  • 1. Data: 2003-09-04 07:46:00
    Temat: debet w rachunku osobistym
    Od: Monika<j...@O...pl>

    Mialam przydzielony przez bank debet w rachunku osobistym w kwocie
    4.000. Nastapilo zajecie komornicze konta osobistego i bank przelal
    do komornika cały przydzielony wczesniej debet. Prosze o odpowiedz
    czy bank mial takie prawo. Z pozdrowieniami Monika

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-09-04 08:50:25
    Temat: Re: debet w rachunku osobistym
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "Monika" <j...@O...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do komornika cały przydzielony wczesniej debet. Prosze o odpowiedz
    > czy bank mial takie prawo. Z pozdrowieniami Monika
    ale numer, hehe, co to za bank?
    nie miał prawa - zajęciu podlega tylko dodatnie saldo rachunku

    burenezo

  • 3. Data: 2003-09-04 09:21:13
    Od: "Piotr Rusoł" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Monika" <j...@O...pl> napisał w wiadomości
    > ale numer, hehe, co to za bank?
    > nie miał prawa - zajęciu podlega tylko dodatnie saldo rachunku
    >
    > burenezo

    Dawać to na pl.biznes.banki

    PR

  • 4. Data: 2003-09-04 09:23:16
    Od: Monika<j...@O...pl>

    Co to znaczy ,ze zajeciu podlegaja tylko dodatnie salda rachunku. Ja
    miałam wtedy powyżej debetu tylko 800zl i to mi tez zabrano i z tym
    sie zgadzam.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-09-04 09:25:32
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Tom wrote:

    > ale numer, hehe, co to za bank?
    > nie miał prawa - zajęciu podlega tylko dodatnie saldo rachunku

    Niedalej jak przedwczoraj czytałam w "Prawie Bankowym" bodaj z lipca i
    sierpnia tego roku (albo w numerze czerwcowym) pogląd przeciwny do twojego.

    Ponieważ jest mi ciężko z pamięci dokładnie odtworzyć tezy przywołane w
    artykule, a nie mam teraz możliwości spojrzenia do Prawa Bankowego,
    odwołuję się tylko do swojej pamięci.

    W uproszczeniu pogląd tam wyrażony sprowadzał się do uznania debetu za
    wierzytelność posiadacza rachunku względem banku - roszczenie o wypłatę
    sumy ponad dodatnie saldo rachunku - wierzytelność istniejącą obok umowy
    rachunku bankowego. Stąd wniosek że komornik ma prawo zająć wierzytelność
    przysługującą dłużnikowi wzgledem banku - art. 895-896 k.p.c.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 6. Data: 2003-09-04 10:33:31
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "Maria Ossowska" <m...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Niedalej jak przedwczoraj czytałam w "Prawie Bankowym" bodaj z lipca i
    > sierpnia tego roku (albo w numerze czerwcowym) pogląd przeciwny do
    twojego.

    mogłabyś dać bliższe namiary bo nie znalazłem w spisach treści z czerwca ani
    lipca, a chętnie bym przeczytał

    > W uproszczeniu pogląd tam wyrażony sprowadzał się do uznania debetu za
    > wierzytelność posiadacza rachunku względem banku

    generalnie w ramach konta osobistego z kredytem odnawialnym istnieją dwa
    stosunki prawne (dwie wierzytelności):
    a) wierzytelność z rachunku bankowego,
    b) wierzytelność z umowy kredytu.
    ada) Z tego co zrozumiałem komornik zajął wierzytelność z rachunku bankowego
    (czyli potocznie rachunek bankowy) - w takim wypadku nie ulega wątpliwości,
    że nie można wysyłać kwot wynikających z wierzytelności z umowy kredytu.

    adb) generalnie przyjęty jest pogląd, że wierzytelności typu "kredytowego"
    nie podlegają zajęciu. Wykorzystanie debetu jest tak naprawdę zaciągnięciem
    zobowiązania, a komornik nie może zaciągać zobowiązań w imieniu dłużnika
    egzekwowanego. Spróbuję jeszcze zgłebić ten problem i dam znać na grupę.

    burenezo
    PS
    Myślę, że ten artykuł w PB pisał komornik ;)

  • 7. Data: 2003-09-04 10:46:00
    Od: "tkaczmar" <t...@o...pl>

    > ale numer, hehe, co to za bank?
    > nie miał prawa - zajęciu podlega tylko dodatnie saldo rachunku

    Chyba to tak dziala, mi komornik pobral z debetu zalegly mandat, co prawda
    kwota duzo nizsza, ale wygladalo to identycznie. Na koncie debet do
    wykorzystania , zero srodkow na plus (wrecz saldo ujemne, czyli
    wykorzystane czesc debetu) i informacja , ze komornik zajal mi 100 pln za
    mandat plus koszty komornicze. Bank PKO BP

    pzdr
    tk

  • 8. Data: 2003-09-04 10:53:43
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    > Co to znaczy ,ze zajeciu podlegaja tylko dodatnie salda rachunku. Ja
    > miałam wtedy powyżej debetu tylko 800zl i to mi tez zabrano i z tym
    > sie zgadzam.
    to że jeżeli masz przyznany kredyt w rachunku - 4000zł, a dodatniego salda
    800zł to możesz z rachunku pobrać jeszcze 4800zł

    coś mi tu jeszcze nie pasuje - jeżeli było to konto osobiste a nie firmowe
    to istnieje przecież kwota wolna od zajęcia - ok. 6000 zł. Bank nie mogł
    więc przesłać tych pieniędzy również z tego powodu.

    burenezo

  • 9. Data: 2003-09-04 11:52:48
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "tkaczmar" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykorzystane czesc debetu) i informacja , ze komornik zajal mi 100 pln za
    > mandat plus koszty komornicze. Bank PKO BP
    IMHO to niezgodne z prawem

    burenezo

  • 10. Data: 2003-09-04 12:06:28
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > jeżeli było to konto osobiste a nie firmowe
    > to istnieje przecież kwota wolna od zajęcia - ok. 6000 zł.

    Co takiego? Z jakiej racji?

    Alek