...]
    > Jeśli chodzi o podatki to jest chyba inaczej.
    >
    > Myślisz, że jak wykona Ci usługę partner z Londynu, to nie musi przysłać

    Nie wiem, nie znam przepisów w UK.
    W polskich przepisach podatkowych nie widziałem nigdy obowiązku
    wysyłania faktur i rachunków.
    Natomiast łatwo to wyegzekwować - wystarczy się umówić że zapłata
    następuje na podstawie prawidłowo wystawionego i dostarczonego rachunku.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 16. Data: 2009-01-07 13:44:16
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 14:29:49 +0100, Tomek napisał(a):

    > Nie wiem, nie znam przepisów w UK.

    Zapewne są takie same ;-)

    > W polskich przepisach podatkowych nie widziałem nigdy obowiązku
    > wysyłania faktur i rachunków.

    Bo go nie ma.

    > Natomiast łatwo to wyegzekwować - wystarczy się umówić że zapłata
    > następuje na podstawie prawidłowo wystawionego i dostarczonego rachunku.

    To też. A jak nie to jest IMHO zwyczaj doręczania faktur przy
    transakcjach na odległość.

  • 17. Data: 2009-01-07 13:59:59
    Od: <s...@a...pl>

    > Bo go nie ma.

    No z tym można podyskutować. Art. 80 Prawa Telekuminkacyjnego mówi:
    Dostawca publicznie dostępnych usług telekominikacyjnych dostarcza abonentowi
    nieodpłatnie z każdą fakturą podstawowy...

    Z tego można wnioskować, że musi *dostarczyć* też fakturę. Czyli w niektórych
    przypadkach obowiazek taki jest. Dotyczy to jednak naszego kraju, nie Czech.

  • 18. Data: 2009-01-07 14:05:52
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 07 Jan 2009 14:59:59 +0100, sympatyczna_poczta_a napisał(a):

> [...]
    >
    > Z tego można wnioskować, że musi *dostarczyć* też fakturę. Czyli w
    > niektórych przypadkach obowiazek taki jest.

    A, fakt, nie ma ogólnego nakazu. Może być w przepisach szczególnych,
    właśnie jak PT, pewnie coś o prądzie będzie itd.

  • 19. Data: 2009-01-07 15:23:54
    Od: gacek <g...@w...pl>

    Ludek Vasta wrote:

    > Robilem mniejsze zlecenie (tlumaczenie) za ok. 60 zl. Klient chcial
    > fakture papierowa. Zgodzilem sie, ale powiedzialem, ze ze wzgledu na
    > niska wartosc zlecenia sobie nalicze 1,50 zl wiecej na oplaty pocztowe
    > (znaczek 1,45 zl. plus 5 groszy papier/koperta). Klient sie zgodzil.

    Nie patrząc na sprawę samego wystawienia faktury, chyba zawarliście
    umowę, że ją wyślesz, a niezależnie od tego czy wysłałeś to nie możesz
    wykazać, że wywiązałeś się ze swojej części. Czy się mylę?

    gacek

  • 20. Data: 2009-01-07 16:46:20
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    gacek wrote:
    > Nie patrząc na sprawę samego wystawienia faktury, chyba zawarliście
    > umowę, że ją wyślesz, a niezależnie od tego czy wysłałeś to nie możesz
    > wykazać, że wywiązałeś się ze swojej części. Czy się mylę?

    Szkoda, ze nie przeczytales zaraz nastepnego zdania w moim poscie, bo w
    nim jest zawarta odpowiedz na Twoje pytanie.

    Ludek