  • 11. Data: 2003-09-04 12:28:39
    Temat: Re: debet w rachunku osobistym
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "Alek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:bj79vh$nm2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Co takiego? Z jakiej racji?
    co tak się oburzyłeś?
    art 56 prawa bankowego się kłania

    burenezo

  • 12. Data: 2003-09-04 13:17:17
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > co tak się oburzyłeś?
    > art 56 prawa bankowego się kłania

    Nie znałem tego przepisu.
    A oburzyłem się jako wierzyciel kiwany przez kilku dłużników, którzy różnymi
    sposobami unikają egzekucji, choć mogliby swoje długi płacić bo ich na to
    stać.
    Z tego wynikałoby, że jeżeli dłużnik ma pieniądze "w kredensie" lub np. w
    należnościach to komornik je weźmie, a jak na koncie to są nietylkalne?
    Cóż, nasze prawo najwyraźniej bardziej sprzyja oszustom niż ich ofiarom.

    Alek

  • 13. Data: 2003-09-05 09:26:48
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Tom wrote:

    > Użytkownik "Maria Ossowska" <m...@a...pl> napisał w wiadomości

    > twojego.
    >
    > mogłabyś dać bliższe namiary bo nie znalazłem w spisach treści z czerwca
    > ani lipca, a chętnie bym przeczytał

    Przepraszam - maj - "Prawo bankowe" nr 5/ 2003: Dominika Rogoń "Debet na
    rachunku bankowym - konstrukcja prawna i skutki"

> [...]
    > b) wierzytelność z umowy kredytu.
    > ada) Z tego co zrozumiałem komornik zajął wierzytelność z rachunku
    > bankowego (czyli potocznie rachunek bankowy) - w takim wypadku nie ulega
    > wątpliwości, że nie można wysyłać kwot wynikających z wierzytelności z
    > umowy kredytu.
    >
    > adb) generalnie przyjęty jest pogląd, że wierzytelności typu "kredytowego"
    > nie podlegają zajęciu. Wykorzystanie debetu jest tak naprawdę
    > zaciągnięciem zobowiązania, a komornik nie może zaciągać zobowiązań w
    > imieniu dłużnika egzekwowanego. Spróbuję jeszcze zgłebić ten problem i dam

    cytat z artykułu (s. 40 PB 5/2003) W odniesieniu do problemu dopuszczalności
    spowodowania salda ujemnego na rachunku przez egzekwującego wierzyciela
    (komornika), należy się przychylić do stanowiska, iż nie uzyskuje on z mocy
    samego zajęcia uprawnienia do spowodowania debetu na zajętym rachunku
    bankowym (- odnośnik do: W. Zręda, Zajęcie rachunku bankowego, Prawo
    Bankowe 2000 nr 2). Zajęciu może jednak podlegać wierzytelność o wypłatę
    kwoty kredytu (debetu) pod warunkiem, że wierzytelność taka już przysługuje
    samemu posiadaczowi rachunku (egzekwowanemu dłużnikowi). W wypadku kredytu
    na rachunku bankowym oznaczało to będzie z reguły, że dłużnik musi złożyć
    stosowne polecenie przeprowadzenia rozliczenia pieniężnego lub wypłatu
    gotówkowej ponad saldo. Czynności tych nie może wykonać za niego
    egzekwujący wierzyciel z mocy samego zajęcia. Zajęcie takie musi być
    ponadto dokonane odrębnym aktem i nie może być wyprowadzone z zajęcia
    rachunku bankowego.

    Wnioski:
    - z zajęcia rachunku bankowego IMHO nie może wynikać zajęcie "debetu"
    - komornikowi przysługuje prawo do zajęcia wierzytelności o wypłatę kwoty
    debetu
    - ale uprawnienie do zajęcia wierzytelności o wypłatę kwoty debetu nie
    skutkuje wypłatą "gotówki"

    Wnioski:
    - zajęcie komornika nieprawidłowe
    - bank wykazał się nadgorliwością

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 14. Data: 2003-09-05 11:38:21
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

    > Przepraszam - maj - "Prawo bankowe" nr 5/ 2003: Dominika Rogoń "Debet na
    > rachunku bankowym - konstrukcja prawna i skutki"

> [...]

    Witam,
    ja nie twierdzę, że jest przeciwnie, ale powyższe wnioski są wnioskami Pani
    Rogoń i kropka. A Ty przedstawiasz je jako ostateczne rozstrzygnięcie kwestii.

    Paweł

  • 15. Data: 2003-09-05 11:54:24
    Od: "Jerez" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > do komornika cały przydzielony wczesniej debet. Prosze o odpowiedz
    > czy bank mial takie prawo. Z pozdrowieniami  Monika

    Napisz tym do Wyborczej i TVN.

    Jerzy

  • 16. Data: 2003-09-05 13:00:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A czy czasem nie stało się tak, że zadziałała kolejność księgowania? Czyli
    wpłynęła wypłata, bank przelał komornikowi Twoją wypłatę i saldo na tę
    chwilę, czyli doprowadził do salda 0 zł, a następnie w ciężar Twojego
    rachunku zaksięgował obciążenia. Wówczas byłoby to zgodne z prawem.

  • 17. Data: 2003-09-08 07:52:41
    Od: "Tom" <...@f...pl>

> [...]
    > chwilę, czyli doprowadził do salda 0 zł, a następnie w ciężar Twojego
    > rachunku zaksięgował obciążenia. Wówczas byłoby to zgodne z prawem.
    Niestety nie.
    Zajmując rachunek komornik zabrania dokonywania jakichkolwiek wypłat z
    rachunku. "Zaksięgowanie obciążenia" jest wypłatą z rachunku i po zajęciu
    rachunku bank nie może już tego wykonać.

    burenezo