  • 11. Data: 2006-03-30 20:39:20
    Temat: Re: to kto w koncu ma racje ? :/
    Od: "d852" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "R2r" <b...@m...net.pl> napisał w wiadomości
    news:e0hfhp$m9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > W początkowych latach funkcjonowania systemu PESEL zdarzały się błędy w
    > nadawaniu numerów, dlatego zdarzają się jeszcze numery PESEL nie
    > spełniające kryterium poprawności jedenastej cyfry. Obecnie generowane
    > numery PESEL są od razu weryfikowane przez systemy komputerowe pod
    > względem poprawności cyfry kontrolnej. Z założenia ta cyfra powinna być
    > prawidłowa - jeśli nie jest to źle.

    A ja tak dodam jeszcze w ramach ciekawostki dla tych co nie słyszeli - otóż
    wyobraźcie sobie, że pesel wcale nie jest unikalny w skali kraju.
    Jest wiele ( nie pamiętam rzędu wielkości niestety ) żyjących osób o tym
    samym numerze pesel. Teoria rozminęła się z praktyką.

  • 12. Data: 2006-03-30 20:43:56
    Temat: Re: PESEL a wywody lekarza
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    Artur M. Piwko napisał(a):
    > Zazwyczaj to przelicza się wszystkie 11 cyfr i sprawcza czy wyszedł
    > wynik zerowy lub nie. Z metodą powyżej jest więcej zabawy.
    Jak dla mnie to na jedno wychodzi, czy odjąć jedenastą cyfrę, czy
    porównać ją z obliczoną. :-)

    > Czasami niestety występują błędne pesele.
    Przeważnie są to numery nadane na początku istnienia systemu PESEL,
    kiedy możliwości weryfikacji były nieco skromniejsze niż dziś i łatwiej
    było o błędy.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    "Oczko mu odpadło, Panie Kierowniku! Temu misiu..."

  • 13. Data: 2006-03-30 20:44:14
    Temat: eeech
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

> [...]
    > numery PESEL są od razu weryfikowane przez systemy komputerowe pod
    > względem poprawności cyfry kontrolnej. Z założenia ta cyfra powinna być

    Domyslam sie, ze w latach 2001-2005 juz byly weryfikowane, wiec skad te
    bledy ? :/

    Co ciekawsze, PESEL innego chlopczyka - urodzony w 2002 r. tez jest w
    formacie rrmmddxxxxx, a nie jakies +20 w miesiacu :/

    Wiem, ze nic nie wiem :/

    --
    .: ra9om1ak :.
    radomiak[MALPA]o2.pl

  • 14. Data: 2006-03-30 20:48:58
    Temat: Re: eeech
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    ra9om1ak napisał(a):
    > Domyslam sie, ze w latach 2001-2005 juz byly weryfikowane, wiec skad te
    > bledy ? :/

    Wystarczy, że miła pani w urzędzie przepisywała numer ręcznie z ekranu i
    pomyliła się. Na papierze nic już nie kontrolowało poprawności numeru. :-)

    > Wiem, ze nic nie wiem :/
    Od strony matematycznej _powinno_ to wyglądać tak, jak napisałem.
    Rzeczywistość niestety czasem może odbiegać od tych założeń. ;-)

  • 15. Data: 2006-03-30 21:04:55
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    > Wystarczy, że miła pani w urzędzie przepisywała numer ręcznie z ekranu i
    > pomyliła się. Na papierze nic już nie kontrolowało poprawności numeru. :-)

    To musiala robic z bledem conajmniej 2-3 lata. Nie wydaje mi sie to mozliwe.
    Choc roznie to bywa...:/

  • 16. Data: 2006-03-30 21:46:48
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Mechanizm cyfry kontrolnej służy jedynie eliminacji pomyłek przy
    przepisywaniu numeru PESEL (np. zamiana kolejności cyfr, zamiana cyfry
    inną itp.). Podobnie jest z wieloma innymi numerami identyfikacyjnymi jak
    choćby NIP czy REGON.

    Jednakże jednocyfrowa cyfra kontrolna oznacza, że na 10 błędnie
    wprowadzonych PESEL-i, jeden zostanie uznany za prawidłowy. Nie jest to
    mocne zabezpieczenie na wypadek błędu, więc i pomyłki się zdarzają. Ilość
    pomyłek zostanie tylko zredukowana 10-krotnie.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 17. Data: 2006-03-30 21:53:27
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    W Wikipedii jest to dośc dobrze opisane:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 18. Data: 2006-03-30 21:55:54
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Lukasz napisał:
> [...]
    > mocne zabezpieczenie na wypadek błędu, więc i pomyłki się zdarzają. Ilość
    > pomyłek zostanie tylko zredukowana 10-krotnie.

    Co innego podać ciąg losowych cyfr, co innego się pomylić. Cyfra
    kontrola w PESELu wyłapuje w szczególności wszystkie błędy polegające na
    przekręceniu jednej cyfry czy przestawieniu dwóch kolejnych -- a zatem
    wszystkie najczęściej popełniane.

    -------------------+
    -------------------+

  • 19. Data: 2006-03-30 22:25:13
    Temat: dalej nic
    Od: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
    >W Wikipedii jest to dośc dobrze opisane:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/PESEL

    Jest, ale co to wyjasnia - regulki mowia, ze np. grudzien to 32 etc. -
    wpisuje PESEL z "12" - dobrze - z "32" - zle.

  • 20. Data: 2006-03-30 22:44:48
    Temat: Re: dalej nic
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    You have one message from: "ra9om1ak" <r...@o...pl>

    > Jest, ale co to wyjasnia - regulki mowia, ze np. grudzien to 32 etc. -
    > wpisuje PESEL z "12" - dobrze - z "32" - zle.

    Bo jak masz tam 3 zamiast 1, to cyfra kontrolna już nie pasuje.