  • 1. Data: 2010-05-02 12:32:17
    Temat: Czy ubezwłasnowolnienie obłożnie chorego jest przestępstwem ?
    Od: Arek <a...@e...net>

    Witam!

    Nurtuje mnie pewien problem.
    Czy ubezwłasnowolnienie obłożnie chorego bez wyroku sądu jest przestępstwem?
    Oczywiście tłem do mojego pytania jest postępowanie Kaczyńskiego
    http://www.arnoldbuzdygan.com/?p=934

    Z góry zaznaczam, że nie obchodzą mnie w żaden sposób powody, motywy
    takiego postępowania, a jedynie czy można to zakwalifikować jako
    przestępstwo czy nie.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.arnoldbuzdygan.com

  • 2. Data: 2010-05-02 13:00:59
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Trzebaby zbadać, czy np. podrobił jej podpis, czy też tylko "w jej
    imieniu" podziękował, czyli skłamał.
    Czy decydował o jej majątku albo sposobie leczenia?
    Neprzekazywanie informacji choćby i najważniejszych nie jest przecież
    ubezwłasnowolnieniem.
    Sądzę że w każdym razie szkodliwość społeczna w tym wypadku jest znikoma.
    Myślę, że dużo większym przestępstwem była kradzież materiału dowodowego
    z miejsca katastrofy, ale wątpię, czy jakiś prokuator odważy się wszcząc
    postępowanie w tej sprawie.

  • 3. Data: 2010-05-02 13:17:28
    Od: Arek <a...@e...net>

    cyklista pisze:
> [...]
    > Czy decydował o jej majątku albo sposobie leczenia?
    > Neprzekazywanie informacji choćby i najważniejszych nie jest przecież

    Samo nieprzekazanie informacji na pewno nie jest.
    Natomiast tworzenie wokół chorego sztucznej rzeczywistości już tak.
    Przynajmniej w moim odczuciu.

    > Sądzę że w każdym razie szkodliwość społeczna w tym wypadku jest znikoma.

    Dlaczego znikoma?

    pozdrawiam
    Arek

    --
    www.arnoldbuzdygan.com

  • 4. Data: 2010-05-02 13:24:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    >
    > Z góry zaznaczam, że nie obchodzą mnie w żaden sposób powody, motywy
    > takiego postępowania, a jedynie czy można to zakwalifikować jako

    Jeśli nawet uznalibyśmy - co wymagałoby szerszej dyskusji i poznania
    okoliczności - że wyczerpano formalne znamiona czynu zabronionego, to w
    mojej ocenie szkodliwość społeczna tego działania jest mniej, niż znikoma.
    Cała Polska wie o tragedii. Skoro stan matki Prezydenta jest taki, że ona
    go nie zna, to rozsądnie rzecz ważąc co najmniej ma utrudniony kontakt z
    otoczeniem i jej stan musi być bardzo poważny. Złożenie podpisu pod
    podziękowaniami - nie wiem gdzie i nie chce mi się szukać w sieci, bo to
    nieistotne - jest po prostu lekkim nietaktem i tyle. Na pewno takie
    podziękowanie trudno uznać za dokument mający znaczenie prawne. Ktoś nei
    pomyślał o tym, albo jest to celowy zabieg w celu wywołania zamieszania w
    mediach i odwrócenia od czegoś uwagi. Moim zdaniem generalnie to ma więcej
    wspólnego z polityką, niż prawem.

    Odchodząc już od bezpośredniego tematu, to problemy z takimi osobami
    niestety nie są w naszym prawie sensownie rozwiązane. Brak jest mechanizmów
    prawnych umożliwiających działanie za takie osoby. Problem dotyka wielu
    osób. Duże z tym problemy mają domy pomocy społecznej. Moim zdaniem
    należałoby wymyślić jakiś uproszczony tryb wyrażania zgody przez Sądy
    Rodzinne, bo wydaje mi się to najsensowniejszym rozwiązaniem. I nie
    polegające na ubezwłasnowolnieniu, a na niejednokrotnie jednorazowaych
    oświadczeniach woli składanych w imieniu osób, które chwilowo nie są tego w
    stanie świadomie dokonać. Zwłaszcza oświadczeń w sumie formalnych, które są
    oczywiste i nie mają szansy wywrzeć negatywnych skutków dla składajacego
    oświadczenie.

  • 5. Data: 2010-05-02 14:03:10
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W Polsce bardzo wielu starszych ludzi jest częsciowo
    ubezwłąsnowolnionych poprzez bezprawne pobieranie emerytury przez ich
    bliskich niejako w ich imieniu, "bo dziadek śpi" , "leży wypity",
    "wyjechał" itp. Listonosze przymykają oko, bo dostają działkę.

  • 6. Data: 2010-05-02 16:33:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Samo nieprzekazanie informacji na pewno nie jest.
    > Natomiast tworzenie wokół chorego sztucznej rzeczywistości już tak.
    > Przynajmniej w moim odczuciu.

    No tak. Mogl od razu powiedziec matce, po czym zmarlaby zaraz na zawal serca
    itp. - i w tym momencie juz nie moglbys sie do tego przyczepic. Bylbys
    wowczas zadowolony?

    Pozdrawiam
    SDD