  • 1. Data: 2008-08-23 14:31:55
    Temat: Prawo autorskie?
    Od: "grim" <z...@p...onet.pl>

    Witam!

    Czy ktoś wie?

    -czy wykonanie i sprzedaż "podróbki: odzieży markowej jest prawnie zakazane?
    Chodzi mi o sam krój, dobór dodatków bez elementów logo, nazwy firmy itp.
    -jak ewentualnie sprawdzić czy krój odzieży jest chronony patentem?
    -czy można mówić w tej branży o plagiacie?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-08-23 18:48:57
    Temat: Re: Prawo autorskie?
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    grim pisze:
> [...]
    > Chodzi mi o sam krój, dobór dodatków bez elementów logo, nazwy firmy itp.

    Tak, jest karane - zarówno cywilnie jak i karnie. Zwłaszcza jeśli chodzi
    o logo i znak firmowy.

    Natomiast nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jeśli chodzi o krój i ogólny
    wygląd.

    > -jak ewentualnie sprawdzić czy krój odzieży jest chronony patentem?

    Po pierwsze - krój z całą pewnością nie jest chroniony patentem.
    Patentów udziela się na wynalazki. Krój odzieży nie jest wynalazkiem.
    Krój odzieży jest wzorem przemysłowym. Jeśli jest nowy i oryginalny, to
    może być chroniony jako zarejestrowany wzór przemysłowy. Rejestry
    polskich zarejestrowanych wzorów przemysłowych prowadzi UP RP, rejestry
    wzorów wspólnotowych - OHIM.

    Jest jednak haczyk - istnieje kategoria chronionych nie zarejstrowanych
    wzorów wspólnoty. Tych nie sprawdzisz nigdzie

    > -czy można mówić w tej branży o plagiacie?

    Nie używa sie tego pojęcia - mówi sie o naruszeniu praw z rejestracji
    wzoru( albo o naruszeniu praw do niezarejstrowanego wzoru wspólnoty

  • 3. Data: 2008-08-23 19:52:20
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > logo i znak firmowy.
    >
    > Natomiast nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jeśli chodzi o krój i ogólny

    zobacz na bezczelne zerzniecie naszej klasy (nasza-miejscowosc) , wymiekam
    po prostu z glupoty, debilizmu i braku inwencji tworczej autora tego serwisu

    P.

    --
    http://wspolna-flaszka.pl - a Ty z kim dzisiaj pijesz? :-)

  • 4. Data: 2008-08-23 21:10:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No, napisał, ze ologo kopiowac nie zamierza :-)

    > Natomiast nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jeśli chodzi o krój i ogólny
    > wygląd.

    No właśnie.

    Trzeba po prostu sprawdzać i od tego są Doradcy Patentowi. Tak z głowy, to
    przykładowo ADIDAS ma zastrzeżone te trzy paski wzdłuż lampasów, a któryś
    tam producent odzieży jeansowej taki ozdobny szew na kieszenie w kształcie
    dwóch górnej, czy jak to oni określają wrony. Jak przejrzeć zastrzeżenia,
    te pewnie tego jest więcej.

  • 5. Data: 2008-08-24 07:26:12
    Od: pakalk <p...@g...com>

    On 23 Sie, 21:52, "Troll" <w...@d...mnie> wrote:
> [...]
    > po prostu z glupoty, debilizmu i braku inwencji tworczej autora tego serwisu

    Ty za to masz w stopce oryginalny portal.. w ogole nie mozna skojarzyc
    z NK...

  • 6. Data: 2008-08-24 08:40:42
    Od: Roman Rumpel <r...@g...pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > kształcie dwóch górnej, czy jak to oni określają wrony. Jak przejrzeć
    > zastrzeżenia, te pewnie tego jest więcej.

