  • 11. Data: 2010-05-02 20:34:06
    Temat: Re[5]: dziedziczenie dzieci i dylemat
    Od: Grupy dyskusyjne <...@...pl>

    Witam!

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Czy to może być wykorzystane jako kruczek?

    pewno tak

    podstawa prawna:
    "..muszą otrzymać zachowek. Co ważne, zaniżona lub zerowa wartość aktywów
    spadkowych nie wyłącza możliwości domagania się zachowku od
    spadkobierców"

    > Jednemu dziecku zapisać ulubiony pasek z prawdziwej skóry, a drugiemu
    > ulubioną cygarnicę...?
    > :-)

    j.w.

    --
    Pozdrowienia,
    Witek

  • 12. Data: 2010-05-02 21:22:29
    Temat: Re: Re[5]: dziedziczenie dzieci i dylemat
    Od: Bydlę <bydl?@bydl?.pl>

    On 2010-05-02 22:34:06 +0200, Grupy dyskusyjne <...@...pl> said:

> [...]
    > ć aktywów
    > spadkowych nie wyłącza możliwości domagania się zachowku od

    To pozostaje chyba tylko obrotny adwokat do prawidłowego spisania
    treści testamentu...

    (problem zaciekawił mnie, w mej dalszej (acz sympatycznej) rodzinie
    zdarzy się chyba taki problem - jak _nie podzielić_ spadku przed
    śmiercią drugiego małżonka)

    --
    Bydlę

  • 13. Data: 2010-05-02 23:16:17
    Temat: Re: dziedziczenie dzieci i dylemat
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 2 May 2010 18:14:38 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a):

    > (...)na wspólnym koncie, o którym dzieci wiedzieć nie będą. I w ogóle
    > o żadnych tych zasobach wiedzieć nie będą. Bo kont anonimowych to chyba
    > w Polsce nie ma, niestety.

    A co, jeśli oboje rodzice zejdą równocześnie? Bank będzie szukał dzieci?

  • 14. Data: 2010-05-02 23:19:59
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 2 May 2010 23:22:29 +0200, Bydlę napisał(a):

    > jak _nie podzielić_ spadku przed
    > śmiercią drugiego małżonka)

    O ile wiem, drugi współmałżonek nie musi się zgadzać na propozycje
    podziału, jesli mu one nie odpowiadają, nawet jeśli przypada mu w spadku
    minimalna cząstka, a choćby i 1/100. Nawet sąd nie może mu nakazac
    opuszczenia lokalu, jeśli nie posiada żadnego innego.

  • 15. Data: 2010-05-03 00:19:38
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-05-02 23:22, Bydlę pisze:

    > To pozostaje chyba tylko obrotny adwokat do prawidłowego spisania
    > treści testamentu...

    Tak trudno samemu napisać testament?

    Chyba można w testamencie napisać, że pozbawia się zachowku jakieś
    dziecko i tu podać powód takiej decyzji.

    --
    animka

  • 16. Data: 2010-05-03 03:31:00
    Temat: Re[2]: dziedziczenie dzieci i dylemat
    Od: Grupy dyskusyjne <...@...pl>

    Witam!

    W liście datowanym 3 maja 2010 (02:19:38) napisano:

    > Tak trudno samemu napisać testament?

    > Chyba można w testamencie napisać, że pozbawia się zachowku jakieś
    > dziecko i tu podać powód takiej decyzji.

    tak ale jedynie jesli "dzieci są złe"

    cytat:
    Przepis art. 1008 kc przewiduje instytucję wydziedziczenia. Zgodnie z jego treścią
    spadkodawca może
    w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i rodziców zachowku, jeżeli uprawniony do
    zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób umyślnego
    przestępstwa przeciwko
    życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.
    Przy czym przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna wynikać z treści
    testamentu.

    a ja mam na myśli sytuacje gdy dzieci "są dobre"
    lecz miały by dziedziczyć (lub domagać się zachowku) dopiero po śmierci drugiego
    współmałżonka

    --
    Pozdrowienia,
    Witek

  • 17. Data: 2010-05-03 03:37:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Animka wrote:

    > Chyba można w testamencie napisać, że pozbawia się zachowku jakieś
    > dziecko i tu podać powód takiej decyzji.

    chyba nie można

  • 18. Data: 2010-05-03 03:39:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Ikselka wrote:

    > A co, jeśli oboje rodzice zejdą równocześnie? Bank będzie szukał dzieci?

    Nie.
    Będzie czekał, aż dzieci znajdą bank mając cichą nadzieję, że nie znajdą.

    Zresztą przy takiej globalizacji znalezienie kogokolwiek, czy
    czegokolwiek to już żaden problem.

  • 19. Data: 2010-05-03 04:19:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Grupy dyskusyjne wrote:

    > a ja mam na myśli sytuacje gdy dzieci "są dobre"
    > lecz miały by dziedziczyć (lub domagać się zachowku) dopiero po śmierci drugiego
    współmałżonka

    Niedasie (w Polsce).
    Dziedziczy sie zawsze w momencie śmierci spadkodawcy i nie da sie tego
    przesunąć w czasie.
    Można tym tylko inaczej rozporządzić niż ustawowo poprzez testament.
    Poszukaj jeszcze hasla "zapis testamentowy", ale to bardziej dotyczy
    osob trzecich.
    Co do zachowku, to "wypłać" go wcześniej, po prostu podaruj im tyle,
    zeby robiło za zachowek.
    Poszukaj jeszcze tematu scheda spadkowa.

    natomiast to co ty chcesz zrobić czyli "dać ale później" zrobić się nie
    da. Chyba, że posiadasz jakąś zaufaną osobę.
    Np. małżonek, który to on da dzieciom w testamencie to co miałeś dać
    ty. Ewentualnie osoba trzecia, której w testamencie coś podarujesz
    dopiszesz do tego zapis testamentowy na dzieci.
    Ale w 100% tego nigdy nie bedziesz pewien, że stanie się tak jak chcesz.

    Poszukaj jeszcze hasła "living trust". Ale to nie "u nas".

  • 20. Data: 2010-05-03 10:31:44
    Od: Bydlę <bydl?@bydl?.pl>

    On 2010-05-03 01:19:59 +0200, Ikselka <i...@g...pl> said:

> [...]
    > minimalna cząstka, a choćby i 1/100. Nawet sąd nie może mu nakazac
    > opuszczenia lokalu, jeśli nie posiada żadnego innego.

    Dziękuję, podrążę tę ścieżkę.

    --
    Bydlę