  • 1. Data: 2008-08-24 08:33:09
    Temat: czy wspólnik spółki jawnej prowadzi działalność gospodarczą?
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Hej

    Czy wg wiedzy, która posiadacie, wspólnik spółki jawnej prowadzi działalność
    gospodarczą, czy może tylko uzyskuje przychód z działalności gospodarczej
    prowadzonej przez spółkę jawną?

    Zakładam, że wspólnik sp.j. nie ma własnej działalności gospodarczej
    zarejestrowanej w urzędzie gminy.

    SIM

  • 2. Data: 2008-08-24 08:39:16
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Hej
    >
    > Czy wg wiedzy, która posiadacie, wspólnik spółki jawnej prowadzi
    > działalność gospodarczą, czy może tylko uzyskuje przychód z działalności
    > gospodarczej prowadzonej przez spółkę jawną?

    Spółka jawna nie jest osobną osobą prawną, więc nie prowadzi działalności na
    własny rachunek.
    Czyli przedsiębiorcami są jej wspólnicy.

  • 3. Data: 2008-08-24 09:01:07
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    > Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Spółka jawna nie jest osobną osobą prawną, więc nie prowadzi działalności
    > na własny rachunek.
    > Czyli przedsiębiorcami są jej wspólnicy.

    A skąd to masz?
    Mnie po pobieżnej lekturze przespisów wydaje się, że przedsiębiorcą jest
    spółka jawna, a nie jej wspólnicy (mówimy o spółce jawnej a nie cywilnej).
    Kilka przeklejek:

    KSH:
    Art. 22. § 1. Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi
    przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

    Ustawa o PIT:
    Art. 5b.

    2. Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca
    osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone
    na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 3.

    Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

    Art. 4.

    1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i
    jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa
    przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność
    gospodarczą.

    2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie
    wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    Art. 14.

    1. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do
    rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji
    Działalności Gospodarczej, zwanej dalej "ewidencją". /.../

    2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
    Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.

    SIM

  • 4. Data: 2008-08-24 09:10:46
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    XYZ wyskrobał(a):
> [...]
    > działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę jawną?
    >
    > Zakładam, że wspólnik sp.j. nie ma własnej działalności gospodarczej

    Zasadniczo nie prowadzi. W spółce cywilnej wspólnicy są przedsiebiorcami i
    prowadzą DG. W jawnej może prowadzić, ale nie musi i na ogół tego nie robi.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2008-08-24 12:28:48
    Od: r...@o...pl

    On 24 Sie, 10:33, "XYZ" <x...@p...pl> wrote:
> [...]
    > prowadzonej przez spółkę jawną?
    >
    > Zakładam, że wspólnik sp.j. nie ma własnej działalności gospodarczej

    ZTCP przedsiebiorca jest spolka jawna wpisana do KSH.
    Wynikaloby z tego ze wspolnik przedsiebiorca z tytulu wspolnikowania w
    tej spolce nie jest. Ale to tak z glowy.

  • 6. Data: 2008-08-24 13:05:32
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sun, 24 Aug 2008 10:39:16 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Spółka jawna nie jest osobną osobą prawną, więc nie prowadzi
    > działalności na własny rachunek.

    Te dwie rzeczy nie mają ze sobą związku.

    > Czyli przedsiębiorcami są jej wspólnicy.

    Nie, tak to tylko w spółce cywilnej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 7. Data: 2008-08-25 11:18:19
    Od: Milamber <m...@w...pl>

> [...]
    > prowadzonej przez spółkę jawną?
    >
    > Zakładam, że wspólnik sp.j. nie ma własnej działalności gospodarczej

    Prowadzi działalność i są to dla niego dochody z działalności gospodarczej
    opodatkowanej np. podatkiem liniowym:)

  • 8. Data: 2008-08-25 14:40:54
    Od: r...@o...pl

    On 25 Sie, 13:18, Milamber <m...@w...pl> wrote:

    > Prowadzi działalność i są to dla niego dochody z działalności gospodarczej
    > opodatkowanej np. podatkiem liniowym:)

    A skad to wziales? Przeciez XYZ cytowal ustawy:

[...]

    Art. 8.§ 1. Spółka osobowa może we własnym imieniu ***nabywać prawa, w
    tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać
    zobowiązania, pozywać i być pozywana***.
    § 2. Spółka osobowa prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą.

    Art. 22. § 1. Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi
    przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

    KC:
    Art. 331. (10) § 1. Do ***jednostek organizacyjnych niebędących
    osobami prawnymi,*** którym ustawa przyznaje ***zdolność prawną***,
    stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

    Jak dla mnie to jest czarno na bialym ze przedsiebiorca jest spolka
    jawna.
    PIT nie ma tutaj nic do rzeczy - ani VAT ani ZUS ani REGON.
    Wiesz ze s.c. jest samodzielnym podatnikiem VAT mimo ze nie ma zadnej
    osobowosci bo to jest defacto umowa a nie podmiot?

  • 9. Data: 2008-08-25 16:11:39
    Od: "axel" <a...@b...pl>

> [...]
    > gospodarczej prowadzonej przez spółkę jawną?
    >
    > Zakładam, że wspólnik sp.j. nie ma własnej działalności gospodarczej

    Wg mnie...wspólnik spółki jawnej MUSI zarejestrować dz. gosp. w gminie.
    Spółka jawna różni się tylko tym od cywilnej, że jest zarejestrowana w
    rejestrze sądowym, a poza tym nie ma większych różnic.
    Spółka jawna nie jest spółką kapitałową i nie posiada osobowości prawnej.

    axel

  • 10. Data: 2008-08-25 16:44:34
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "axel" <a...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "XYZ" <x...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Wg mnie...wspólnik spółki jawnej MUSI zarejestrować dz. gosp. w gminie.

    Nie, nie musi. To już pewne.

    > Spółka jawna różni się tylko tym od cywilnej, że jest zarejestrowana w
    > rejestrze sądowym, a poza tym nie ma większych różnic.
    > Spółka jawna nie jest spółką kapitałową i nie posiada osobowości prawnej.

    Nie posiada, ale to nie ma tu znaczenia.

    SIM