    Dobrze, ze poruszyłeś dodatkowo tę kwestię, bo oba przykłady o których
    piszesz to są znaki towarowe, a nie wzory.
    Co w sumie daje następujące możliwości, jeśli chodzi o prawa ochronne,
    jakie mogą mieć zastosowanie dla odzieży

    - firma producenta/sprzedawcy jako dobro chronione przez przepisy
    firmowe i uznk
    - firma jw. jako chroniony znak towarowy
    - inne oznaczenia słowne/graficzne widoczne na metkach, chronione jako
    znaki towarowe i oznaczenia handlowe
    - charakterystyczne elementy odzieży: szwy, lamówki itp, których kształt
    może być chroniony jako znaki towarowe
    - krój, czyli ogólny kształt w zestawieniu z materiałem chroniony jako
    zarejestrowany wzór krajowy lub wzór wspólnoty albo niezarejestrowany
    wzór wspólnoty

    Dwa słowa jeszcze o prawach autorskich - wzory przemysłowe mają w sobie
    element praw autorskich ale z inaczej skonstruowanymi przesłankami
    ochrony, dlatego łatwiej mówić w kategoriach wzorów, wykazując, ze dany
    wzór wywołuje na zorientowanym użytkowniku odmienne ogólne wrażenie w
    stosunku do innych wzorów tego samego rodzaju, niż wykazać spełnienie
    przesłanek utworu dla np nowego kształtu kołnierza.

    I ostatnia uwaga porządkowa : należy sie udać do rzecznika patentowego,
    a nie do doradcy

  • 7. Data: 2008-08-24 10:20:35
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    >Ty za to masz w stopce oryginalny portal.. w ogole nie mozna skojarzyc
    >z NK...

    no bez przesady, znajomych to Ty masz w skryptach phpBB ktorych jest tysiace
    wiec to nie pomysl NK, natomiast to co ja mam wspolnego z nasza klasa to
    tylko polozenie gornego menu. Wyglad oraz zawartosc 'mewrytoryczna' jest
    zupelnie inna. "Umawianie sie na" pojawilo sie wlasnie dlatego by nie
    kopiowac bezmyslnie czyjegos pomyslu, mialo byc cos nowego i jest. Natomiast
    nasza-miejscowosc to jest po rpostu bezczelna kopia NK.

    P.

  • 8. Data: 2008-08-24 10:22:39
    Od: "Troll" <w...@d...mnie>

    Użytkownik "Troll" <w...@d...mnie> napisał w wiadomości

> [...]
    > kopiowac bezmyslnie czyjegos pomyslu, mialo byc cos nowego i jest.
    > Natomiast nasza-miejscowosc to jest po rpostu bezczelna kopia NK.

    ja moge powiedziec skad zerznalem motyw graficzny, a dokladniej poczatek
    koloru gradientu oraz dobor niebieskiego (bez bicia), z znajomi.interia.pl,
    cala natomiast zawartosc jest robiona zupelnie od zera, na pewno nie
    znajdziesz niczego w podobnych , ani tez nie znajdziesz podobnych funkcji
    (procz tych znajomych co wystepuje jak pisalem w wielu skryptach ktorych
    jest tysiace)

    P.

  • 9. Data: 2008-08-24 13:36:22
    Od: pakalk <p...@g...com>

    On 24 Sie, 12:22, "Troll" <w...@d...mnie> wrote:
> [...]
    > (procz tych znajomych co wystepuje jak pisalem w wielu skryptach ktorych

    spoko - tylko mowie, ze na tej Ziemi wszystko mozna uznac za plagiat ;)

  • 10. Data: 2008-08-25 08:38:00
    Od: "Piotr [trzykoty]" <n...@t...adresu>

    Użytkownik "grim" <z...@p...onet.pl> napisał
    > -czy wykonanie i sprzedaż "podróbki: odzieży markowej jest prawnie
    > zakazane?
    > Chodzi mi o sam krój, dobór dodatków bez elementów logo, nazwy firmy itp.

    Krój może być chroniony wzorem przemysłowym, raczej nie patentem

    > -jak ewentualnie sprawdzić czy krój odzieży jest chronony patentem?

    Wszystkie formy ochrony rejestruje UPRP. Poszukać w bazach na stronie Urzędu
    Patnetowego lub udać się do jakiejś kancelarii Rzecznika Patentowego lub
    Ośroka Informacji Patentowej.

    > -czy można mówić w tej branży o plagiacie?

    O naruszeniu chornionego wzroru jeśli już. Plagiat dotyczy utworów, odzież
    utworem z reguły nie jestu, chyba, że masz na myśli artystyczną itp.